کد خبر: 946049
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱
بشار اسد در یکی از معدود سخنرانی‌های عمومی خود حمله تندی علیه رجب طیب اردوغان کرد و همزمان به کرد‌ها هشدار داد که هر لحظه ممکن است از سوی امریکا به «عثمانی‌ها» فروخته شوند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه روز گذشته در میان رؤسای شورا‌های شهر استان‌های سوریه حاضر شد و طی یک سخنرانی به طیفی از مسائل مهم کشورش پرداخت. آخرین سخنرانی عمومی اسد حدود ۱۵ ماه پیش در نوامبر سال ۲۰۱۷ انجام شده بود. وی ضمن تأکید بر آزاد شدن کل خاک سوریه، بدون اشاره مستقیم به نام کُرد‌های سوریه، گفت: بدانند که پشتیبانی جز ارتش و دولت سوریه ندارند و امریکا آن‌ها را به «عثمانی» خواهد فروخت. کرد‌های سوریه طی دو سال گذشته به ابزار زمینی امریکا تبدیل شده‌اند و رویای تشکیل یک منطقه مستقل را با حمایت امریکا در سر داشتند که ناگهان ترامپ اعلام کرد نظامیان خود را از سوریه خارج می‌کند؛ تصمیمی که بزرگ‌ترین بازندگان آن کرد‌ها و اسرائیلی‌ها توصیف شدند. با این وجود روابط دمشق و کرد‌ها در طول هفت سال گذشته پیچیده بوده، اما تخاصمی نبوده است، هرچند گا ه دو طرف مواضع تندی علیه یکدیگر اتخاذ می‌کردند. گزارش‌هایی از مذاکرات دو طرف منتشر شده است، اما به نظر می‌رسد امریکایی‌ها مانع از آن می‌شوند دو طرف به یک تفاهم دست یابند. اما یکی از مهم‌ترین صحبت‌های اسد مربوط به ترکیه و رئیس‌جمهور این کشور می‌شد. اسد، رجب طیب اردوغان را «جیره‌خوار حقیر امریکا» توصیف کرد که به گفته او از ابتدای بحران گدایی واشنگتن را کرده که وارد شمال سوریه شود. اسد معتقد است اردوغان نمی‌تواند شروط خود را بر کمیته تدوین قانون اساسی سوریه تحمیل کند و دمشق با هر نیروی بیگانه مثل دشمن و اشغالگر برخورد می‌کند.
اسد همچنین با بیان اینکه نباید گمان کنیم که جنگ به پایان رسیده است، گفت، ما هم‌اکنون در دل چهار جنگ به سر می‌بریم که اولین آن جنگ نظامی است. جنگ دوم، جنگ محاصره و تحریم است. گاهی در آن پیروز می‌شویم و گاهی خیر و به طور کل در سال‌های گذشته تشدید شده است. جنگ سوم جنگ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی است. ما اکنون اصطلاحاً مقابل نسل چهارم جنگ‌ها هستیم که حقایق را واژگون جلوه می‌دهد و وقتی اعتماد شهروند را جذب می‌کند، طرح خود را اجرایی می‌کند. جنگ چهارم، جنگ فاسد‌ها و مفسدان است. زمانی که از علل این مسئله صحبت می‌کنیم نمی‌خواهیم کوتاهی را توجیه کنیم، اما باید بدانیم که در هر یک از این حالات، مشکل چیست. اسد از رؤسای شورا‌های محلی خواست تا امکانات موجود را به عدالت و بر حسب نیازمندی استان‌های سوریه توزیع کنند و برای مدیریت وضعیت کنونی تلاش کنند، چرا که دشمن سوریه تلاش کرد آن را به کشوری ورشکسته تبدیل کند که قادر نیست مأموریت‌ها و وظایف خود را انجام دهد. رئیس‌جمهور سوریه روند سیاسی آغاز شده از سال ۲۰۱۲ را به دلیل اصرار کشور‌های حامی آن بر شیوه قبلی خود، بی‌نتیجه دانست و گفت، این روند تلاش کرده مقابل روند‌های جدی مثل «سوچی» و «آستانه» سنگ‌اندازی کند. اسد، گفت‌وگوی واقعی بر اساس واقعیت جامعه را تنها راه‌حل مشکلات دانست و گفت، از این طریق فرق میان وطن‌دوستان و سودجویان مشخص خواهد شد و خلاصی بزرگ و ثبات جز با نابودی آخرین تروریست به دست نخواهد آمد. اسد در خصوص خدمات‌رسانی به مناطق مختلف سوریه گفت، دشمنان وقتی جنگ را علیه سوریه آغاز کردند، می‌دانستند که هیچ زیرساخت سالمی برای ما باقی نمی‌گذارند. برای همین باید واقعیت را در نظر گرفت و دید که کشور دچار جنگ و تروریسم است.
رئیس‌جمهور سوریه در خصوص روند سیاسی گفت: آنچه بعد از کنفرانس ژنو در سال ۲۰۱۲ آغاز شد، هیچ نتیجه‌ای نداشت، چون کشور‌های گمراه و ظالم به سوریه، همچنان همان سیاست را دنبال می‌کنند و مقابل هر روند جدی مثل آستانه یا سوچی سنگ‌اندازی می‌کنند. حاکمیت ملی مقدس است و در کنار قانون اساسی غیرقابل چانه‌زنی یا تعارفات است. به کشور‌های متجاوز یا وکلای‌شان اجازه نمی‌دهیم شروط‌شان را به کمیته [تدوین]قانون اساسی تحمیل کنند.

جفری: سریع خارج نمی‌شویم
جیمز جفری، نماینده ویژه امریکا در امور سوریه در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: ما باز هم به هم‌پیمانان‌مان می‌گوییم که عقب‌نشینی از سوریه ناگهانی و سریع نخواهد بود، بلکه به تدریج و گام به گام صورت خواهد گرفت. وی گفت: ما با هم‌پیمانان‌مان درباره این مسئله مشورت خواهیم کرد. این اظهارات جفری به نظر می‌رسد برای دلجویی از اروپایی‌ها مطرح شده، چرا که دولت‌های اروپایی به‌ویژه فرانسه، آلمان و انگلیس از تصمیم ناگهانی ترامپ خشمگین هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار