کد خبر: 946186
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۹
قرارگاه خاتم الانبیای سپاه با راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ایران را به خود‌کفایی در تولید فرآورده‌های نفتی و توانایی صادرات رساند.
وحيد حاجی‌پور
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: با افتتاح رسمی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در مراسمی رسمی با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نفت کلید دروازه ورود به بازار صادرات بنزین را به دولت دوازدهم هدیه داد.
به گزارش «جوان»، ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان در روز‌های سخت تحریم به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) سپرده شد تا با وجود تأخیر در تزریق سرمایه مورد‌نیاز توسط سهامداران، این پالایشگاه روند تکمیلی خود را طی کرده و ایران را در مسیر خودکفایی در تولید فرآورده‌های نفتی و ورود به جمع صادرکنندگان بنزین با کیفیت قرار دهد.

با افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ در این پالایشگاه تولید خواهد شد که مطابق با ۵۰ درصد بنزین مصرفی در کشور است.
سعید‌محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص)، احداث پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را یک شاهکار مهندسی و صنعتی دانست و گفت: با احداث این پالایشگاه میعانات گازی، معادلات انرژی در منطقه تغییر کرده است. در ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی و در اوج تحریم‌های کشور شاهد افتتاح یک شاهکار مهندسی و صنعتی به دست مهندسان ایرانی بدون دخالت خارجی‌ها هستیم.

وی افزود: افتتاح دو فاز این پالایشگاه در سال ۹۶ و ۹۷ که به لحاظ وسعت، پیچیدگی و حجم کار در جهان بی‌نظیر است جزو اقدام‌های مثال‌زدنی است که در یاد ملت خواهد ماند و اتلاق واژه فاز به این مجموعه‌های عظیم که هر کدام یک پالایشگاه به شمار می‌رود دور از انصاف است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص)، خودکفایی در تولید بنزین، پرهیز از خام فروشی و تولید فرآورده‌های باارزش‌تر را از جمله دستاورد‌های احداث پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس خواند و تصریح کرد: با راه‌اندازی فاز سوم این پالایشگاه معادلات انرژی در منطقه تغییر کرد.

محمد با اشاره به اینکه ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گامی اساسی در کاهش آلودگی هوا و کمک به محیط‌زیست بود، گفت: تولید فرآورده‌ها با استاندارد یورو ۵ نشان از اهمیت زیست‌محیطی این طرح دارد و از همه کسانی که در ثبت این افتخار ملی نقش داشتند، تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) پس از خروج خارجی‌ها به بهانه تحریم‌ها در سال ۹۰، عملیات اجرایی این پالایشگاه را آغاز کرد که بر‌اساس آن معادل چهار فاز پارس‌جنوبی کابل‌کشی انجام و ۷۶ هزار تن تجهیز پالایشگاهی به همراه ۵ /۱۱ میلیون بشکه مخزن ساخته شد که برای ۶ هزار نفر اشتغالزایی ایجاد کرد و همه این موارد تنها بخشی از دستاورد‌های این طرح بوده است. فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) یادآور شد: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) برای سرمایه‌گذاری در عملیات ساخت پالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه آمادگی دارد تا شاهد تبدیل آن به قطب پالایشی در غرب کشور باشیم.

افزایش ظرفیت پالایشی

بیژن زنگنه، وزیر نفت هم در آیین گشایش رسمی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس گفت: ظرفیت پذیرش خوراک ما در پالایشگاه‌های نفت روزانه حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه بوده است که با به مدار آمدن فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و افزایش ۴۰۰ هزار بشکه‌ای (افزایش ۲۰ درصدی)، به روزانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه رسیده است.

وزیر نفت تأکید کرد: امروز برعکس دهه پیش که یک مورد از تحریم‌ها محدود کردن واردات بنزین به کشور بود، اکنون دیگر نه‌تن‌ها واردکننده بنزین نیستیم، بلکه صادرکننده شده‌ایم و امریکا‌یی‌ها حتی نمی‌توانند کلمه‌ای در‌این‌باره به زبان بیاورند.

وی در ادامه با بیان اینکه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بخشی از زنجیره پارس‌جنوبی است، توضیح داد: پارس‌جنوبی یک زنجیره پتروشیمی و یک زنجیره پالایشی نزدیک به ٤٠٠ هزار بشکه دارد که ستاره خلیج‌فارس بخشی از این زنجیره است. وزیر نفت با بیان اینکه فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس آماده کلنگ‌زنی است، اظهار کرد: می‌توانستیم از رئیس‌جمهور بخواهیم کلنگ‌زنی کند، اما نخواستیم کار نمایشی کنیم.

وزیر نفت همچنین از طرحی برای افزایش حضور بخش خصوصی در ساخت پالایشگاه‌های کوچک و واحد‌های پتروشیمی خبر داد و گفت: این طرح به زودی ارائه می‌شود تا از سوی سران قوا و در شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورد بررسی قرار بگیرد.

استفاده از منابع داخلی

علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش هم در این مراسم گفت: پس از تثبیت فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که تصمیم گرفتیم وارد اجرای فاز دوم شویم، چالش پیش‌روی ما منابع مالی بود، اما در کوتاه‌مدت توانستیم از محل فروش نفتای ترش پروژه، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و بانک ملت، منابع مالی مورد‌نیاز پروژه را تأمین کنیم.

وی افزود: در تابستان سال ۹۷ که میانگین مصرف روزانه بنزین به ۹۷ میلیون لیتر در روز رسید و اوج مصرف بود، پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با راه‌اندازی فاز دوم روزانه ۳۰ میلیون لیتر بنزین به چرخه توزیع کشور اضافه کرد و فاز سوم آن نیز بلافاصله راه‌اندازی شد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تصریح کرد: با راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس افزون بر جهش قابل توجه در تولید بنزین، نفت‌گاز و گاز مایع (ال‌پی‌جی) کمبود خوراک مجتمع‌های پتروشیمی را هم از این پالایشگاه تأمین کردیم و به عرضه ارز در کشور از سوی پتروشیمی‌ها کمک کردیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار