کد خبر: 946521
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۳
نفیسه ابراهیم زاده انتظام
آموزش و حضور اجتماعی زنان یکی از مؤلفه‌های توسعه در دهه‌های اخیر بوده است. به طوری که کشور‌ها مجبور هستند به مجامع جهانی در این رابطه گزارش بدهند، اما رعایت‌نکردن الزامات این حضور باعث شده است اجتماعی‌شدن بانوان سرزمین‌مان به چاقویی بدل شود که دسته خود را می‌برد و کارکرد‌های ضدفرهنگ بیابد.
گزارش‌های آماری گویای برخی انحراف از اهداف ورود بانوان به جامعه است. تازه‌ترین آمار از زنانی در ایران است که تنها زندگی می‌کنند. بر این اساس شمار این زنان تقریباً دو برابر مردانی است که تنها زندگی می‌کنند. علاوه بر این سهم خانوار تک‌نفره دارای سرپرست زن از کل خانوار تک نفره ۶۶ درصد و سهم خانوار تک نفره دارای سرپرست مرد از کل خانوار تک نفره ۳۴ درصد است.
همزمان با انتشار خبر سیرصعودی رفتار «سیگار» کشیدن دختران نوجوان نسبت به پسران گواه دیگری بر این طغیان زنانه بر سر هنجار‌های اجتماعی و فرهنگی است.
مدیرکل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا با بیان اینکه علوم انسانی به ویژه روانشناسی که از علوم روز محسوب می‌شود، نسبت به تکنولوژی و علوم پایه عقب مانده‌تر است، گفت: روان‌شناسان در حوزه فرهنگ، اجتماع، سیاست، اقتصاد و امنیت امروز جایگاه دارند و باید مباحثی مطرح کنند که چند بعدی باشد چراکه اگر روی یک بعد فعالیت کنیم قطعاً به نتیجه نخواهیم رسید.
علیرضا حمیدی‌فر در پنجمین کنگره ملی روانشناسی با بیان اینکه دنیای امروز دنیای شیشه‌ای است، گفت: جرم و آسیب‌ها در حوزه فضای مجازی نسبت به فضای واقعی بیشتر است چراکه در دسترس‌تر هستند. وی با بیان اینکه امروز دختران نوجوان سیر صعودی رفتار سیگارکشیدن را از همسالان پسر ربوده‌اند، تأکید کرد: امروز انواع و اقسام موادمخدری بین نوجوانان و حتی بزرگ‌تر دست به دست می‌شود که بسیاری از آن‌ها حتی نام آن را نمی‌دانند و آن را مصرف می‌کنند؛ حوزه روانشناس اجتماعی و متخصصین می‌توانند راهبرد‌هایی به مدارس و جوامع آموزشی ارائه کنند؟
وی گفت: امروز کلمات و گفتاری میان نوجوانان مرسوم شده و گاهی بزرگ‌تر‌ها از آن استفاده می‌کنند. در این راستا روانشناسان چه راهبردی دارند؟ این مسائل فرهنگی، اجتماعی و جامعه ما را مسئله‌آفرین می‌کنند بنابراین باید حوزه کاربردی را در جامعه نشر دهیم. باید روانشناسان و جامعه‌شناسان به سبک و سویی حرکت کنند تا جامعه را از آسیب‌های نوپدید حفظ کنند.
مدیرکل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا ادامه داد: روان‌شناسان در حوزه فرهنگ، اجتماع، سیاست، اقتصاد و امنیت امروز جایگاه دارند و باید مباحثی مطرح کنند که چند بعدی باشد چراکه اگر به روی یک بعد فعالیت کنیم، قطعاً به نتیجه نخواهیم رسید.
به گفته حمیدی‌فر، علوم انسانی به ویژه روانشناسی که از علوم روز محسوب می‌شود، نسبت به تکنولوژی و علوم پایه عقب مانده‌تر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار