کد خبر: 946201
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸
انتشار نسخه سینمایی «پایتخت» برای نوروز 98
تهیه‌کننده سریال «پایتخت» از ساخت نسخه سینمایی این سریال برای نمایش در نوروز ۹۸ خبر داده است؛ فیلمی که می‌تواند به دلیل محبوبیت حضور موفقی را بر پرده سینما‌ها تجربه کند.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: الهام غفوری، تهیه‌کننده سریال پایتخت در مصاحبه‌ای از ساخت نسخه سینمایی ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه‌ای بر اساس فیلمنامه مستقل خبر داده است. غفوری حتی این اطمینان خاطر را داده است که ساخت فیلم به فیلمبرداری سریالی که هم اکنون سیروس مقدم در حال ساخت آن است، لطمه‌ای وارد نمی‌کند. اگرچه فاصله حدود یک ماهه برای تولید یک فیلم سینمایی زمان بسیار محدود و کمی به شمار می‌رود، اما همین که بعد از مدت‌ها حرف و حدیث حضور «پایتخت» در سینما جنبه رسمی پیدا کرد را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ محبوب‌ترین سریال چند سال اخیر تلویزیون دانست، البته این اولین بار نیست که یک سریال بعد از موفقیت در تلویزیون سر از سینما درآورده است، ولی این تجربه‌های قبلی نشان داده که چندان هم نمی‌توان روی موفقیت ۱۰۰ درصدی در سینما حساب باز کرد.
در سال‌های اولیه راه‌اندازی تلویزیون، سریالی با نام «خانه قمرخانم» از تلویزیون پخش شد؛ مجموعه‌ای که تا حوالی سال ۱۳۵۰ پخش آن ادامه داشت؛ سریالی که نامش به عنوان ضرب‌المثل برای نشان دادن خانه‌های قدیمی و پررفت و آمد به کار می‌رود. در سال ۱۳۵۱ نسخه سینمایی از این سریال ساخته شد که هیچ وقت در حد و اندازه سریال نشد. یک سال بعد، تلویزیون مجموعه‌ای سرگرم‌کننده با نام «خانه به دوش» پخش کرد؛ سریالی که مردم آن را با عنوان «مراد برقی» شخصیت اصلی سریال می‌شناختند. بعد از اقبال مردم به سریال «مراد برقی» نسخه سینمایی از این سریال تولید شد، ولی برخلاف تصور استقبالی که از سریال شد از نسخه سینمایی به عمل نیامد. بعد از انقلاب، کلاه قرمزی، عروسک مشهور دهه ۷۰ تلویزیون، بعد از آنکه حسابی محبوب نوجوان‌های دهه شصتی شد، در سال ۱۳۷۳ با نسخه سینمایی «کلاه قرمزی و پسرخاله» سر از سینما درآورد و با موفقیت تاریخی‌اش، همه خاطرات شکست‌های خانه قمرخانم و مراد برقی را شست و برد. کلاه قرمزی تقریبا هر ۱۰ سال یک بار نسخه سینمایی جدید را در سینما داشته و همیشه هم جزو پرفروش‌ترین‌های سینما بوده است. با این حال هنوز هم تیم سازنده کلاه قرمزی، برای حفظ جایگاه این مجموعه عروسکی، با صداوسیما بر سر تولید نسخه‌های نوروزی برای تلویزیون چالش دارند. اکنون قرار است یک سریال دیگر از دنیای تلویزیون فاصله گرفته و به سینما قدم بگذارد. مجموعه «پایتخت» با پشتوانه پنج فصل موفق قرار است برای نوروز ۹۸ به یک فیلم سینمایی تبدیل شود. این نکته مهم را در این باره نباید فراموش کرد که تفاوت فاحشی میان بیننده تلویزیون که به رایگان سریال را نگاه می‌کند و تماشاگر سینما که برای دیدن فیلم باید بلیت بخرد و هزینه پرداخت کند، وجود دارد. مردم وقتی می‌خواهند پول خرج کنند به شدت محافظه‌کار می‌شوند و قرار نیست وقتی حرف پولی شدن به میان آید، استقبال هم در حد آثار رایگان باشد.
صداوسیما، مالک معنوی و حقوقی سریال پایتخت، درباره ساخت سریال پایتخت موضع‌گیری نداشته است ولی پیش از این رسانه ملی چالش‌هایی را با «کلاه قرمزی» برای حضور در شبکه نمایش خانگی داشته که در نهایت با پیروزی صداوسیما به پایان رسیده است.
حال باید دید که آیا درباره حق مالکیت معنوی پایتخت در سینما اتفاقی خواهد افتاد یا مانند کلاه قرمزی همه چیز از ابتدا جدا شده است. در صورتی که وعده ساخت فیلم سینمایی «پایتخت» تا نوروز عملی شود و شورای صنفی اکران نیز این فیلم را در ردیف اکران‌های نوروز ۹۸ قرار دهد، می‌توان از هم اکنون یک رقابت گرم سینمایی را پیش‌بینی کرد. آثار کمدی که عامدانه در جشنواره فجر حاضر نشدند، فیلم‌های منتخب جشنواره و «پایتخت» که با پشتوانه تلویزیونی‌اش از راه می‌رسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار