کد خبر: 946425
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در بیش از ۲۹۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اردبیل گندم آبی و دیم کشت شده است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، حسن روحی در جلسه بررسی کشت گندم در اردبیل اظهار داشت: در سال زراعی جاری در سطح 66 هزار و 110 هکتار گندم آبی و 225 هزار و 600 هکتار گندم دیم و در مجموع 291 هزار و 710 هکتار گندم  آبی و دیم در استان اردبیل کشت شده است.

وی افزود: با توجه به شرایط جوی حاکم بر منطقه، مجموع بارش استان اردبیل در سال زراعی جاری  از ابتدای مهرماه 97 تا کنون  برابر با 142.2 میلیمتر بوده که تغییرات بارش استان در مقایسه با مدت مشابه در سال زراعی گذشته حدود 3.4 درصد کاهش و نسبت به بلند مدت حدود 12.4 درصد افزایش نشان می‌دهد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: مقدار اختلاف بارش استان در مقایسه با مدت مشابه در سال زراعی گذشته 5 میلیمتر کاهش و نسبت به بلند مدت 15.7 میلیمتر افزایش نشان می‌دهد.

روحی گفت: بیشترین کاهش بارش در مدت یاد شده نسبت به بلند مدت متعلق به شهرستان بیله‌سوار 20.3 درصد و کمترین کاهش بارش متعلق به شهرستان گرمی 9 درصد است.

وی تصریح کرد: در مقایسه با سال زراعی گذشته در چهار ایستگاه استان کاهش بارش بین 8.6 تا 31.5 درصد رخ داده است به طوری که بیشترین کاهش به ترتیب متعلق به شهرستان بیله سوار 31.5 درصد، گرمی 30.8 درصد، پارس‌آباد 24.4 درصد و مشگین‌شهر 8.6 درصد و بیشترین افزایش به ترتیب متعلق به شهرستان نمین 40.4 درصد، کوثر 23.9 درصد، اردبیل 23.1 درصد، سرعین 15.2 درصد، نیر 13.8 درصد و خلخال 8.1 درصد گزارش شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل از لحاظ وضعیت آب و هوایی به مناطق مختلف اقلیم سردسیری و معتدل خزری تقسیم بندی می‌شود و هریک از این اقالیم دارای شرایط خاص خود را دارد و تأثیر هر کدام بر روی محصولات یکنواخت نیست.

روحی افزود: یکی از این تقسیم‌بندی، طبقه بندی از لحاظ شرایط رطوبتی و بارش است که در مراحل مختلف زندگی گیاه نقش اساسی بازی کرده و افزایش یا کاهش عملکرد محصول بستگی به شرایط آب و هوایی دارد.

وی گفت: با توجه به شرایط جوی حاکم در استان  عدم بارش مؤثر در سه ماهه نخست سال زراعی جاری کشت محصولات پائیزه در مزارع دیم استان با تاخیر و اغلب به صورت خشکه کاری انجام گرفت.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: به دلیل عدم پراکنش مناسب بارندگی و کشت دیرهنگام با توجه به بارندگی‌های اتفاق افتاده در فصل زمستان در بازدیدهای میدانی و پایش مجدد مزارع گندم، مشاهده شد که بارش‌های اخیر تأثیر چندانی در افزایش رشد مزارع نداشته که البته پایین بودن دما نیز می‌تواند در این خصوص مزید بر علت باشد.

روحی افزود: با توجه به اینکه بیشترین فعالیت مردم در این خطه کشاورزی است، وضعیت موجود تمامی پیش‌بینی‌ها و انتظارات را تحت تأثیر قرار داده و به نظر می‌رسد این شرایط سبب بروز خسارت به میزان 25 تا 30 درصد در اراضی دیم استان شود که مرور زمان و مساعد شدن شرایط محیطی برای رشد گیاه، ارزیابی دقیق‌تری از وضعیت موجود را در بر دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر