کد خبر: 945970
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۳
مادران شاغل با ۲ فرزند ۴۰ درصد بیشتر استرس مزمن را تجربه می‌کنند
محققان می‌گویند ساعات کاری قابل انعطاف می‌تواند برای اطمینان از تحقق تعادل بین کار و زندگی فواید قابل توجهی داشته باشد. در برخی کشور‌ها به خصوص کشور‌هایی که سیاست‌های افزایش جمعیت را دنبال می‌کنند برای کاهش تنش مادران شاغل تدابیری اندیشیده شده است. مادران فرانسوی در صورت بچه‌دار شدن ۱۶ هفته مرخصی با حقوق و مزایای کامل دارند که از شش هفته پیش از تولد کودکشان آغاز می‌شود.
زهرا چیذری
سرويس زنان جوان آنلاين: یک چشمش به مانیتور است و چشم دیگرش به ساعت. یک بخش از حواسش به حساب و کتاب مشتریان است و بخش دیگرش به ناهار بچه‌ها و اینکه مبادا موقع گرم کردن غذا دستشان بسوزد یا شیر گاز باز بماند یا نکند مربی مهد حین شیر دادن کودک شیرخوارشان دقت نکند و شیر به گلوی بچه بپرد. فکر و خیالش به اینجا که می‌رسد بدترین تصورات ممکن به ذهنش هجوم می‌آورد تا جایی که برای لحظاتی دست از کار می‌کشد و به فکر فرو می‌رود. درست در همین لحظه‌هاست که با صدای یک همکار یا رئیسش به خود می‌آید و دوباره مشغول کار می‌شود، اما هجوم استرس‌های گوناگون درباره بچه‌ها و اوضاع و احوالشان تا زمانی که سر کار است او را رها نمی‌کند. هرچند این تنش‌ها را زنان شاغل به خوبی درک می‌کنند، اما جدیدترین تحقیق درباره زنان شاغل نشان می‌دهد که مادران شاغل با دو فرزند ۴۰ درصد بیشتر استرس مزمن را تجربه می‌کنند! این بدین معناست که مادران شاغل ترجیح می‌دهند به داشتن یک یا دو فرزند اکتفا کنند و این برای کشوری همچون ایران به معنای دور ماندن از اهداف سیاست‌های جمعیتی و جوان نگه داشتن نمای جامعه است.

مادر بودن خودش یک شغل تمام وقت است. نه فقط از صبح تا شب بلکه خیلی وقت‌ها شبانه روز باید در خدمت خانواده بود و بی‌تردید می‌توان گفت: این تنها شغلی است که هیچ‌گاه تعطیلی بردار نیست. با وجود این، اما کم نیستند مادرانی که در کنار وظایف شبانه‌روزی مادری و در عین پرداختن به این شغل بدون تعطیلی و مزد اشتغال خارج از خانه را هم تجربه می‌کنند و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی دارند. این فعالیت‌ها در کنار نقش‌آفرینی به عنوان یک مادر استرس‌های فراوانی را به زنان شاغل تحمیل می‌کند که مطابق با پژوهش‌های انجام شده این استرس‌ها با افزایش تعداد فرزندان ارتباط مستقیم دارد. به گونه‌ای که نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد مادران شاغل با دو فرزند ۴۰ درصد بیشتر استرس مزمن را تجربه می‌کنند. این تحقیق در British Sociological Association journal Sociology منتشر شده است.

کاهش استرس مادران با کار نیمه‌وقت

هنگامی که یک فرد استرس را برای یک دوره زمانی طولانی تجربه کرده باشد، چنین وضعیتی می‌تواند به عنوان «استرس مزمن» یا «استرس بلندمدت» تعریف شود.
بر اساس تعریف مؤسسه امریکایی استرس، نشانه‌های استرس مزمن شامل مواردی همچون زودرنجی، خشم و عصبانیت، افسردگی، سردرد و حالت تهوع می‌شود. مادرانی که دو فرزند دارند و در عین حال شاغل هم هستند میزان استرس بالاتری نسبت به بقیه دارند. این نتیجه منتشر شده جدیدترین تحقیق درباره مادران شاغل است. تیمی از محققان دانشگاه منچستر و دانشگاه اسس داده‌های مربوط به بیش از ۶ هزار نفر را تجزیه و تحلیل کرده‌اند. این تحقیق که البته در سطح کشور انگلیس انجام شده اطلاعات متنوعی از خانوار‌ها جمع‌آوری کرده که شامل زندگی کاری ساکنان خانه، سطح هورمون آنها، فشار خون و تجربیاتشان درباره استرس می‌شود. در همین راستا محققان ۱۱ نشانگر زیستی مرتبط با استرس مزمن را در بین شرکت‌کنندگان این پروژه تحقیقی تشخیص داده‌اند. بر اساس یافته‌های آنها، میزان کلی نشانگر‌های زیستی مرتبط با استرس مزمن در بین مادر‌هایی که دو فرزند دارند و البته به صورت تمام وقت شاغل هستند ۴۰ درصد بیشتر از خانم‌هایی است که فرزندی ندارند، اما در عین حال شغل آن‌ها هم تمام وقت است.

در همین راستا میزان کلی نشانگر‌های زیستی مرتبط با استرس مزمن بین مادر‌هایی که یک فرزند دارند و البته کار تمام وقت انجام می‌دهند، ۱۸ درصد بیشتر است. همین تحقیق می‌گوید میزان استرس مادرانی که دو فرزند دارند و ساعت‌های کمتری کار می‌کنند ۳۷ درصد کمتر از مادرانی است که ساعات کارشان غیر قابل تغییر و انعطاف است.
همچنین میزان استرس مزمن در بین پدران شاغلی که ساعات کمتری کار می‌کنند هم کمتر می‌شود.
محققان حین انجام این مطالعه داده‌های خام را تغییر دادند تا از تأثیر دیگر فاکتور‌های سبک زندگی این افراد بر نتیجه یافته‌ها جلوگیری کنند. این فاکتور‌ها شامل مواردی همچون سن خانم‌ها، درآمد آنها، قومیت یا تحصیلاتشان می‌شود.

محققان می‌گویند مشاجره‌های خانوادگی_کاری با بالا رفتن میزان فشار روانی، سطح بالاتر استرس و میزان کمتر تندرستی افراد در ارتباط است.
والدین فرزندان جوان به خصوص در معرض خطر مشاجره‌های خانوادگی_کاری قرار دارند؛ شرایط کاری که در برابر خواسته‌های خانوادگی انعطافی ندارد، شرایطی که مثلاً شامل ساعات کاری طولانی می‌شود می‌تواند بر واکنش‌های استرسی فرد تأثیر بگذارد.

تکرار رویداد‌های استرس‌زا که از ترکیب عوامل استرس‌زای محیطی و اجتماعی و همچنین وقایع روزمره زندگی بیرون می‌آید در نتیجه به استرس مزمن ختم می‌شود؛ استرس مزمنی که البته بر سلامت افراد تأثیر می‌گذارد.
حمایت از مادران شاغل برای دستیابی به رشد جمعیت
محققان می‌گویند ساعات کاری قابل انعطاف می‌تواند برای اطمینان از تحقق تعادل بین کار و زندگی فواید قابل توجهی داشته باشد.

در برخی کشور‌ها به خصوص کشور‌هایی که سیاست‌های افزایش جمعیت را دنبال می‌کنند برای کاهش تنش مادران شاغل تدابیری اندیشیده شده است. در انگلستان برای خانواده دارای فرزند حقوق هفتگی در نظر گرفته شده است. سیاست‌های این کشور، اختصاص ۵۲ هفته مرخصی زایمان برای زنان است که ۳۹ هفته آن با حقوق است و ۶ هفته اول مرخصی با ۹۰ درصد حقوق است و مابقی آن، حداقل دستمزد.

در کشور نروژ نیز پس از تولد هر کودک، پدر و مادر دو هفته مرخصی با حقوق دارند. پس از این مدت، آن‌ها می‌توانند بین ۴۶ هفته مرخصی با حقوق کامل یا ۵۶ هفته مرخصی با ۸۰ درصد پرداختی که باید میان والدین تقسیم شود، یکی را انتخاب کنند. در ضمن دولت به یکی از والدینی که تصمیم دارند تا دو سالگی کودکشان در خانه بمانند، کمک هزینه ویژه‌ای پرداخت می‌کند. به همه این‌ها مراقبت‌های رایگان از کودک، دارو و درمان رایگان و حق اولاد در فیش حقوقی نیز اضافه می‌شود.

مادران فرانسوی در صورت بچه‌دار شدن ۱۶ هفته مرخصی با حقوق و مزایای کامل دارند که از شش هفته پیش از تولد کودکشان آغاز می‌شود. پس از این دوره والدین می‌توانند به مرخصی سه ساله و بدون حقوق بروند و بعد از آن بدون هیچ محدودیتی به شغل قبلی‌شان بازگردند. در فرانسه خانواده‌ها در صورت داشتن فرزند سوم مبلغ ۱۰۰۰ یورو به شکل بلاعوض دریافت می‌کنند. همچنین دولت تضمین می‌کند که مخارج تحصیل فرزندان خانواده‌ها از پیش دبستانی تا دانشگاه را تأمین کند. اگر خانواده‌ها به دلیل تولد فرزندشان خدمتکار استخدام کنند، دولت بخشی از این هزینه را می‌پردازد. از دیگر سیاست‌های افزایش جمعیت در کشور فرانسه می‌توان به اختصاص سبد کالا به خانواده‌ها اشاره کرد. دولت فرانسه، برای زنانی که تازه مادر شده‌اند، امکاناتی نظیر ویزیت مجانی دکتر یا برخورداری از خدمات پرستاری در خانه را فراهم می‌کند.

در برابر اینها، اما سیاست‌های جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حمایت از فرزندآوری تا کنون اجرایی نشده است. زنان شاغل خیلی وقت‌ها ناگزیرند میان شغل و مادر شدن یکی را انتخاب کنند و در صورتی که بخواهند به کارشان ادامه دهند باید استرس‌های فراوانی را تجربه کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر