کد خبر: 946359
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹
سرمقاله سردبیر
غلامرضا صادقیان
چگونه است که رهبری می‌گویند «تکلیف امریکا روشن است». آیا بین دو دولت از دو حزب امریکا نمی‌تواند تفاوتی باشد؟ و آیا اساساً ایران نمی‌تواند از اختلافات درون امریکا بهره‌برداری کند؟ پس چرا یکی از دو حزب امریکا با ایران معاهده می‌بندد و دیگری از آن خارج می‌شود؟ آیا این تفاوت نیست؟ و آیا اگر باید «مواظب خدعه اروپا باشیم» این یعنی تکلیف اروپا هم روشن است یا اروپا می‌تواند ماهیتی متفاوت از امریکا داشته باشد؟
سخنان دیروز نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا درباره برجام نشان داد که او بیشتر از حفظ برجام، نگران متحدان اروپایی امریکا و به هم خوردن روابط با اروپا است: «من فکر می‌کنم بهتر بود دولت ترامپ قبل از تصمیم‌گیری برای خروج از توافقنامه هسته‌ای و خارج کردن نظامیان امریکایی از سوریه، با متحدان‌مان نیز مشورت می‌کرد و به دیدگاه‌های آن‌ها احترام می‌گذاشت.» در واقع، آنچه برای رئیس مجلس نمایندگان امریکا به عنوان عضو حزب دموکرات مهم است، ماندن در برجام نیست، بلکه چگونه خارج شدن از آن است.
این سخنان پلوسی یادآور همان سخن جان کری است که گفته بود ما (دموکرات‌ها) هم به‌وقتش از برجام خارج می‌شویم. کری گفته بود: «شما این توافق (برجام) را نگه می‌دارید و به ایرانی‌ها می‌گویید ببینید، ما به شما گفته‌ایم که باید این چیز‌ها [فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای]را متوقف کنید. ما به شما دو سال یا یک سال یا هر زمان دیگری، وقت می‌دهیم. ما حاضریم درباره این چیز‌ها مذاکره کنیم. اما اگر شما مذاکره نکنید، اگر تا آن زمان این کار را نکنید، ما از این توافق خارج می‌شویم.»
ایلان گلدنبرگ، مشاور جان کری نیز اخیراً همین جنس حرف‌ها را زده و گفته است: «رئیس‌جمهور بعدی باید از اهرم فشاری که با خروج ترامپ از برجام ایجاد شده است، برای رسیدن به تفاهم اولیه بر سر بسیاری از مسائل محل اختلاف با ایران و آینده برنامه هسته‌ای این کشور استفاده کند. پیامی که باید به ایران و دنیا بدهیم این است که ما انتظار داریم بار دیگر به توافق برگردیم، اما قبل از آن لازم است صحبت کنیم»!
پس از خروج امریکا از برجام، برخی در ایران برای تعیین تکلیف برجام، منتظر سرنوشت انتخابات کنگره امریکا بودند، حتی در میان مذاکره‌کنندگان ایرانی، احتمال رأی‌آوری مجدد ترامپ در انتخابات بعدی مطرح شد و آن‌ها در جمع خود کاملاً از تغییر سرنوشت برجام نا امید شده بودند! اما دوستان وزارت خارجه وقتی با اظهارات نا امیدکننده دموکرات‌ها روبه‌رو شدند و احساس کردند که مخالفان ترامپ نیز مزه خروج از برجام زیر زبان‌شان آمده است، کم‌کم عباراتی مثل «به انتخابات امریکا چشم ندوخته‌ایم» و «منتظر اروپا نمی‌نشینیم» هم از زبان‌شان شنیده شد.
در روز‌های اخیر نیز سخنان ظریف در دفاع از توانایی‌های موشکی ایران و حملاتی که به امریکا داشته است، با تعجب امریکایی‌ها روبه‌رو شده تا جایی که پمپئو گفته است: «بعضی می‌گویند که این آقا (ظریف) میانه‌رو است، ولی وقتی کسی امریکا و اسرائیل را به انجام قتل متهم کند، دیگر میانه‌رو نیست. این‌ها نشانه‌هایی هستند که آقای ظریف و آقای روحانی به همان اندازه انقلابی هستند که دیگر رهبران نظام جمهوری اسلامی هستند.»
به نظر می‌رسد پس از آنکه بار‌ها درباره غیر قابل اعتماد بودن امریکا سخن گفته شد، ولی شاهد خوش خیالی مذاکره‌کنندگان ایرانی بودیم، حالا می‌توان با تأکید بیشتری گفت که «تکلیف امریکا روشن است» و مذاکره‌کنندگان ایرانی هم دیگر آن خوش‌خیالی‌ها را ندارند.
اما آیا تکلیف اروپا هم روشن است؟ در اینجا باید به نکته دقیقی اشاره کنیم و اینکه اتفاقاً تکلیف اروپا در مقابل برجام بسیار روشن‌تر از امریکاست! و این دلیل منطقی روشنی دارد. اروپا بسیار ضعیف‌تر از امریکا است و معلوم است که نمی‌تواند در آشکارسازی سیاست‌هایش به صراحت امریکا عمل کند. پس آنچه را که در سر دارد در لحاف هزارتوی سیاست‌ورزی و فریبکاری می‌پیچاند تا بخشی از ضعف خود را با این کار‌ها جبران کند. اگر امریکا از برجام خارج می‌شود و با افتخار عهد‌شکنی خود را به رخ دنیا می‌کشد، اروپا در حسرت چنین عربده‌کشی‌هایی که یادآور دوران گذشته استعمارگری آن‌ها است، سعی می‌کند خود را متفاوت نشان بدهد. یعنی از برجام خارج نمی‌شود، اما به آن عمل هم نمی‌کند! در واقع همان کار امریکا را می‌کند، اما برای جبران ضعف‌های خود از فریاد کشیدن آن خودداری می‌کند و این یعنی دوبرابر خسارتی است که امریکا با خروج از برجام به ایران زد، یکی خسارت خروج رویه‌ای (دوفاکتو) اروپا از برجام و دیگری نپذیرفتن مسئولیت این خروج! پس تکلیف اروپا برای ما بسیار روشن‌تر از تکلیف امریکا است.
اما آیا تکلیف ایران هم روشن است؟ برخی می‌گویند اظهارات اخیر روحانی و ظریف در دفاع از برنامه موشکی کشور و اشاره به وضعیت جنگی کشور که یک جنگ اقتصادی است، در واقع تلاش برای القای این نکته به مردم است که مشکل فعلی ما موشک‌هاست و همین هم ما را به دامن جنگ اقتصادی برده است! اگر تا این حد بدبین نباشیم و منطقی‌تر بیندیشیم باید بگوییم روحانی و ظریف هم از اینکه در مذاکره دیگری حتی بر سر موشک‌ها بتوانند با امریکا و اروپا به توافقی پایدار برسند، نا امید شده‌اند و نمی‌خواهند باقیمانده آبروی سیاسی و ملی خود را هم در پای مذاکره دیگری با غرب به زمین بریزنند. این هنر اروپا و امریکا بود که تکلیف ایران را حتی برای کسانی که میانه‌رو می‌نامیدند و به آن‌ها امید بسته بودند، روشن کرد و حالا تکلیف همه روشن است، تکلیف امریکا، تکلیف اروپا و تکلیف ایران.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
0
0
با سلام . استکبار در چهار دهه تلاش می کرد . که قیمت اجناس . خودرو . مواد غذایی و غیره وابسته به دلار کند . و افزایش و کاهش قیمت انها تابع نواسانات قیمت دلار باشد . بنظر می رسد متاسفانه تاحدودی زیادی موفق شده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
0
0
با سلام . استکبار در چهار دهه تلاش می کرد . که قیمت اجناس . خودرو . مواد غذایی و غیره وابسته به دلار کند . و افزایش و کاهش قیمت انها تابع نواسانات قیمت دلار باشد . بنظر می رسد متاسفانه تاحدودی زیادی موفق شده است .
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
0
0
اقای گنجی درست میگوید و واقعا الان تکلیف اروبا و امریکا با ایران روشن است
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
0
1
باید مبادله کالا به کالا، مبادله با پول ملی کشورها و ارز دیجیتالی را موثر تر پیگیری کنیم، می توانیم کشورهایی که تحریم شده اند یا احتمال تحریم شدن هستند یا می خواهند انحصار دولت امریکا در تجارت را بشکنند، در سطح بین الملل پیگیری کنیم، باید زمینه تبادل و اجماع فکری و تئوریکی برای همه نخبگان علم اقتصاد منتقد انحصارگرای دولت امریکا در جهان ایجاد کنیم تا اقتصاد را از سیاست زدگی نجات بدهیم، هم برای توسعه از بعد علمی اقتصاد هم برای رشد اقتصاد در جهان لازمه این کار برگزاری کنفرانس و دعوت از نخبگان شخصیت های علمی و سرانجام همفکری با تجار برای استفاده ار تجربیات شان است. تا پایگاه آزادمنشی در اقتصاد علیه تحجر و عصبیتی که در دنیای اقتصاد بوجود آید، بخصوص باید پیگیری جدایی اقتصاد از سیاست شد، و زمینه برای ابراز نظریات اقتصاددانان منتقد انحصار گرایی مجال عرض اندام یابند، توام با این جریان فکری در عمل نیز همکاری بین تجار و تحکیم بین تجار دنبال گردد.
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
0
0
ضربه سخت را در سال 98 از طریق اقتصاد می خواهند وارد کنند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
0
0
با سلام . تمامی دنیا قبول کرده اند که ایران درچهار دهه به بالاترین حد توسعه (1=نظامی .2= سازندگی )دست یافته است .و برای جلوگیری از3=( توسعه اقتصادی ).از حربه FATFو نوسانات دلار و ارز استفاده می کند . تا تردید در سرمایه گذاران داخلی و خارجی ایجاد کند . با این حربه می خواهد به کشورهای همسایه فرصت دهد که به پای ایران برسند .و ایران الگوی سایر کشورها نباشد باید تلاش کرد که دردام استکبار گرفتار نشویم . تکلیف FATF را هر چه سریعتر حل کرد .و تلاش کرد تا نرخ ارز ها ثابت باشد مخصوصا دلار .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
0
0
با سلام . در کشورهای که از مشارکت مردم در جامعه استفاده می کنند و دولتشان نظاره گر و هدایت گر است . دولت سرمایه های مردم را طوری هدایت می کنند .که نیاز جامعه در تمامی جهات براورده شود هر کجا سرمایه گذاری کردند سود بیش از 20% را بدست اوردند . مانند مسکن . بهداشت. صنایع .کشاورزی . و غیره . متاسفانه در کشور ایران الان سرمایه های مردم بسمت خودرو . و ارز سرایز شده است .و دراینده ودر اینده فشار مسکن . بهداشت . کشاورزی . و غیر بر دوش دولت خواهد افتاد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
0
0
"روشن کرد و حالا تکلیف همه روشن است، تکلیف امریکا، تکلیف اروپا و تکلیف ایران." تکلیف مردم را چه کسی روشن کرده ؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
0
0
ا سلام . تجربه نشان می دهد ثبات اقتصادی . سیاسی . اخلاقی . اجتماعی زمانی به کشورها می اید که گردش مالی در ان کشور شفاف و مشخص باشد . لذا اکثریت کشورها تلاش می کنند که گردش مالی فقط از طریق بانک باشد . لذا از چاپ فیزیکی اسکناس خوداری کرده و مردم را مجبور و هدایت می کنند که از طریق کارت بانکی (خرید و فروش .کمک به خیریه . حمل و نقل . کمک به انتخابات .و غیره )تراکنش انجام دهند .( حال داخلی باشد و یا خارجی . ) اگر بانک مرکزی این کار را قبلا انجام می داد . امروز همه چیز تحت تاثیر ارز نبود . امید است که بانک مرکزی در عید نوروز از چاپ اسکناس خوداری نموده و بجای ان کارت هدیه و کارت بانکی NFC چاپ نماید . و مردم کمک به خیریه را با کارت بانکی انجام دهد .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
0
0
با سلام . استکبار می داند .بدون خودرو . نفت و گاز و برق .مسکن می توان زندگی کرد اما بدون آب و غذا امکان زندگی وجود ندارد . لذا باید برای حفظ . عظمت و کرامت انسانی و اسلامی باید اهمیت بیشتر به امنیت غذایی داشته باشیم . باید از تبدیل زمین کشاورزی به اپارتمان و ویلا به بهانه حمایت از مستضعفان . محرومان .و غیره جلوگیری کرد .
ناشناس
|
France
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
0
0
عجببببببب
ناشناس
|
France
|
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
0
0
بااین وضع تکلیف خودتان راهم بهتره روشن کنید
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
0
0
هر چند میدونم انتشار نمیدین و فقط از خودی ها رو میزارین...به نظر من به روسیه دل بستن خطر ناک تر از امریکا هست.در تاریخ بارها روس ها از پشت بهمون خنجر زدن.شاید زمان تغییر تاکتیک فرا رسیده.شاید وقت اون هست قبل از تبدیل شدن به ونزولا تغییری ساختاری اجرا بشه.چرا مثل ترکیه نباشیم.ظاهرا بهتر میتونه جواب بگیره در بدست اوردن خواسته ها تا ما
مدیر پایگاه باسلام و تشکر از توجه شما.
اگر به کامنت‌های مطالب مختلف رجوع کنید مشاهده خواهید کرد که فقط کامنت‌های موافق تأیید نمی‌شود و اگر کامنتی حاوی توهین و افترا نباشد حتماً منتشر می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار