کد خبر: 946048
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۹
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اعلام کرد
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از ظرفیت سوخت‌رسانی به کشتی‌ها غافل مانده‌ایم، گفت: امارات سالانه ۲۰ میلیارد دلار از محل سوخت‌رسانی به کشتی‌های منطقه درآمد دارد و این ده‌ها برابر اعتبارات عمرانی ماست.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «فارس»، محمدرضا رضایی کوچی در بیست‌و‌ششمین همایش ارگان‌های دریایی که در محل کتابخانه ملی در تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت: براساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ ایران باید به قدرت منطقه تبدیل شود. سال ۱۳۸۴ سندی تعریف شد که ایران باید قطب اول منطقه باشد، اما باید بررسی کرد که چه میزان در تحقق این سند موفق بوده‌ایم.
وی ادامه داد: برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ حدود ۴۰ درصد زمان باقی است و باید نقص‌های خود را شناسایی کنیم؛ کشور‌های همسایه یا کشور‌هایی که به دریا وصل هستند یا کشور‌هایی که حتی دریا ندارند، در حوزه دریایی تلاش بالقوه‌ای دارند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما باید ظرفیت‌های خدادادی خود را ارزیابی کنیم و میزان استفاده از آن را مورد بررسی قرار دهیم. ایران تنها کشوری است که به دریای خزر و خلیج‌فارس و آب‌های آزاد متصل است؛ ضمن آ‌نکه ما ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت در پس‌کرانه بنادر خود و کشور‌های دیگر داریم که باید به آن‌ها خدمات بدهیم.
وی افزود: ایران در مسیر پنج کریدور بین‌المللی و از این منظر جزو پنج کشور اول دنیاست.
رضایی ادامه داد: ۵۰ درصد کل ذخایر نفتی دنیا از تنگه هرمز عبور می‌کند که در مدیریت ماست، ما مالک ۵۶ درصد سواحل خلیج‌فارس هستیم، سالانه ۴۰ هزار شناور از تنگه هرمز عبور می‌کند و ۳۰ درصد کل تجارت دریایی دنیا از این تنگه است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: ما ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل داریم و از طریق تنگه هرمز و بندر چابهار در واقع با دنیا مرز مشترک داریم. ایران بزرگ‌ترین ناوگان تجاری دریایی و نفتکش منطقه را دارد.
وی افزود: حال با وجود همه این شرایط مطلوب ۱۱ بندر اصلی ما اگر سه شیفته هم کار کنند فقط از ۲۰ درصد ظرفیت بنادر استفاده می‌شود و ۸۰ درصد ظرفیت بنادر ما استفاده نمی‌شود.
رضایی اظهار داشت: ۹۸ درصد سواحل ایران رها شده و فقط ۲ درصد سواحل ما احیا شده است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه بانکرینگ و سوخت‌رسانی به کشتی‌ها ضعیف هستیم، اما کشوری کوچک نظیر امارات سالانه ۲۰ میلیارد دلار از محل سوخت‌رسانی به کشتی‌ها درآمد دارد و این رقم ده‌ها برابر اعتبارات عمرانی ماست.
وی ادامه داد: بندر جبل‌علی ۶۰ درصد عملیات کانتر و فله منطقه را انجام می‌دهد، اما سهم بندر شهید‌رجایی ما در منطقه فقط ۶ درصد است.
رضایی بیان کرد: مگر تحریم‌ها چه میزان فشار بر ما وارد کرده است؟ آیا همه مشکلات ما تقصیر امریکایی‌ها است؟ برخی مواقع سوء‌مدیریت و مشکلات ساختاری موجب بروز این مشکلات می‌شود، تحریم‌ها اثر داشته، اما اینقدر نبوده است که جایگاه امروز را داشته باشیم.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعداد دستگاه‌ها در حوزه دریا زیاد است، گفت: ارگان‌هایی نظیر وزارت راه و شهرسازی، شیلات، محیط‌زیست، وزارت نفت، وزارت صنعت، ارتش جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نفتکش، کشتیرانی، شرکت‌های نفتی و... در حوزه دریا فعال هستند و به طور عمده مستقل عمل می‌کنند، حتی گاهی منافع آ‌نها هم با هم در تضاد است و این ضعف ماست.
وی ادامه داد: چرا امروز ضعیف‌ترین مردم شهر‌ها در کنار دریا زندگی می‌کنند؟ باید به ساختار قدرتمند با پشتوانه قوی در حوزه دریا و بندر فکر کنیم و کمیسیون عمران مجلس و فراکسیون‌های دریایی آمادگی حمایت کامل از بخش دریایی و بندری کشور را دارا هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار