کد خبر: 946196
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۸
در رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی وبومتریک سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و تبریز به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم کشوری را در گروه علوم پزشکی کسب کرده‌اند.
مبينا صديقى
سرویس دانشگاه جوان آنلاین: در رتبه‌بندی دانشگاه‌های علوم پزشکی وبومتریک سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و تبریز به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم کشوری را در گروه علوم پزشکی کسب کرده‌اند.
این نظام رتبه‌بندی به ارزیابی حضور پژوهشی و آموزشی دانشگاه‌ها در وب از طریق وب سایت‌های دانشگاهی آنان می‌پردازد.

معیار چیست؟ 

وب سایت دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بر اساس چهار شاخص تعداد صفحات وب دانشگاه در گوگل (Presence) با وزن ۵ درصد، تعداد ارجاع یا لینک‌های برقرار شده از سایر سایت‌ها به سایت دانشگاه (Visibility) با وزن ۵۰ درصد، تعداد استنادات ۱۰ نویسنده پر استناد دانشگاه در استنادات گوگل اسکولار (Openness) با وزن ۱۰ درصد و تعداد مقالات کیفی دانشگاه قرار گرفته در بین ۱۰ درصد مقالات پر استناد موضوع مربوطه در سایت سایماگو (Excellence) با وزن ۳۵ درصد ارزیابی و رتبه‌بندی می‌شوند.
در این رتبه‌بندی، رتبه ۵۸ دانشگاه علوم پزشکی کشور مشخص شده است.

افزایش یک درصدی‌ها

به تازگی هم ۱۲ دانشگاه علوم پزشکی کشور در جمع برترین‌های دنیا و جهان اسلام قرار گرفتند.
دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد، علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی شهید بهشتی، علوم پزشکی شیراز، علوم پزشکی اصفهان، علوم پزشکی تبریز، علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی کرمان، علوم پزشکی بقیه‌الله، علوم پزشکی مازندران، علوم پزشکی زاهدان، علوم پزشکی کردستان و مؤسسه پاستور ایران در جمع دانشگاه‌های یک درصد برتر دنیا قرار گرفته‌اند. سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه دانشگاه‌ها و مؤسسات یک درصد برتر دنیا از بین تمامی دانشگاه‌های دنیا و براساس کیفیت تحقیقات آن‌ها انتخاب می‌شوند، گفت: «این انتخاب به وسیله پایگاه ESI یا شاخص‌های اساسی علم مربوط به آی. اس.‌ای اعلام می‌شود. فهرست دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی برتر هر دو ماه یک‌بار روزآمد و همیشه براساس تغییر در جایگاه دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی وضعیت حاضر آن‌ها اعلام می‌شود.»

رتبه ۴ استناد‌ها را داریم

دکتر دهقانی تصریح کرد: «تعداد استناد‌های دریافتی مقالات دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی ملاک انتخاب آن‌ها در این پایگاه است. دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی برتر در ۲۲ حوزه موضوعی انتخاب و معرفی می‌شوند. این دانشگاه‌ها و مؤسسات باید از لحاظ استناد‌های دریافتی در دسته یک درصد برتر قرار گرفته باشند.»
دهقانی افزود: «دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رشته موضوعی داروشناسی و سم شناسی در بین کشور‌های اسلامی براساس تعداد مقالات برتر رتبه نخست را کسب کرده، یعنی این دانشگاه بیشترین تعداد مقالات برتر دنیا در بین کشور‌های اسلامی در حوزه داروشناسی و سم شناسی را تولید کرده است. در همین حوزه این دانشگاه براساس تعداد مدارک رتبه هفت کشور‌های اسلامی و براساس تعداد استناد‌ها رتبه چهارکشور‌های اسلامی را کسب کرده است که نشان از قدرت پژوهشگران این حوزه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارد.»

تهران همچنان پیشتاز

جالب اینکه در حوزه پزشکی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بین کشور‌های اسلامی براساس شاخص تعداد استناد‌ها و مدارک تولید شده رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. براساس تعداد مقالات برتر در حوزه موضوعی، این دانشگاه رتبه چهارم کشور‌های اسلامی را دارد.
دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه ایمنی‌شناسی نیز از لحاظ تعداد مدارک رتبه اول کشور‌های اسلامی و از لحاظ تعداد استناد‌های دریافتی رتبه دوم را دارد. همچنین این دانشگاه براساس شاخص تعداد مقالات برتر نیز رتبه چهارم کشور‌های اسلامی را کسب کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر