کد خبر: 946553
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۳
معرفی کتاب «دموکراسی‌ها چگونه می‌میرند»
تاریخ در مورد آینده دموکراسی چه می‌گوید و چه عبرت‌هایی را برای حفظ دموکراسی به ما می‌آموزد؟ این دو سوالاتی هستند که استیون لویتسکی و دانیل زیبلات در کتاب «دموکراسی‌ها چگونه می‌میرند» به آن پاسخ می‌گویند؛ و حال ترجمه‌ی روان سیامک دل‌آرا و اعظم ورشوجی‌فرد آن را در دسترس ایرانی‌ها قرار داده است.
محمد صادق عبداللهی

سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: کتاب «دموکراسی‌ها چگونه می‌میرند» اثر «استیون لویستکی» و «دانیل زیبلات» را می‌توان یکی از مهم‌ترین آثاری دانست که در سال جاری ترجمه و چاپ شده است. بر روی جلد این اثر، که از کتاب‌های برتر سال به انتخاب نیوزویک و نیویورک تایمز است، به نقل از ماهنامه‌ی واشنگتن نوشته شده: «هشدار: خواندن این کتاب شما را بسیار نگران خواهد کرد...»

این نگرانی از آنجا ایجاد می‌شود که در صفحه صفحه کتاب، نویسندگان مسیرها و علائمی را نشان ما می‌دهند که افرادی همچون ترامپ با استفاده از آن‌ها توانستند در کشورهای مختلف جهان کاملاً قانونی از نردبان دموکراسی بالا آمده و فرمان کنترل کشورها را به دست گیرند. نویسندگان سعی کرده‌اند با نقل تاریخ معاصر آمریکا و جهان و تحلیل رویدادهایی همچون روی کار آمدن هیتلر و موسیلینی مسیر به قدرت رسیدن پوپولیست‌ها را از مسیرهایی قانونی و آن هم به کمک دوست‌داران دموکراسی، روشن و راه مقابله و جلوگیری از آن‌ها را تبیین نمایند.

هر چند تأکید عمده‌ی کتاب بر سیاست آمریکا، به‌ویژه در دوران ترامپ، است اما خواندن این کتاب و تحلیل روندهای آن می‌تواند برای همه‌ی کشورهای جهان و همه‌ی نظام‌های مردم سالار، همچون ایران عزیزمان، مفید باشد. این کتاب کمک می‌کند تضعیف کنندگان دموکراسی را شناسایی کنیم و نگذاریم دُر گرانی که با هزاران زحمت به دست آورده‌ایم نابود شود.

بخشی از کتاب

«دموکراسی‌ها چگونه می‌‎میرند» با افسانه‌ای از مجموعه افسانه‌های ازوپ آغاز می‌شود. در این افسانه داستانی از اتحاد یک اسب و شکارچی برای مبارزه با یک گوزن نقل شده است که می‌توان آن را با بسیاری از ائتلاف‌های سیاسی که موجب تضعیف دموکراسی و روی کار آمدن پوپولیست‌ها شده، مقایسه کرد. در این افسانه می‌خوانیم: «روزی روزگار مشاجره‌ای بین یک اسب و یک گوزن نر در گرفت. اسب سراغ شکارچی رفت و از او کمک خواست تا از گوزن انتقام بگیرد. شکارچی با درخواست او موافقت کرد ولی گفت: اگر می‌خواهی گوزن را شکست بدهی، باید به من اجازه بدهی این تکه آهن را داخل دهنت بگذارم تا بتوانم با استفاده از این افسار تو را هدایت کنم. همچنین باید اجازه بدهی این زین را روی کمرت بگذارم تا هنگامی که دشمن را تعقیب می‌کنیم از پشتت نیفتم. اسب شرایط شکارچی را پذیرفت. شکارچی نیز به سرعت اسب را افسار زد و زین کرد. اسب با کمک شکارچی، گوزن را شکست داد. سپس اسب رو به شکارچی کرد و گفت: پیاده شو و افسار و زین را هم بردار. شکارچی در پاسخ گفت: «خیلی تند نرو، رفیق! حالا که بهت افسار زده‌ام، ترجیح می‌دهم که فعلاً همین‌طور بمانی.»

تمجیدات از کتاب

آنچنان که در پشت جلد این کتاب آمده، فرید زکریا، گزارش‌گر شبکه سی.ان.ان، درباره این اثر نوشته است: «کتابی هوشمندانه که درباره‌‎ی روش‌های تضعیف دموکراسی در کشورهای مختلف جهان، آن هم به شیوه‌هایی کاملاً قانونی، اطلاعاتی بسیار مفید در اختیار خواننده قرار می‌دهد.»

همچنین مایکل مورل، سرپرست سابق سازمان سیا، درباره این کتاب گفته است: «اگر قرار است امسال فقط یک کتاب بخوانید، دموکراسی‌ها چگونه می‌میرند را بخوانید... این کتاب، مبتنی بر واقعیت است، ریشه در تاریخ دارد و بهترین تفسیر در زمینه‌ی سیاست آمریکاست. شکی در این‌باره وجود ندارد.»

درباره نویسندگان

در مقدمه کتاب درباره استیون لویتسکی، یکی از پدیدآورندگان این اثر، می‌خوانیم که او دانشمند علوم سیاسی و استاد دانشگاه هاروارد است و بیشتر تمرکز خود را معطوف به موضوعاتی از قبیل سیاست در آمریکای لاتین، احزاب سیاسی، نظام‌های حزبی، اقتدارگرایی و روند دموکراتیک سازی کرده است. لویستکی دارای دکترای علوم سیاسی از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی است. نهادهای غیر دولتی و دموکراسی، دموکراسی در آرژانتین، اقتدارگرایی رقابتی و دگرگونی احزاب کارگری در آمریکای لاتین عناوین کتاب‌های ارزشمند این دانشمند پنجاه ساله‌ی آمریکایی است.

همچنین دانیل زیبلات، دیگر نویسنده این کتاب، استاد دانشگاه هاروارد آمریکاست که به خاطر کتاب‌ها و مقالاتش جوایز متعددی از انجمن علوم سیاسی آمریکا دریافت کرده است. احزاب سیای و تولد دموکراسی، بنا نهادن ساختار حکومت(شکل گیری ایتالیا و آلمان و معمای فدرالیسم) و تحول تاریخی در مطالعات دموکراتیک‌سازی عناوین کتاب‌های او هستند. زیبلات همچنین مدیریت چندین مرکز و برنامه‌ی تحقیقاتی وابسته به دانشگاه هاروارد را بر عهده دارد.

ترجمه فارسی

«دموکراسی‌های چگونه می‌میرند» با ترجمه‌ی بسیار روان و زیبای سیامک دل‌آرا و اعظم ورشوچی‌فرد توسط بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه و به قیمت ۳۹۰۰۰ تومان در دسترس فارسی زبانان قرار گرفته است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۳
0
0
وضعیت امارات و عربستان و بحرین
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار