کد خبر: 946353
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
هادی محمدی
سرویس بین الملل جوان آنلاین: شاهزاده ماجراجوی سعودی در پروژه شبه‌قاره‌ای امریکا و سفر به اسلام‌آباد پاکستان، اهداف کوچک و بزرگی را درنظر گرفته تا ضمن تسهیل راهبرد‌های امریکایی و برداشتن و کاستن از موانع و چالش‌ها، فرصت‌های جدید تنش‌سازی و هرج و مرج سازنده‌ای را تولید کند. پیش‌قسط رشوه ۳ میلیاردی به دست ISI (سرویس اطلاعاتی ارتش پاکستان) رسیده و تفاهمنامه ۲۰ میلیاردی نیز در ازای وظایفی است که پاکستان باید در محیط داخلی و منطقه‌ای به اجرا بگذارد.
همزیستی مذهبی در پاکستان با سفر بن سلمان به پاکستان وارد مرحله جدیدی می‌شود. ۸۰۰ کانتینر که به عنوان وسایل شخصی این شاهزاده به پاکستان آورده شده، امکانات فنی و استخباراتی و تجهیزات ویژه‌ای است که از اسرائیل دریافت و خریداری شده تا در مأموریت‌های واگذار شده به ISI استفاده شود. یکی از این مأموریت‌ها، گسترش تشکل‌های شرور با نام‌های مختلف است تا در داخل جنوب شرق ایران، گسترش ناامنی، تروریسم و بی‌ثباتی را دنبال کنند. مأموریت دیگر مرتبط با رشوه‌های مالی و تجهیزات فنی منتقل شده، سرکوب شدید گروه‌های شیعه و احزاب سنی غیروهابی است، به نحوی که پاکستان را به محیط تنفسی وهابیت و افراطی‌گری تبدیل کند. این مأموریت به جز اینکه محیط داخلی پاکستان را با شوک روبه‌رو می‌کند، محیط همسایگان و به ویژه هند، افغانستان و ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همین مأموریت، حذف و حاشیه‌نشین کردن طالبان معتدل و تقویت جریان افراطی – وهابی را برای افغانستان سامان خواهد داد. مهندسی و اجرای پروژه به عهده ISI پاکستان است و با اینکه پاکستان در این پروژه، به مرز‌های خطرناک موجودیتی نزدیک خواهد شد، ولی برخی مقامات وهابی ISI، همراهی با عربستان و شاهزاده سعودی را به هر قیمت دنبال می‌کنند. این بدان معناست که باید انفجار اخیر در کشمیر را در کنار اقدام تروریستی زاهدان تفسیر کرد، لذا برای مهار واکنش‌های ایران، اعزام یک کمیته تخصصی برای اقدام و همکاری مشترک با ایران جهت برخورد با گروهک تروریستی جیش‌الظلم یک دام و فریبکاری هوشمندانه از سوی ISI است.
این کمیته قرار نیست اقدام واقعی و عملی برای تعهدات امنیتی و حسن همجواری را محقق کند، بلکه با هدف تخلیه اطلاعاتی و درک رویکرد‌های عملیاتی ایران، به تهران سفر خواهد کرد تا برای فراری دادن و نجات تروریست‌های مستقر در پاکستان، هشدار لازم را بدهد. همان میزان که امریکا با تروریست‌های داعش و النصره مبارزه کرده، ISI هم با ایران برای سرکوب جیش‌الظلم همکاری خواهد کرد. مذاکره با این کمیته باید بر این مسئله متمرکز شود که یا ارتش و دستگاه اطلاعاتی پاکستان به مسئولیت خود عمل می‌کند یا با اعتراف به ناتوانی، فرصت را برای امنیت‌سازی ایران در محیط مرزی فراهم خواهد کرد. یک دیپلماسی فعال و هوشمند در کنار رایزنی‌های پنهان با طرف‌های مختلف به‌ویژه بازیگران منطقه‌ای و آگاه‌سازی طالبان از پروژه خطرناک سعودی در پاکستان و افغانستان و جامعه اسلامی پاکستان، از اهل سنت تا شیعه، اقدامی پیشگیرانه برای خنثی‌سازی پروژه امریکا و مجری‌گری بن‌سلمان و سعودی در شبه‌قاره است که باید به موازات برنامه‌های عملیاتی برای خشکاندن مرداب‌های تروریستی در حاشیه مرز پاکستان با ایران در دستور کار فوری قرار گیرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
یزدی زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
0
0
تحلیل بسیار هوشمندانه و واقع گرایانه بود؛انشاالله دستگاه دیپلماسی لبخند ما یک کمی جدی تر و خود باورانه تر رفتار کند.
جمشید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۱
0
0
صحیح است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار