کد خبر: 945988
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۷
وقتی از سازندگی و محرومیت‌زدایی بسیج صحبت می‌کنیم هرگز منظور فقط مناطق محروم و روستایی نیست و این نهاد مردمی، در محله‌های آسیب‌پذیر کلانشهر‌ها و شهر‌ها هم خدمات گسترده‌ای ارائه کرده است.
زیبا احمدی
سرويس ايران جوان آنلاين: این یک حقیقت است که بسیج با واژه سازندگی گره خورده است و در این میان بررسی عملکرد بسیج سازندگی نشان می‌دهد که در عرصه‌های مختلف کارنامه خوبی از خود به جای گذاشته است به طوری که از فروردین ماه سال جاری تا پایان آذرماه هزاران طرح در بخش سازندگی و محرومیت‌زدایی به اجرا درآورده است. بر اساس گزارش‌ها در این مدت عملیات اجرایی ۵ هزار و ۶۲۷ پروژه محرومیت‌زدایی کوچک در سطح کشور شروع شده که تا پایان آذرماه و به همت بسیجیان و جهادگران از این تعداد هزار و ۹۸۰ پروژه به بهره‌برداری رسیده است که با اجرای این طرح‌ها، در مناطق محروم کشور صد‌ها واحد مسکونی، مدرسه، مسجد و درمانگاه، احداث، بازسازی و مرمت شده است.

وقتی از سازندگی و محرومیت‌زدایی بسیج صحبت می‌کنیم هرگز منظور فقط مناطق محروم و روستایی نیست و این نهاد مردمی، در محله‌های آسیب‌پذیر کلانشهر‌ها و شهر‌ها هم خدمات گسترده‌ای ارائه کرده است. به عنوان نمونه فقط در ۹ ماه نخست امسال انجام هزار و ۳۵ پروژه در ۳۱۳ محله آسیب‌پذیر ۱۸۴ شهر هدف‌گذاری شد که عملیات اجرایی ۴۹۴ پروژه از این تعداد شروع شده و در حال تکمیل است. ساخت مسکن برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) دیگر خدمتی است که بسیج سازندگی در سال جاری هم آن را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده به طوری که در ۹ ماهه ۱۳۹۷ عملیات اجرایی احداث ۱۰ هزار واحد مسکن برای مددجویان کمیته امداد شروع شده است که ساخت این تعداد واحد مسکونی آن هم بدون بودجه و اعتبار دولتی، در خور تحسین است.

یک هفته شاهکار به نام بسیج

کافی است مروری به عملکرد و فعالیت‌های سازندگی و خدمت‌رسانی بسیج سازندگی در طول هفته بسیج داشته باشیم. یعنی وقتی که بسیجیان توانستند در مدت چند روز ۲ هزار و ۱۰۵ گروه جهادی شامل ۳۴ هزار و ۷۴۹ نفر خواهر و برادر بسیجی را برای فعالیت‌های جهادی به مناطق نیازمند اعزام کنند. جهادگران بسیجی که با برگزاری هزار و ۲۵۸ کلاس ترویجی و آموزشی در حوزه اشتغال، راه‌اندازی ۳ هزار و ۲۵۶ بنگاه کوچک اقتصادی، برگزاری ۸۸۱ برنامه فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی و تکمیل و مرمت ۵۷۶ حمام و سرویس بهداشتی، ۲۱۶ خانه عالم در روستاها، ۱۹ خانه بهداشت در مناطق محروم، ۴۱ مدرسه، ۸ پروژه آبرسانی شرب، ۳۷ پروژه آبرسانی کشاورزی و احداث ۲۴ مسجد و حسینیه کاری کردند که نامشان در دفتر الهی هم ماندگار شود. ولی مهم این است که کار‌ها به همین جا ختم نشد و تجهیز ۲۱۲ کتابخانه روستایی و توزیع ۲۷ هزار و ۹۳۲ بسته اقلام آموزشی و فرهنگی نشان داد که فعالیت‌های بسیج برای کمک به تمام اقشار جامعه بوده و چتر این حمایت‌ها سایه‌ای دارد به وسعت کل کشور.

تعداد گروه‌ها به ۱۰۹۹۰ رسید

اعزام گروه‌های جهادی به مناطق محروم، از جمله فعالیت‌های منحصربه‌فرد بسیج سازندگی در سالیان اخیر است که برکات فراوانی برای کشور داشته است. گروه‌های جهادی شامل نخبگان، متخصصان، جوانان و دانشجویانی است که بدون چشمداشت مادی، راهی مناطق محروم و روستا‌های دورافتاده کشور می‌شوند و اقدام به ارائه خدمات عمرانی، بهداشتی، پزشکی، آموزشی و فرهنگی به ساکنان این مناطق می‌کنند. بر همین اساس و از فروردین ماه تا آذرماه سال جاری تعداد گروه‌های جهادی از ۷ هزار و ۱۲۳ گروه به ۱۰ هزار و ۹۹۰ گروه افزایش یافت. بسیج سازندگی در سال جاری با هدف فراهم کردن زمینه خدمت‌رسانی گروه‌های جهادی در طول سال و تمرکز بر جغرافیای هدف مشخص به مدت سه تا پنج سال برای کمک به الگوسازی و خدمت‌رسانی، گرو‌ه‌های جهادی را به رده‌های جامعه پزشکی، جامعه زنان، بخش دانش‌آموزی، بخش دانشجویی، بخش عشایر، بخش کارمندی، بخش رسانه، ورزشکاران، بخش کشاورزی، بخش عمران، بخش صنعت، بخش کارگری، حقوق دانان، پیشکسوتان، محلات، طلاب، هنرمندان و گروه‌های مستقل تقسیم‌بندی کرده است. در مدت مذکور بیش از ۵۹۷ هزار نفر به اردو‌های جهادی اعزام شده‌اند و مردم مناطق محروم کشور، طعم خدمات بی‌مزد و منت آن‌ها را چشیده‌اند. بسیج سازندگی برای هدفمند‌سازی اعزام گروه‌های جاری، امسال اقدام به تشکیل شورای جهادی شهرستان‌ها و مجمع جهادی استان‌ها با حضور مسئولان گروه‌های جهادی برای کمک به سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، اندیشه‌ورزی و رصدگری فعالیت‌های جهادی کرد.

همه اقشار در خدمت نیازمندان

وقتی از هفته بسیج حرف می‌زنیم باید همه اقشار را در خدمات‌رسانی‌ها دخیل بدانیم. در همین راستا و در هفته بسیج اخیر خدمات پزشکی رایگان هزار پزشک در هزار مسجد کشور و همچنین در مصلا‌های نماز جمعه، مساجد مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها کاری بود که تیم بسیج جامعه پزشکی در دستور کار خود قرار داد و به نتیجه رساند. البته این تمام ماجرا نبود و اجرای طرح شهید رهنمون، ویزیت رایگان و اعزام ۹۳۳ تیم از پزشکان جهادی به مناطق محروم سراسر کشور و خدمت‌رسانی به ۴۹ هزار و ۲۴۸ نفر از هم‌میهنان در این مناطق ازجمله اقدامات پزشکانی بود که به نام بسیج و زیر لوای مقدس آن به یاری نیازمندان شتافتند. همچنین بسیج کارگری هم اجرای ۵۰ مورد رزمایش پدافند غیرعامل در کارخانه‌ها و اجرای ۱۰ هزار نفر ساعت نوبت کاری ایثار و همچنین برگزاری ۷۰ نشست همدلی و اخوت کارگری و کارفرمایی را در طول یک هفته به نام خود ثبت کرد تا نشان دهد برای بالا بردن تولید کالا‌های ایرانی و ایجاد نشاط و همدلی در بین کارگران همیشه آماده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار