کد خبر: 946357
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۲
به رغم اینکه ترامپ گفته نظامیان امریکایی را از سوریه خارج می‌کند، اما دمشق و متحدانش نه تنها به عملی شدن حرف‌های ترامپ تردید دارند بلکه هشدار دادند واشنگتن به دنبال تکه‌تکه‌کردن سوریه و ایجاد یک شبه‌دولت در شرق فرات است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز گذشته با انتقاد از مواضع واشنگتن در قبال سوریه تأکید کرد که امریکا در تلاش برای تقسیم و تکه تکه کردن سوریه است. وی خاطرنشان کرد که واشنگتن به دنبال ایجاد یک شبه‌دولت در شرق رودخانه فرات است. امریکا با استفاده از کرد‌ها شرق فرات را به اشغال خود درآورده و علنا می‌گوید هدف از این کار مهار نفوذ ایران و ممانعت از بازگشت حاکمیت مرکزی سوریه به این مناطق است. اظهارنظر لاوروف در حالی صورت گرفته که از هفته گذشته مقام‌های امریکایی از جمله «دونالد ترامپ» در حال لفاظی درباره پایان عملیات ائتلاف واشنگتن در مقابله با داعش هستند. رئیس‌جمهور امریکا چند هفته قبل به صورت ناگهانی اعلام کرد نظامیان امریکا را از سوریه خارج می‌کند. اما دمشق و متحدانش و همچنین ناظران تردید دارند امریکا به این راحتی خاک سوریه را ترک کند، به‌ویژه اینکه مراکز قدرت در واشنگتن تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا جلوی اجرای تصمیم ترامپ را بگیرند. در همین حال، «بثینه شعبان» مشاور سیاسی و رسانه‌ای بشار اسد تصریح کرد: کشور‌هایی که مدعی مبارزه با تروریسم هستند و در رأس آن‌ها امریکا، حامیان تروریسم هستند تا بحران سوریه طولانی‌تر شود.
وی در جریان سخنرانی در نشست بین‌المللی «والدای» که در مسکو در حال برگزاری است، گفت که امریکا و همپیمانانش از مبارزه با تروریسم به عنوان بهانه‌ای برای جنگ علیه کشور‌ها و چپاول منابع آنان استفاده می‌کنند. وی با بیان اینکه امریکا هر زمان که ارتش سوریه قادر به ریشه‌کن کردن تروریسم بود، به آن حمله کرد، گفت: «نیرو‌های امریکای اشغالگر در منطقه التنف، در آزادسازی این منطقه از تروریسم مانع‌تراشی می‌کنند». همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که روانشناسان امریکایی در اردوگاه «الهول» واقع در شمال شرق سوریه با تأکید بر اصول وهابیت، در حال تربیت نسل جدیدی از تروریست‌های تکفیری هستند. این اردوگاه مرکز اسکان خانواده‌های عناصر داعش است. پایگاه خبری «العهد» با اشاره به اینکه کمتر از ۵ هزار فرزند پسر دو تا ۱۱ ساله در این اردوگاه حضور دارند، گزارش داد که «طی سال گذشته و آغاز سال جاری، شمار زیادی از خانواده‌های عراقی، سوری و سایر تبعه‌های عضو داعش وارد این اردوگاه شدند». منابع وابسته به العهد اعلام کردند که فقط روز سه شنبه هفته پیش، ۱۷۰ خانواده عناصر داعش وارد اردوگاه الهول شدند. ۷۵ خانواده عراقی، ۶۵ خانواده سوری و ۳۰ خانواده نیز از سایر تابعیت‌های خارجی. منابع مذکور با اشاره به اینکه روانشناسان امریکایی، در اردوگاه الهول، وضعیت خانواده‌های داعش را تحت نظر دارند، تصریح کردند: این اردوگاه به کارگاه‌هایی تقسیم شده است که یک نفر از این خانواده‎ها، تحت نظارت امریکا، هر کارگاه را اداره می‌کند. این منابع با بیان اینکه امریکایی‌ها در این اردوگاه، کتاب‌های تکفیری را در اختیار خانواده‌های داعش قرار می‌دهند، اعلام کردند که یکی از این کتاب‌ها «مله ابراهیم» نوشته «المقدسی» است؛ کتابی که در زندان بوکا نیز وجود داشت و سبب شکل‌گیری نسل جدیدی از تکفیری‌ها شد. این افراد بعد‌ها توسط نیرو‌های امریکایی در سال ۲۰۱۰ آزاد و به فرماندهان داعش بدل شدند. زندان «بوکا» در عراق که تحت نظارت امریکا قرار داشت، از نظر کارشناسان، خاستگاه اصلی گروه تروریستی داعش به شمار می‌رود. روایت‌های متعددی از زندان بوکا وجود دارد و تروریست‌های بسیاری از گروه داعش در این زندان رشد پیدا کردند که بعد‌ها در اظهاراتی، خاطرات خود را از آن روایت می‌کردند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار