کد خبر: 946341
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۹
خوش‌بینی به اروپا و غرب تا کی ادامه دارد؟
طی شش سالی که از دولت تدبیر و امید می‌گذرد کمتر روزی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی به دولتمردان نسبت به توطئه‌های کشور‌های غربی اعم از امریکا و اروپایی‌ها هشدار نداده باشند.
امیرعباس رسولی
سرویس سیاسی جوان آنلاین: طی شش سالی که از دولت تدبیر و امید می‌گذرد کمتر روزی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی به دولتمردان نسبت به توطئه‌های کشور‌های غربی اعم از امریکا و اروپایی‌ها هشدار نداده باشند. این هشدار‌ها مستمراً چه قبل از آغاز مذاکرات هسته‌ای در مهر ماه سال ۹۲ و چه حین مذاکرات هسته‌ای تا تیرماه سال ۹۴ و چه از اردیبهشت ماه امسال که اروپایی‌ها تلاش کرده‌اند طرف ایرانی را با وعده‌های زمان‌دار و موکول به آینده نامعلوم، به بازی بگیرند، ادامه داشته است.

در تمام این مدت رهبرمعظم انقلاب بار‌ها توسعه درون‌زا را چاره مشکلات کنونی کشور دانسته‌اند، اما در عین حال اراده‌ای وصف‌ناپذیر در بین مجموعه‌ای از سیاستمداران داخلی وجود دارد مبنی بر اینکه باید برای اداره کشور همچنان به وعده‌های پوچ غربی‌ها امیدوار باقی ماند!

معظم‌له در دیدار روز دوشنبه خود با مردم تبریز بار دیگر از دولتمردان می‌خواهند که نسبت به وعده‌های اروپایی‌ها بعد از گذشت ۹ ماه از خروج ایالات متحده از برجام خوش‌بین نباشند و فریب لبخند غربی‌ها را بار دیگر نخورند.
ایشان در بخشی از سخنان خود می‌فرمایند: «دشمن را درست بشناسید و مراقب باشید فریب او را نخورید، چه هنگامی که مشت و دندان نشان می‌دهد و چه هنگامی که لبخند می‌زند. بدانید، دل‌های دشمنان بسیار بیشتر از حرف‌هایی که بر زبان می‌آورند، مملو از بغض و کینه نسبت به اسلام و مسلمانان و جمهوری اسلامی ایران است، بنابراین نباید خدعه دشمن را قبول کرد. تکلیف امریکایی‌ها که مشخص است زیرا شمشیر را از رو بسته‌اند، اما باید مراقب اروپایی‌ها بود زیرا آن‌ها نیز با خدعه عمل می‌کنند. من به مسئولان و دولتی‌ها نمی‌گویم چه کنند، اما باید بنشینند، فکر کنند و به گونه‌ای عمل کنند که فریب آن‌ها را نخورند و به امید آنکه حالا کاری بکنیم، خودشان و ملت را دچار مشکل نکنند.»

جالب این است که اروپایی‌ها بعد از ۹ ماه فرصت‌سوزی هفته گذشته در بیانیه‌ای ضمن تعهدتراشی جدید برای طرف ایرانی خواهان تغییر رفتار ایران در حوزه موشکی و منطقه‌ای شده و اجرای دم‌دستی‌ترین تعهدات خود را مشروط به تصویب و اجرای لوایح FATF کرده‌اند؛ لوایحی که همچنان تعداد قابل توجهی از سیاستمداران و تصمیم‌گیران نظام اسلامی تصویب و اجرای آن را هزینه‌زا می‌دانند.

دولتمردان فرافکنی نکنند

غلامعلی حدادعادل در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به اظهارات برخی دولتمردان مبنی بر اینکه در صورت عدم‌تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون پالرمو معیشت مردم با مشکل مواجه می‌شود، اظهار کرد: اینکه سخت شدن معیشت مردم را به پالرمو و FATF منوط کنند، نوعی فرافکنی است. حال که امروز این لایحه را رد نکرده‌ایم، وضع معیشت مردم خوب است؟ این فرافکنی است که این لایحه را به معیشت ارتباط دهند. خود آقایان هم می‌گویند هیچ تضمینی نیست که با پیوستن به کنوانسیون پالرمو وضع بهتر شود. به هر حال مجمع تشخیص مصلحت نظام به دور از فضاسازی‌ها لوایح مربوط به FATF را بررسی می‌کند. حدادعادل عنوان کرد: اعضای مجمع آزادانه بررسی پالرمو را انجام و به تشخیص خودشان رأی می‌دهند و سیاسی و حزبی عمل نمی‌کنند. ملاک مجمع تشخیص، مصلحت کشور و نظام است و امیدواریم تصمیمی که گرفته می‌شود به سود کشور باشد. پیام من این است که دولت در رابطه با پالرمو فرافکنی نکند.

هدف FATF ناکارآمدسازی دور زدن تحریم‌هاست

همچنین سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی درباره FATF و ساختار آن اظهار کرد: این سیستم بخشی از نظام سلطه جهانی امریکا و برخی کشور‌های غربی است. هدف از ایجاد این سیستم، کنترل مستقل بر کشور‌ها خارج از چارچوب سازمان ملل است. FATF در واقع یک نظام امنیتی، سیاسی و اطلاعاتی است و در پوشش سیستمی اقتصادی عمل می‌کند. امریکا که مدعی ایجاد این سیستم برای مبارزه با پولشویی است، خود درگیر یکی از شدیدترین انواع پولشویی در دنیاست. بخش زیادی از این پولشویی نیز در اروپا رخ می‌دهد. این کشور‌ها در حالی مدعی مبارزه با پولشویی هستند که خود دچار شدیدترین نوع این پولشویی‌ها هستند. سردار وحیدی درباره ماهیت FATF عنوان کرد: در بحث تأمین مالی تروریسم، رژیم صهیونیستی که آشکارا به ترور می‌پردازد و از بیان آن هیچ ابایی ندارد و کشوری تروریست مانند عربستان با قضیه ترور خاشقجی هم اکنون عضو FATF است، بنابر‌این عضویت در این کنوانسیون‌ها در واقع یک نوع پوشش برای سلطه و تأمین اهداف سیاسی و امنیتی خود و ناکارآمد ساختن نظام دورزدن تحریم‌ها محسوب می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: ما باید به طور صریح و روشن به دنیا بگوییم که به هیچ کدام از تحریم‌ها و قواعد آن‌ها که مانع از دورزدن تحریم‌ها و تأمین منافع ملت ما شود، عمل نخواهیم کرد و به افراد دیگر هم این اجازه را نخواهیم داد. هیچ کسی نمی‌تواند برخلاف منافع ملت ایران به قواعد خودساخته امریکایی‌ها که برای از پای درآوردن ملت ما ایجاد شده، تن دهد. هدف این قوانین کنترل ملت‌هاست و امروز معیشت و اقتصاد ملت ما را مورد هدف قرارداده است.
وی درباره بررسی این لوایح در مجمع تشخیص مصلحت نظام، تأکید کرد: FATF در مجمع مورد بحث قرار نگرفته و موارد مورد بحث، دو کنوانسیونی است که مسائل مربوط به آن‌ها بخشی از سازوکار‌های به کار گرفته شده از سوی FATF است.

تهدید مجمع تشخیص مصلحت!

حال در شرایطی جمع کثیری از دلسوزان نظام اسلامی تن دادن به خواسته‌های اروپایی‌ها و تصویب و اجرای لوایح مربوط به FATF را هزینه‌زا عنوان می‌کنند و مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم‌گیری نهایی در این باره را به دو هفته آینده موکول کرده است که برخی نمایندگان مجلس و وابستگان به یک طیف سیاسی تلاش می‌کنند با تهدید اعضای مجمع تشخیص را ملزم به تصویب لوایح مربوط به FATF کنند. غلامعلی جعفرزاده در مورد به تعویق افتادن رأی‌گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد پالرمو گفت: مجمع باید مباحثش را علنی کند و جلسه‌ای فوق‌العاده برای پالرمو تشکیل دهد. مجمع تشخیص باید مسئولیت تصمیمش را بپذیرد یعنی الان نمی‌تواند بگوید ما نظر مشورتی دادیم، این نظر مجمع دیگر مشورتی نیست و این یعنی برهم زدن بازی. اعضای مجمع ضمن پذیرش مسئولیت باید آرای خود را به صورت شفاف به مردم بگویند تا تاریخ قضاوت کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: ما نمی‌گوییم با تصویب پالرمو مملکت گل و بلبل می‌شود بلکه هدف ما این است که بهانه دست دشمن ندهیم. ما تا به امروز بهانه به دست آن‌ها نداده‌ایم. تا به امروز هر کاری انجام داده‌ایم شفاف بوده و ترسی از کسی نداشته‌ایم. جعفرزاده با بیان اینکه فرصت برای تصویب پالرمو کم است، گفت: تصویب پالرمو الان مهم‌ترین کاری است که مجمع باید انجام دهد و بهتر است هر چه سریع‌تر تکلیف این مسئله مشخص شود. به هر حال تا قریب یک ماه دیگر تکلیف برخی لوایح مربوط به FATF تعیین تکلیف خواهد شد و نتیجه تصویب اینگونه لوایح نیز بر وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم نیز مبرهن خواهد شد و آن زمان نیز باید منتظر فرافکنی و آدرس غلط دادن جماعتی باشیم که امروز مدارای با اروپا و اجرای تعهدات جدید آن‌ها را یک اولویت اساسی برای توسعه کشور (البته از نوع وابسته‌گرایی) معرفی می‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار