کد خبر: 946354
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۳
مخالفت‌‌‌ها با اعلام وضع فوق‌العاده در امریکا تشدید شد
فقط ۳۶ درصد امریکایی‌ها از اعلام وضعیت فوق‌العاده‌ای که دونالد ترامپ اعلام کرده، حمایت می‌کنند و ۶۱ درصد با آن مخالفند. با گسترش اعتراضات به تصمیم ترامپ، ۱۶ ایالت امریکا از رئیس‌جمهور این کشور بابت اعلام وضعیت اضطراری برای تأمین بودجه ساخت دیوار در مرز مکزیک شکایت کردند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: شمار زیادی از فعالان اجتماعی امریکا در شهر‌های واشنگتن، شیکاگو و ده‌ها شهر دیگر در روز موسوم به «روز رئیسان جمهوری» علیه تصمیم ترامپ برای اعلام وضعیت فوق‌العاده در مرز‌های جنوبی تظاهرات کردند، تصمیمی که برای تأمین بودجه ۷/ ۵ میلیارد دلاری دیوار در مرز مکزیک گرفته شده است. معترضان به تصمیم ترامپ اعلام وضع فوق‌العاده از طرف رئیس جمهور امریکا را سوءاستفاده از قدرت و غصب کنگره دانستند و گفتند که رساندن صدای اعتراض‌شان به دیگران بسیار مهم است. معترضان در میدان بزرگ شیکاگو گرد هم آمدند و شعار‌هایی علیه دونالد ترامپ از جمله «وضعیت اضطراری جعلی»، «نه به دیوار، نه به ترس، مهاجران به اینجا خوش آمده‌اند» سر دادند. سازماندهی‌کنندگان این تظاهرات گفتند که ۲۵۰ تجمع و تظاهرات دیگر در شهر‌های مختلف امریکا از جمله نیویورک، لس‌آنجلس و سانفرانسیسکو به راه افتاده است. با افزایش اعتراضات به تصمیم رئیس‌جمهور امریکا، نتایج یک نظرسنجی تازه در امریکا که «ان‌پی‌آر/پی‌بی‌اس‌نیوز‌آوِر/ماریست» آن را انجام داده‌اند، نشان داده که بیش از ۶ نفر از هر ۱۰ امریکایی (۶۱ درصد) تصمیم رئیس‌جمهور این کشور را برای اعلام وضع فوق‎العاده در کشور رد کردند، زیرا باور ندارند که بحرانی ملی در مرز جنوبی امریکا وجود داشته باشد. نزدیک ۶۰ درصد از امریکایی‌ها باور ندارند که بحرانی در مرز جنوبی امریکا وجود داشته باشد. تقریباً همین تعداد معتقدند که ترامپ در حال سوءاستفاده از اختیارات ریاست جمهوریِ خود است. آنان همچنین بر این باورند که تصمیم ترامپ (برای اعلام وضع فوق‌العاده) باید در دادگاه به چالش کشیده شود. در حالی که فقط ۳۶ درصد امریکایی‌ها گفته‌اند که از تصمیم ترامپ پشتیبانی می‌کنند، ۹۴ درصد از دموکرات‌ها تصمیم ترامپ را رد می‌کنند و البته ۶۰ درصد از کل امریکایی‌ها نیز می‌گویند که تصمیم ترامپ باید در دادگاهِ امریکا به چالش کشیده شود. با تشدید مخالفت‌ها با تصمیم ترامپ، ۱۶ ایالت نیز به رهبری دادستان کل ایالت کالیفرنیا شکایت خود را علیه تصمیم رئیس‌جمهور امریکا برای اعلام وضع فوق‌العاده در دادگاه منطقه‌ای کالیفرنیا ثبت کردند. دادستان‌های ایالت‌های کلرادو، کانکتیکت، دلاوِر، هاوایی، ایلینوی، مین، مریلند، میشیگان، مینه‌سوتا، نوادا، نیوجرسی، نیومکزیکو، نیویورک، اورگن و ویرجینیا با ایالت کالیفرنیا برای تنظیم این شکایت همراه شده‌اند و «خاویر باکرا»، دادستان کل کالیفرنیا هم به سی‌ان‌ان گفته است: «ما می‌خواهیم جلوی نقض قانون اساسی، اصل تفکیک قوا، سرقت پول از امریکایی‌ها و ایالت‌ها توسط ترامپ را بگیریم.» او گفته است: «امروز در روز «رئیسان‌جمهوری» ما ترامپ را به دادگاه می‌کشانیم تا جلوی سوء استفاده او از قدرت را بگیریم.» استدلال ایالت‌های شاکی این است که ترامپ با اعلام وضعیت اضطراری برای تأمین بودجه ساخت دیوار در مرز مکزیک و امریکا، کنگره را دور زده است.
 
سندرز به دنبال انقلاب سیاسی!
بخشی از نظرسنجی جدید ان‌پی‌آر/پی‌بی‌اس‌نیوز‌آوِر/ماریست در تاریخ ۱۵ الی ۱۷ فوریه ۲۰۱۹ نشان‌دهنده تشدید دوقطبی در جامعه امریکا است. در حالی که ۵۸ درصد باور دارند که هیچ نوع بحران ملی در مرز امریکا با امریکا وجود ندارد، ۸۴ درصد از جمهوریخواهان معتقدند بحران ملی در مرز امریکا وجود دارد و از کسانی که خود را از حامیان ترامپ می‌خوانند، ۹۰ درصد معتقدند که چنین بحرانی ملی وجود دارد. تنش‌های سیاسی میان سیاستمداران امریکا نیز این روند را تأیید می‌کند. اندرو مک‌کیب، رئیس موقت و سابق اف‌بی‌آی روز یک شنبه در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس گفته بود که راد روزنستاین، معاون دادستان کل امریکا بعد از برکناری جیمز کومی از ریاست اف‌بی‌آی، موضوع برکناری ترامپ را از ریاست جمهوری مطرح کرده بود. این موضع او با واکنش تند رئیس جمهور امریکا روبه‌رو شد و او مصاحبه اندرو مک‌کیب را خائنانه و اقدام برای کودتا خواند؛ ادبیاتی که کمتر از میان سیاستمداران امریکایی رایج است. اعلام نامزدی زودهنگام برنی سندرز نیز احتمالاً شرایط دوقطبی را دامن خواهد زد. سندرز، سناتور ورمانت که برخی او را چپ‌گرا‌ترین سیاستمدار سنای امریکا می‌نامند، همزمان با اعلام نامزدی گفته است که او و هوادارانش در انتخابات قبلی «انقلابی سیاسی» را در صحنه سیاست امریکا آغاز کردند و الان «زمان آن است که این انقلاب را پیش ببرند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار