کد خبر: 946028
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵
سینمای داستانی و مستند اگر در خدمت جامعه باشد رسالت هنری خود را به انجام رسانده است. مستندسازی انقلابی چندسالی است که سعی می‌کند صدای بخشی از جامعه باشد و نسبت به معضلات مردم بی‌اعتنا نباشد. تولید مستند دریابست از سوی موسسه اوج گامی در این مسیر است.
جواد محرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: یاری گرفتن از زبان هنر و فرهنگ برای حل مسائل مختلف جامعه رویکردی است که هرچه جلوتر می‌رویم اعتقاد به آن از سوی مسئولان انقلابی بیشتر به چشم می‌خورد. مستند دریابست مسئله‌ای را مطرح می‌کند که بتواند در ادامه آن، نگارش سند بومی توسعه اقتصاد دریا در قالب اقتصاد مقاومتی رقم بخورد.

پیام امام (ره)‌به هنرمندان مغفول مانده است
عادل پیغامی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در مراسم رونمایی از مستند دریابست که در هرمزگان انجام شد با تأکید بر لزوم بازخوانی کامل پیام امام خمینی (ره) به هنرمندان توسط جبهه فرهنگ و هنر، عنوان کرد: اگر بیانات رهبر کبیر انقلاب را معیار هنر انقلابی قرار دهیم، سازندگان مستند «دریابست» که یکی از معضلات کور اجتماعی کشور را نشان دادند حقیقتاً شایسته عنوان هنرمند انقلابی هستند. پیام حضرت امام خمینی (ره) به هنرمندان مغفول مانده است. تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل‌دهنده اسلام ناب محمدى (ص) و اسلام فقراى دردمند، اسلام پابرهنگان، اسلام تازیانه خوردگانِ تاریخِ تلخ و شرم‌آور محرومیت‌هاست.
وی ادامه داد: در بخش دیگری از این پیام می‌خوانیم که «هنرى زیبا و پاک است که کوبنده سرمایه‌دارى مدرن و کمونیسم خون آشام و نابودکننده اسلام رفاه و تجمل، اسلام التقاط، اسلام سازش و فرومایگى، اسلام مرفهین بی‌درد و در یک کلمه اسلام امریکایى باشد.» بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در ادامه پیام خود هنر را در مدرسه عشق، نشان‌دهنده نقاط کور و مبهم معضلات اجتماعى، اقتصادى، سیاسى، نظامى می‌داند. امام راحل در این پیام، هنر را ترسیم‌کننده روشن عدالت و شرافت و انصاف و تجسم تلخکامى گرسنگانِ مغضوبِ قدرت و پول در عرفان اسلامی معرفی می‌کند.

مستندی دیگر از کارگردان نیشکر هفت‌تپه
در بخش دیگری از این مراسم احسان محمدحسنی رئیس سازمان هنری رسانه‌ای اوج گفت: این همایش جرقه‌ای برای رخداد اتفاقات بزرگ‌تر در آینده خواهد بود. وی قدرت رسانه را به شمشیری دو لبه تعبیر کرد و افزود: «دریابست» محصولی کاملاً خودجوش است که به همت هنرمندان غیرتمند خطه خلیج فارس تولید و با ایجاد موجی در سطح کشور توانست از مشکلات مردم گره‌گشایی کند. رئیس موسسه هنری رسانه‌ای اوج تصریح کرد: مستند دریابست توانست حقایقی را که جمعی از مسئولان تکذیب می‌کردند به اثبات رساند.
محمدحسنی از مستند مربوط به وضعیت کارگران آلومینیوم المهدی به عنوان یکی دیگر از مستند‌های جریان ساز و گره‌گشای جنوب کشور یاد کرد و ادامه داد: مستندی درخصوص گرفتاری‌های کارگران نیشکر هفت تپه نیز در حال ساخت است که رونمایی از آن گره‌گشا خواهد بود. وی بی‌تدبیری و کامکاری برخی مدیران را عامل رسیدن وضعیت صید و صیادی به نقاط بحرانی دانست و اضافه کرد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همواره در کنار مردم بوده، برای حل مشکلات آنان تلاش کرده و ورود آن به مسئله صیدترال نیز رضایت مردمی را به همراه داشته است.
رئیس موسسه هنری رسانه‌ای اوج خاطرنشان کرد: برخی از مستندسازان کشور در حال به تصویر کشیدن جانفشانی‌های شهدای مدافع حرم در سوریه و عراق هستند. محمدحسنی گفت: عملیاتی‌سازی پروژه نفت ستاره خلیج فارس، عملکرد جهادی در حوزه محرومیت‌زدایی در مناطقی نظیر بشاگرد در حوزه‌های جاده‌سازی، مدرسه، بهداشت و درمان از دیگر اقدامات مؤثر سپاه پاسداران به شمار می‌رود. وی وجود سپاه را از برکات انقلاب اسلامی برشمرد و گفت: هدف از این آیین تجلیل از زحمات هنرمندان هرمزگانی است و در همین راستا مستند دریابست از فردا شب در شبکه‌های سراسری سیما روی آنتن می‌رود.
رئیس موسسه هنری رسانه‌ای اوج اظهار داشت: «دریابست» توانست قدرت حقیقی رسانه را تجلی بخشد و به تمام مستندسازان کشور و هنرمندان متعهد کشور اعلام می‌کنم که در هر نقطه از کشور، هر گرفتاری مردم را از جنس دریابست تولید کنند، سازمان اوج تمام قد از آنان حمایت می‌کند.
محمدحسنی با اشاره به ظرفیت تولید سالانه ۳ هزار مستند در کشور، افزود: در حال حاضر سالانه ۷۰۰مستند در کشور تولید می‌شود که از این تعداد ۵۰مورد مربوط به حوزه اجتماعی است. وی تصریح کرد: در هر استان باید در راستای حل مشکلات مردم، آثار هنری مؤثر و فاخری تولید شود و سازمان اوج از تمامی هنرمندان خوش‌فکر و تیزبین در این عرصه حمایت می‌کند. رئیس موسسه هنری رسانه‌ای اوج ادامه داد: لزوماً با امکانات پیشرفته نمی‌توان فانوس جشنواره عمار را کسب کرد بلکه با تولیدات کوتاه از طریق تلفن همراه نیز قابل دستیابی است. محمدحسنی گفت: سپاه پاسداران با ورود خود توانست بار دیگر گره کور مشکلات مردم را حل و اثبات کند که نظام اسلامی بن‌بست نداشته و مستضعفین از حامی و پشتیبان برخوردار هستند. وی بیان کرد: مستند دریابست را می‌توان سرآغاز حرکت تولیدات انقلابی و گره‌گشا دانست.

«دریابست» حاصل تلاش جبهه انقلاب
محمود شهبازی کارگردان مستند دریابست نیز در بخش دیگری از این مراسم عنوان کرد: مردم جاسک به واسطه برخی کارشکنی‌ها نتوانستند در این آیین حضور یابند و ما مستند دریابست را برای آنان در جاسک اکران خواهیم کرد. وی این مستند را حاصل تلاش و تفکر جبهه انقلابی استان هرمزگان دانست و افزود: در روزی که کسی جرئت نزدیک‌شدن به کشتی‌های چینی را نداشت، خبرنگار انقلابی دریابست به آن‌ها ورود کرد تا بتوانیم ندای مظلومیت مردم هرمزگان باشیم. سازنده مستند دریابست تصریح کرد: فانوس جشنواره عمار را به خانواده شهید تختی‌نژاد تقدیم می‌کنم تا یادآور این موضوع باشد که رهروان آن شهید، پایدار و استوار با اراده‌های پولادین مسیر او را ادامه می‌دهند. شهبازی ادامه داد: هنگام اخذ مجوز برای اکران مستند در بندرعباس به بازداشت تهدید شدیم، اما الگوی ما غیورمردانی همچون شهید تختی‌نژاد هستند که در مسیر حراست از انقلاب بی‌هراس در برابر دشمن سینه سپر کردند.

تأکید بر مقابله با کشتی‌های چینی
فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز در آیین رونمایی از مستند «دریابست» گفت: سپاه پاسداران نمی‌تواند واقعیت‌های صید و صیادی در هرمزگان را نادیده بگیرد. ما با هر کشتی که نان ساحل‌نشینان را آجر کند، قاطعانه مقابله می‌کنیم؛ خواه کشتی چینی باشد، خواه ایرانی! سردار علیرضا تنگسیری نیز اظهار کرد: سپاه پاسداران نمی‌تواند واقعیت‌های صید و صیادی در هرمزگان را نادیده بگیرد و ورود خود به این حوزه را لازم می‌داند. اگر نقش‌آفرینی صیادان خطه جنوب نبود موفقیت‌های دفاع مقدس حاصل نمی‌شد. صیادان و ساحل‌نشینان همواره در تمامی صحنه‌های انقلاب حضوری مؤثر داشته‌اند و در این برهه از زمان که نان را از سفره آنان برمی‌دارند نمی‌توان سکوت اختیار کرد. همزمان با برگزاری این آیین، بخشی از صید غیرمجاز سه فروند کشتی چینی در بندر شهید باهنر بندرعباس در حال تخلیه است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار