کد خبر: 946054
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸
مخالفت با اعلام وضعیت اضطرای رئیس‌جمهور امریکا برای ساخت دیوار در مرز مکزیک آرام‌آرام شکل و شمایلی جدی به خود می‌گیرد. اولین گام، ایجاد یک کمپین حقوقی علیه ترامپ است که از همین حالا به راه افتاده، کمپینی که عقبه آن، یک کمپین سیاسی گسترده علیه دونالد ترامپ را به دنبال خواهد داشت.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: بعد از اولین راهپیمایی معترضان به وضعیت اضطراری ترامپ در برابر برج و هتل بین‌المللی ترامپ که جمعه شب انجام شد، اعتراضات به وضعیت اضطراری در حال تشکل یافتن است. اعضای کمیسیون حقوقی مجلس نمایندگان امریکا با ارسال نامه‌ای به ترامپ به او گفته‌اند که وضعیت اضطراری و مطابقت آن با قانون اساسی امریکا را بررسی خواهند کرد. به گزارش دویچه‌وله، جری نادلر، عضو دموکرات این کمیسیون به شبکه سی‌ان‌ان گفته است: «این شاید یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها برای نظام قانون اساسی در تاریخ ایالات متحده امریکا باشد. در صورتی که ترامپ موفق شود، بر حیطه قدرت رؤسای جمهور به شدت افزوده می‌شود و تفکیک قوا آسیب جدی خواهد دید.» ابی واسرمن شولتس، نماینده دموکرات به سی‌ان‌ان گفت که اقدام رئیس‌جمهور «خلاف قانون اساسی و انزجارآور» است. او افزود: مخالفان در کنگره امریکا از هر ابزار حقوقی استفاده خواهند کرد تا مانع از این وضعیت اضطراری شوند.
ترامپ گفته که می‌داند در صورت اعلان وضعیت اضطراری، علیه او شکایت می‌شود و سرانجام ممکن است در این پرونده بازنده شود، ولی ظاهراً این احتمال نیز برای او مطرح است که در صورت تصمیم‌گیری دیوان عالی امریکا، ممکن است در مرحله رسیدگی قضایی توسط دادگاه قانون اساسی، به پیروزی دست پیدا کند. رئیس‌جمهور امریکا محدودیتی برای اعلام وضعیت اضطراری ندارد، ولی توان حفظ آن کاملاً در اختیار او نیست. طبق قوانین فعلی امریکا، هر فردی که مستقیماً از وضعیت اضطرار ملی متضرر شود، می‌تواند با شکایت در دادگاه آن را به چالش بکشد. در همین راستا، منابع خبری از ثبت اولین شکایت از طرف مالکان زمین در تگزاس خبر دادند. بر اساس گزارش خبرگزاری آلمان، اینکه روند رسیدگی دادگاه چه مدت به طول خواهد انجامید و چه نتیجه‌ای خواهد داد را از هم‌اکنون نمی‌توان پیش‌بینی کرد، ولی از همین حالا می‌توان گسترش کمپین‌های حقوقی علیه وضعیت اضطراری را انتظار کشید.

تلاش برای افشای محتوای مذاکرات ترامپ-پوتین
همزمان با بالاگرفتن بحث‌ها درباره قانونی بودن وضعیت اضطراری، فشار در سایر موارد مناقشه برانگیز نیز بر دولت ترامپ رو به افزایش است. دو عضو سرشناس مجلس نمایندگان امریکا در تلاشند به دولت ترامپ فشار بیاورند تا محتوای گفت‌وگو‌های دونفره ترامپ و پوتین در حاشیه نشست‌های بین‌المللی را در اختیار نمایندگان قرار دهد. به گزارش فارس، به نوشته «پولیتیکو»، آدام شیف، رئیس کمیته پرنفوذ امور اطلاعاتی مجلس نمایندگان امریکا روز شنبه گفت: دموکرات‌ها به‌دنبال بهترین راه هستند تا ترامپ را مجبور کنند حرف‌های ردوبدل شده با پوتین را فاش کند. شیف و «الیوت انگل» رئیس کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان امریکا در گفت‌وگو با نشریه پولیتیکو گفتند آن‌ها به‌طور فعال با مشاور ارشد مجلس نمایندگان درباره بهترین راه برای وادار کردن دولت ترامپ به تحویل اسناد یا سایر اطلاعات مرتبط با گفت‌وگوی دونفره‌اش با پوتین، رایزنی کرده‌اند. ماه ژانویه روزنامه «واشنگتن‌پست» نوشت ترامپ اقداماتی غیرعادی برای مخفی نگه‌داشتن یادداشت‌های مترجم شخصی‌اش در ملاقات با پوتین انجام داده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار