کد خبر: 945882
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴
رییس بنیاد نخبگان کردستان:
رییس بنیاد نخبگان کردستان گفت: تولید و سرعت انتشار مقالات در ایران قابل توجه است اما پژوهش‌هایی که منجر به تکنولوژی و خدمات می‌شوند، هنوز در ابتدای راه است.

به گزارش خبرگزاری جوان از سنندج، رحمت صادقی شنبه‌شب در برنامه گفتمان که از شبکه استانی کردستان به صورت زنده پخش شد، در خصوص شاخص‌های نیازمند و نقش پژوهش در توسعه، اظهار کرد: پژوهش مجموعه فرایند منظمی برای رسیدن به جواب برخی سوالات، مسایل و مشکلات است.

وی به پژوهش بنیادی، توسعه‌ای و کاربردی گریزی زد و افزود: پژوهش‌های بنیادی مبنایی برای پژوهش‌های آینده است ولی پژوهش کاربردی تقاضامحور بوده و جوابگوی نیازهای جامعه هستند.

رییس بنیاد نخبگان استان کردستان به نقش پژوهش در توسعه اشاره کرد و گفت: برای شناسایی پتانسیل استان، نقاط ضعف و قوت، فرصت‌ها و تهدیدها نیازمند تحقیق و پژوهش هستیم تا به توسعه موردنظر برسیم.

صادقی با بیان اینکه صرف هزینه برای پژوهش موجب افزایش شاخص توسعه می‌شود، ادامه داد: در کشورهای توسعه‌یافته حتما برای کارهای پژوهشی هزینه تعیین می‌کنند ولی متاسفانه در کشور ما چون برای پژوهش هزینه‌ای در نظر نمی‌گیریم نمی‌توانیم از منابع موجود بهترین بهره‌وری را داشته باشیم.

وی با اشاره به تاسیس مرکز رشد در دانشگاه کردستان که مشغول خدمات دانش‌بنیان هستند، اعلام کرد: این مراکز در زمینه آی‌تی و بازی‌های کامپیوتری در سطح ملی و جهانی به موفقیت‌های قابل‌توجهی نایل شده‌اند اما هنوز آنگونه که لایق مردم کردستان باشد، کار نشده است.

وی با بیان اینکه در کشور ما منافع فردی با منافع ملی همسو نیست که این امر در جای خود چالش بزرگی است، یادآور شد: مدیریت نخبگان برای عدم فرار مغزها ضروری است.

به گفته این مقام مسوول، ما نباید خود را به منابع زیرزمینی متکی کنیم چراکه نیروی انسانی کارآمد، فعال و تحصیل‌کرده داریم لذا با همکاری دستگاه‌های اجرایی نخبگان را حمایت کنیم تا نیروی انسانی توانمندی پرورش یابند.

صادقی اذعان داشت: تولید و سرعت انتشار مقالات در ایران قابل توجه است اما پژوهش‌هایی که منجر به تکنولوژی و خدمات می‌شوند، هنوز در ابتدای راه است.

وی با اشاره به اینکه پژوهش‌ها باید به ثروت تبدیل شوند، افزود: امروزه بی‌انگیزگی در میان برخی رشته‌ها به دلیل عدم آینده شغلی در میان دانشگاهیان مشهود است لذا نیاز است برخی رشته‌ها آبدیت شود و ما به عنوان متولیان امر باید به فکر تولید متخصص باشیم نه تولید مدرک تا کارآفرینی ایجاد شود‌.

صادقی عنوان کرد: ما در حال توسعه مرزهای دانش هستیم، فعلا باید از طریق پژوهش چالش‌ها را رفع و آن را به فرصت و اشتغال تبدیل کنیم.

وی  ارتباط صنعت و دانشگاه را امری مهم در توسعه اعلام کرد و گفت: صنعت ما باید از پژوهشگر حمایت کند و اساتید از پایان‌نامه دانشجویان پروژه تعریف کرده  و آن را به صنعت معرفی کنند.

سرپرست دانشگاه کردستان اظهار کرد: مدیریت بودجه پژوهشی یکی از مشکلات ما است چراکه در انجام هر پژوهشی باید هزینه‌ها را مدیریت کرده و پژوهش‌های تقاضامحور را ارتقاء دهیم تا به علم، ثروت و توازن برسیم.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۷

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر