کد خبر: 945877
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان از شاهرود، میامی و کالپوش به عنوان مناطق مستعد کشت دانه‌های روغنی در این استان خبر داد و گفت: بعد از کشت آزمایشی کلزا در اکثر مناطق این استان، شرق استان مستعد کشت این محصول مهم و استراتژیک تشخیص داده شد.

محمدباقر منوچهری اظهار کرد: کشت دانه‌های روغنی که خرید تضمینی محصولات آن به شرکت دولتی غله و خدمات بازرگانی واگذار شده در چند سال اخیر رشد قابل توجهی در سطح کشور و از جمله استان سمنان داشته است.

وی با اشاره به نیاز کشور به دانه‌های روغنی تصریح کرد: تا پیش از این 95 درصد نیاز کشور در این بخش از طریق واردات از دیگر کشورها تامین می‌شد اما با سیاست‌گذاری دولت و وزارت جهادکشاورزی در یکی دو سال اخیر بخشی از این وابستگی کاسته شده است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان با بیان اینکه در حال حاضر 80درصد نیاز کشور از خارج تامین می‌شود ادامه داد: میزان تولید کشور در این بخش طی این سال‌ها با افزایش 15 درصدی روبرو بوده است.

وی با اشاره به هدفگذاری‌های دولت در این بخش خاطرنشان کرد: هدفگذاری وزارتخانه جهادکشاورزی در این بخش تامین حداقل 50 درصد نیاز کشور است و از همین رو کشت کلزا در این سال‌ها در اقصی‌نقاط کشورمان روند صعودی داشته است.

منوچهری با بیان اینکه سال گذشته بیش از 1500هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان زیر کشت این محصول بوده افزود: جدا از کلزا از گذشته‌های دور کشت دانه‌های روغنی همچون آفتابگردان در شرق استان و خصوصا شهرستان میامی نیز مرسوم بوده که اداره کل غله استان هر ساله محصول کشاورزان استان در این منطقه را خرید تضمینی می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت کشت گندم امسال در این استان با ابراز خرسندی از افزایش بارندگی‌ها در استان گفت: امسال گندم‌زارهای این استان سطح سبز بسیار مطلوبی دارند و از همین‌رو انتظار می‌رود چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی شاهد بهبود این محصول استراتژیک در استان باشیم.

منوچهری با بیان اینکه مزارع گندم آبی استان سطح سبز 100 درصدی دارند، تصریح کرد: مزارع گندم دیم استان که عمدتا در منطقه کالپوش هستند و با کیفیت‌ترین گندم استان به شمار می‌روند نیز از وضعیت خوبی برخوردارند.

وی با اشاره به بارش های خوب امسال در استان خاطرنشان کرد: اگر این روند بارش و به خصوص در بهار همچنان ادامه داشته باشد به لطف خداوند امسال شاهد به بار نشستن دسترنج کشاورزان و گندمکاران افزایش محصول در این حوزه روبرو خواهیم بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار