کد خبر: 945985
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۷
ناکارآمدی دستگاه‌های تنظیم بازار موجب تهدید و تحقیر آن‌ها توسط فعالان بازار مرغ شده است
دولت با ناکارآمدی‌هایی که از خود نشان داده، تولیدکنندگان مرغ به رغم استفاده از خوراک و انرژی ارزان به بهانه‌های مختلف مرغ را گران و دستگاه‌های تنظیم بازار را تهدید و تحقیر می‌کنند.
بهناز قاسمی
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: دولت با ناکارآمدی‌هایی که از خود نشان داده، تولیدکنندگان مرغ به رغم استفاده از خوراک و انرژی ارزان به بهانه‌های مختلف مرغ را گران و دستگاه‌های تنظیم بازار را تهدید و تحقیر می‌کنند. آقایان تا دیروز از کاهش جوجه‌ریزی و کاهش تولید سخن می‌گفتند و در مقابل کاهش قیمت مرغ مقاومت می‌کردند، اما اکنون که قرار شده به منظور کنترل قیمت‌ها، مرغ وارد شود، می‌گویند که افزایش ۸ درصدی در تولید داشته‌ایم و ۱۰ درصد قیمت مرغ را ارزان می‌کنیم.

صنعت مرغداری جزو صنایعی است که مرغدار در مدت ۴۵ روز می‌تواند سود و اصل سرمایه خود را برداشت کند و خرید و فروش کالای تولیدی‌شان نیز همیشه رونق دارد، اما فعالان این صنعت همیشه از معترضان هستند و مدام به افزایش هزینه‌های تولید نق می‌زنند. امسال نیز با افزایش قیمت خوراک طیور مرغداران از کاهش جوجه‌ریزی و تولید سخن گفته و در مقابل مصوبات تنظیم بازار مقاومت کرده و مانع از کاهش قیمت‌ها می‌شوند. اکنون که دولت تصمیم گرفته به منظور تنظیم بازار مرغ وارد کند، تولید‌کنندگان واکنش نشان داده و معترضند. در این خصوص، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه نیازی به واردات مرغ نیست، گفت: ارزی که می‌خواهند صرف واردات کنند را به تولیدکنندگان بدهند و ما همان میزان مرغ را ۱۰ درصد ارزان‌تر تحویل می‌دهیم. نیازی به واردات مرغ به کشور نداریم.

وی با بیان اینکه واردکنندگان صاحب رانت هستند و دولت نیز در این زمینه عجولانه تصمیم می‌گیرد، گفت: همان ارزی را که می‌خواهند صرف واردات مرغ کنند، به تولیدکنندگان داخلی بدهند و ما همان میزان مرغ را ۱۰درصد کمتر از نرخی که قرار است وارد کنند، به آنان تحویل می‌دهیم. رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با اشاره به اینکه میزان جوجه‌ریزی در دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته، حدود ۱۵درصد افزایش یافته است، افزود: در دی ماه سال قبل میزان جوجه‌ریزی ۱۰۰میلیون قطعه بوده که دی ماه امسال این عدد به ۱۲۵ میلیون قطعه رسیده است. یوسفی افزود: میانگین تولید در ۱۰ ماهه ۹۷ نسبت به سال گذشته حدود ۸ درصد رشد داشته است. وی در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به سخنان دبیرستاد تنظیم بازار مبنی بر اینکه قیمت منطقی مرغ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است، گفت: مسئولان باید توضیح بدهند برچه اساسی آنالیز قیمت انجام می‌دهند؟ هم‌اکنون قیمت جوجه یکروزه بیش از ۴ هزار تومان است و با شرایطی که نهاده‌های دامی دارد نرخ منطقی مرغ ۱۳هزار و ۵۰۰ تا ۱۴ هزارتومان است. یوسفی اضافه کرد: مسئولان تنظیم بازار قیمت مرغ را براساس نهاده‌های دولتی محاسبه می‌کنند، درحالی‌که نهاده‌هایی که شرکت پشتیبانی امور دام توزیع می‌کند برای تنظیم بازار کافی نیست و تولیدکنندگان بخش عمده نیاز خود را ناچارند از بازار آزاد تهیه کنند.
وی گفت: به‌عنوان مثال بنده روز شنبه ذرت را ۱۵۵۰ تومان تحویل در بندر، خریداری کرده‌ام، درحالی‌که نرخ دولتی این محصول ۱۳۵۰ تومان است. یوسفی درباره اینکه آیا درباره واردات مرغ به کشور با تشکل‌های تولیدی مشورت شده است؟ افزود: خیر، هیچوقت با ما درباره مسائل مشورت نمی‌کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار