کد خبر: 945874
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۹
جولان تمام نشدنی دلال‌ها در بازار جذب بازیکنان بی‌کیفیت
دور زدن قانون در فوتبال تمامی ندارد. حداقل نه تا زمانی که تصویب‌کننده‌های قانون می‌توانند بند‌های آن را به سود خود تغییر دهند و تبصره‌هایی برای فرار از آن برای موجه جلوه دادن بی‌قانونی‌های خود دست و پا کنند.
دنيا حيدری
جوان آنلاین: تعداد بالای پرونده شکایات بازیکنان بی‌کیفیت خارجی از باشگاه‌های ایران به فیفا بود که مسئولان را به صرافت تصویب قانونی برای منع ورود این دسته از بازیکنان به ایران انداخت، چراکه هر ساله مبالغ هنگفتی از بیت‌المال خرج شکایت‌های بازیکنانی می‌شد که در کشور‌های خود به شغل شریف فروشندگی پرندگان مشغول بودند!
قانون بامسما!
در واقع رفت و آمد بازیکنان بی‌کیفیت خارجی به لیگ ایران به اندازه‌ای بود که هر ساله مبالغ هنگفتی از بیت‌المال خرج شکایت‌های سرسام‌آور بازیکنانی می‌شد که یا با بیماری‌هایی، چون هپاتیت دست به گریبان بودند یا در کشور خود به شغل شریف فروشندگی پرندگان مشغول بودند!
بازیکنانی که بسیاری از آن‌ها هرگز دقیقه‌ای هم برای تیم‌های خود به میدان نرفته بودند، اما دست‌آخر با مبالغی هنگفت که از عقد قرارداد با باشگاه‌های ایرانی به جیب زده بودند، زندگی تازه‌ای برای خود دست و پا کرده بودند. روند فاجعه‌باری که سرانجام به تصویب قانونی برای مقابله با حضور این دسته از بازیکنان در ایران منجر شد. این تفکر باعث شد سازمان لیگ خردادماه ۱۳۹۶ قانونی را تصویب کند که طی آن، جلوی حضور بازیکنان بی‌کیفیت خارجی گرفته و از تعداد پرونده‌های شکایات خارجی در فیفا نیز کاسته شود. پرونده‌های پرتعدادی که هزینه‌های زیادی روی دست فوتبال ایران گذاشته بودند. طبق قانون تصویب شده که می‌توانست کمک شایانی به عدم حضور بازیکنان بی‌کیفیت خارجی در لیگ ایران کند، جذب بازیکنان خارجی مشروط به بازی کردن آن‌ها در تیم ملی بزرگسالان یا امید کشور متبوع در دو سال گذشته یا بازی در بالاترین سطح مسابقات قاره‌ای در دو فصل گذشته بود. قانونی که به نظر می‌رسید سدی محکم مقابل دلالانی باشد که به واسطه چرب‌زبانی‌ها و قالب کردن بازیکنان بی‌کفایت، مبالغی هنگفت به جیب می‌زدند، اما طولی نکشید که این قانون هم مثل بسیاری از قانون‌های دیگر در فوتبال دستخوش تغییرات خاص برای افرادی خاص شد!
خشت کج!
این نخستین بار نیست که قوانین فوتبال دستخوش تغییرات می‌شود یا بند و تبصره‌ای برای دور زدن آن مهیا می‌کنند، در خصوص قانون منع جذب بازیکنان بی‌کیفیت گام نخست را آذری برداشت. تأکید قلعه‌نویی به جذب کی‌روش استنلی بود که مدیرعامل ذوبی‌های اصفهان را بر آن داشت تا با استفاده از نفوذ خود به دلیل عضویت در هیئت رئیسه سازمان لیگ، تبصره‌ای برای اجرا شدن درخواست سرمربی ذوب‌آهن تدارک ببیند. تلاشی که تبصره (بازیکنان خارجی در صورتی که در دو فصل گذشته حداقل در ۱۰‌دیدار در دو سطح از بالاترین سطوح لیگ‌های اروپایی و امریکای جنوبی بازی کرده باشند نیز می‌توانند با باشگاه‌های لیگ برتری قرارداد منعقد کنند) را به قانون جدید اضافه کرد تا بازیکن مورد نظر قلعه‌نویی به جمع ذوبی‌ها اضافه شود. موفقیت سعید آذری در دور زدن قانون، پیکان و فولاد را نیز بر آن داشت تا در راه عضو هیئت رئیسه سازمان لیگ گام بردارند و با ترفند‌هایی مشابه بازیکنان مدنظر خود را که در قالب قانون جدید نبودند، جذب کنند، به طوری‌که ایکه چوکی، مهاجم نیجریه‌ای که در لیگ مصر بازی می‌کرد عضویت تیم ملی این کشو ر. را نداشت، بدون هیچ دغدغه‌ای راهی پیکان شد و تارتا برزیلی هم با سابقه بازی در لیگ‌های منطقه‌ای کشورش سر از فولاد درآورد تا ثابت شود که قانون فوق ضمانت اجرایی ندارد.
استقلال به دنبال پله فرار
حالا بعد از گذشت دو سال، قانونی که طی این مدت خیلی هم سفت و سخت اجرا نشده برای استقلالی‌ها دست و پاگیر شده، در واقع استقلالی‌ها بعد از عقد قرارداد پرسروصدا و جنجالی آیاندا پاتوسی که گفته می‌شد حاضر به حضور در تمامی تست‌های پزشکی هم نشده، متوجه می‌شوند که خرید جدیدشان در قالب قانون سازمان لیگ نمی‌گنجد و این تیم تنها می‌تواند از این بازیکن در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا استفاده کند، نه بازی‌های لیگ، چراکه استعلام‌های فدراسیون ایران از فدراسیون آفریقای جنوبی برای پاتوسی منفی بوده و این بازیکن حتی با بهره‌گیری از تبصره قانون هم نمی‌تواند برای آبی‌پوشان پایتخت در رقابت‌های لیگ برتر به میدان برود، چون این بازیکن در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ بازی ملی نداشته و از نظر سوابق باشگاهی هم ۹ بازی انجام داده (هشت بازی در لیگ و یک بازی در جام حذفی) در حالی که قوانین فدراسیون ایران ۱۰ بازی است.
از آنجایی که طی دو سال گذشته زیر پا گذاشتن و دور زدن قانون جدید سازمان لیگ کار چندان سختی نبوده، شنیده می‌شود که فدراسیون طی استعلامی دیگر در پی آن است که ببیند این بازیکن در سال ۲۰۱۶ بازی ملی انجام داده یا نه، تلاشی که بالاخره جواب داد و پاتوسی اجازه شرکت در بازی‌های لیگ را گرفت و این یعنی دور زدن چندباره قانونی که می‌گوید بازیکنان خارجی در صورت حضور در تیم ملی طی دو سال گذشته می‌توانند در لیگ ایران بازی کنند. مسئله‌ای که بی‌تفاوت از آنکه فشار آن از سوی باشگاه استقلال است یا وزارت ورزش، یک‌بار دیگر ثابت می‌کند که هیچ ضمانت اجرایی برای قوانین تصویب شده در فوتبال ایران وجود ندارد، وقتی به راحتی می‌توان قوانین را دور زد!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار