کد خبر: 945921
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲
آسمان به داد زمین رسید
اگر چند سالی پیوسته از حال زار دریاچه ارومیه می‌شندیدم، حالا و به لطف بارش‌ها و نزولات آسمانی هر خبری نشان از احیای دوباره این دریاچه جهانی دارد و می‌توان به روز‌های خوش آن امیدوار بود. بر همین اساس روز گذشته دوباره ۳۰ میلیون متر مکعب آب از سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه رها شد تا در کنار منابع آبی دیگر احیای آن را سرعت ببخشد.
سيد احمد هاشمی اشكا
سرويس ايران جوان آنلاين: روند خشکی دریاچه از ۲۰ سال گذشته آغاز شده و سالانه تراز سطح آب آن ۴۰ سانتی متر کاهش یافته که در مجموع ارتفاع آب هشت متر پایین آمده و از ۳۲ میلیارد متر مکعب آب هم تنها حدود دو میلیارد متر مکعب باقی مانده است، اما طی پنج سال گذشته با اقدامات و تزریق اعتبارات وضعیت تا حدودی تثبیت شده و حالا بارش‌ها هم مزید بر علت شده‌اند تا سرعت احیا و بازگشت دریاچه به روز‌های خوبش سرعت بیشتری بگیرد.

آسمان به داد دریاچه رسید

روز گذشته رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه از رهاسازی ۳۰ میلیون مترمکعب آب از سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه خبر داد.
فرهاد سرخوش با بیان اینکه با هدف احیای دریاچه ارومیه امسال رهاسازی آب مازاد سد‌های استان به سمت دریاچه ارومیه در دستور کار قرار گرفته است افزود: «در ادامه مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه ۳۰ میلیون متر مکعب آب از سد مهاباد به سمت این تالاب رهاسازی می‌شود و این میزان آب در قالب مرحله دوم رهاسازی آب سد مهاباد با دبی ۲۰ مترمکعب بر ثانیه به سمت دریاچه ارومیه می‌رود. البته تاکنون در مجموع ۳۲۰ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.» وی با اشاره به اینکه امسال در مجموع آب رهاسازی شده از سد‌های استان به سمت دریاچه ارومیه ۳۸۶ میلیون مترمکعب بوده تأکید کرد: «بخش قابل توجهی از این برنامه امسال محقق شده و در صورت مناسب بودن بارش‌ها و نیز وجود آب مازاد بر مصارف و منابع آبی مورد نیاز در استان باز هم شاهد رهاسازی آب به سمت دریاچه خواهیم بود.» رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه از افزایش ۳۹ سانتی‌متری سطح تراز دریاچه ارومیه در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال خبر داد.

همه چیز به نفع دریاچه پیش می‌رود

نباید فراموش کنیم که در حالی مردم و مسئولان به بارش‌ها دل خوش کرده‌اند که برداشت غیر مجاز از چاه‌های مجاز و غیر مجاز، احداث پل میان‌گذر شهید کلانتری، کاشت درختانی نظیر هلو به جای درختان گردو و بادام در حوزه آبریز دریاچه ارومیه و در نهایت افزایش جمعیت و نیاز‌های منطقه باعث شده تا سال به سال دریاچه به سمت خشکی پیش برود. حالا رئیس استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در شرایطی آب موجود در دریاچه را بیش از ۲ میلیارد مترمکعب اعلام می‌کند که در مدت زمان مشابه سال گذشته دریاچه ارومیه فقط یک میلیارد و ۲۵ میلیون مترمکعب آب داشت. در همین راستا خوب است بدانیم با توجه به افزایش قابل توجه وسعت دریاچه ارومیه، هم اکنون وسعت دریاچه ارومیه ۲ هزار و ۳۱۱ کیلومترمربع است در حالی که این میزان پارسال یک هزار و ۸۵۶ کیلومتر مربع بود. البته شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی نیز در پی رهاسازی امروز آب سد مهاباد به سمت دریاچه ارومیه اطلاعیه‌ای صادر کرده است که در این اطلاعیه آمده، آب سد مهاباد باهدف کمک به برنامه احیای دریاچه ارومیه رهاسازی می‌شود و مردم برای پیشگیری از بروز حوادث احتمالی از نزدیک شدن به حریم رودخانه‌های زرینه و سیمینه رود خودداری کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار