کد خبر: 945990
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰
سید احمد هاشمی‌اشکا
سرويس ايران جوان آنلاين: توسعه فعالیت‌های علمی و دانش‌بنیان همواره یکی از موضوعات مورد توجه و تأکید مقام معظم رهبری هستند. از همین رو در دهه چهارم انقلاب اسلامی و در سال ۱۳۸۷ سازمان بسیج علمی و فناوری تأسیس شد تا فرصت‌های شکوفایی علمی و توسعه فناوری را برای جوانان تشنه علم و دانش فراهم کند. سازمانی که پس از ۱۰ سال فعالیت اکنون پایگاه‌های بسیاری در سراسر کشور دارد و به کمک بسیج اقشار اهداف بلند خود را دنبال می‌کند.

در حال حاضر بسیج علمی و پژوهشی کشور شامل هزاران نفر از بسیجیان فعال کشور است که سندی بر موفقیت جوانان ایران زمین در تمام عرصه‌های علمی و دانشگاهی به شمار می‌آید. نکته حائز اهمیت اینکه سازمان بسیج علمی کشور در سطح استان‌ها با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است، به طوری که به جرئت می‌توان گفت: تاکنون بیش از ۲۰ هزار طرح برای بررسی و ارزیابی به سازمان بسیج علمی ورود پیدا کرده که ثمره آن تأیید و حمایت از ۸ هزار طرح است. در این بین استان‌های لرستان، مازندران و خراسان جنوبی به دلیل استقبال خوبی که از سوی جوانان صورت گرفته است از حمایت بیشتری برخوردار شده‌اند؛ اتفاق خوبی که منجر به این شده که جوانان با تکیه بر دانش و توانمندی‌های بومی خود زمینه پیشرفت تکنولوژیکی کشور را فراهم کنند.

به عنوان مثال در استان خراسان جنوبی مراکز رشد این استان از فعال‌ترین مراکز رشد سازمان بسیج علمی به شمار می‌آیند که با گسترش فعالیت آن اولین پردیس شرکت‌های دانش‌بنیان بسیج علمی با همکاری سپاه استان راه‌اندازی شده است. با استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان بسیجی در این پردیس زمینه اشتغال دانش‌بنیان نیز فراهم خواهد شد. در همین راستا در استان لرستان نیز مرکز هدایت و حمایت پلاسما و لیزر این استان با همکاری نخبگان تراز یک کشوری، فعالیت می‌کند که خروجی اقدامات آن‌ها در قالب پروژه‌های ملی در حال انجام است.

اما در مازندران شرایط متفاوت‌تر است و شرکت‌های زیادی در مرکز رشد استان فعالیت دارند که شامل شرکت نیما طب دانش، سازنده لوازم و تجهیزات پزشکی، شرکت کیامین صنعت، سازنده دستگاه‌های خشک‌کن صنعتی، شرکت پیشگامان انرژی نوژان، سازنده پکیج‌های دیواری، شرکت فن‌پردازان سالم اندیش مازند، سازنده لوازم و تجهیزات پزشکی، شرکت فناور بهینه نیرو کاسپین، سازنده پنل‌های خورشیدی و فعال در زمینه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، شرکت سازنده رطوبت‌سنج‌های لیزری، شرکت سلام ارتباط نوین شمال، فعال در زمینه قطعات الکترونیک خودرو، شرکت الکتروفرنام فرازدید، فعال در زمینه مسیریاب‌های خودرو و بیماران آلزایمری و دوربین‌های مداربسته می‌شوند. شرکت‌هایی که با حمایت بسیج علمی و پژوهشی رونق تولید ملی راه رقم می‌زنند و منجر به پویایی اقتصاد کشور می‌شوند که همگی در ردیف دستاورد‌های ۱۰ ساله فعالیت بسیج علمی و پژوهشی کشور شناخته می‌شوند.

اما هنوز هم مساجد پایگاه اصلی بسیجیان به شمار می‌آیند و به همین خاطر تاکنون ۵۰۰ پایگاه علمی در سراسر کشور در مساجد منتخب در هر ناحیه راه‌اندازی شده که مهم‌ترین فعالیت این پایگاه‌ها شامل پرورش نخبگان و استعداد‌های برتر، ارتقای سطح تحصیلی دانش‌آموزان بسیجی، تربیت نیروی علمی انقلابی، استعدادیابی و پرورش خلاقیت، برگزاری مسابقات جذاب علمی، برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی، تشکیل هسته‌های علمی پژوهشی، احصای مسائل و مشکلات منطقه و انجام پژوهش‌های منطقه‌ای توسط هسته‌های علمی و حمایت از مخترعان به‌منظور ساخت نمونه اولیه ایده‌های نوآورانه می‌شود.

حالا به‌خوبی مشخص است که هدف از راه‌اندازی این پایگاه‌ها استفاده از ظرفیت عظیم و جذاب فعالیت‌های علمی- آموزشی، جهت جذب اقشار مختلف جامعه به‌ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان به سمت مسجد و فعالیت‌های زیربنایی تربیتی بوده و تربیت نیروی علمی کارآمد انقلابی پای‌کار بوده و در این بین مواردی، چون تقویت و توسعه فعالیت‌های علمی آموزشی در سطح پایگاه‌های علمی، توانمندسازی علمی، پژوهشی و مهارتی بسیجیان پایگاه‌ها و ایجاد روحیه و نشاط علمی در میان بسیجیان پایگاه‌ها نیز جزو دستاورد‌ها ثبت شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار