کد خبر: 945866
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۹
دکتر سید نعمت‌الله عبدالرحیم‌زاده
۳۵ روز طول کشید تا دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا، با کنگره بر سر لایحه بودجه به توافق برسد تا تعطیلی بخش قابل‌توجهی از دولت فدرال در طی این مدت تمام شود. هرچند که تعطیلی دولت فدرال بی‌سابقه نبود، اما این طولانی‌ترین زمان بود و به نظر می‌رسید که در این نزاع طولانی مدت بین ترامپ با دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، این ترامپ بود که عقب‌نشینی کرد. اختلاف دو طرف بر سر درخواست بودجه ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک بود که دموکرات‌ها با آن مخالفت می‌کردند و تنها حاضر به تأیید یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری بودند که برای تأمین تجهیزات کنترل مرزی و دیگر موارد در نظر گرفته شده بود. ترامپ با وجود عقب‌نشینی، اما معلوم بود که قصد صرف‌نظر کردن از خواسته‌اش ندارد و به هر صورت که شده به دنبال ساخت دیوار مرزی خواهد بود.
یک گزینه ترامپ تعطیلی مجدد دولت فدرال بود که او در همان موقع توافق با کنگره هم از این گزینه به عنوان تهدیدی برای کنگره استفاده می‌کرد تا نشان بدهد که اختلاف نظرش با کنگره هنوز تمام نشده است. با وجود این، ترامپ می‌دانست که تعطیلی مجدد دولت فدرال بد‌ترین گزینه است، زیرا از یک طرف بی‌نتیجه بودن آن در طول ۳۵ روز معلوم شده بود و از طرف دیگر، ترامپ نمی‌توانست با تعطیلی چند صد هزار نفری کارمندان دولت فدرال نارضایتی آن‌ها را متقبل شود. گزینه دیگر اعلام وضعیت فوق‌العاده از سوی ترامپ بود تا با استفاده از اختیارات ریاست جمهوری و صدور حکمی فرمان ساخت دیوار مرزی را بدهد. زمزمه این گزینه حتی در آن ۳۵ روز هم شنیده می‌شد، اما معلوم بود که ترامپ نگران عواقب حقوقی این گزینه است و به همین جهت نیز در آن موقع به صورت جدی مطرح نشد، اما حالا که ترامپ چاره‌ای ندارد و نمی‌تواند مجوز ساخت دیوار مرزی را از کنگره بگیرد، فرمان وضعیت فوق‌العاده را در سرتاسر کشور و به بهانه «حوادث خشونت‌بار در مرز‌های جنوبی» امضا کرده است. روشن است که ترامپ می‌خواهد با این فرمان کنگره را دور زده و از بودجه مصوب کنگره برای ساخت دیوار مرزی خود استفاده کند، اما مخالفت‌ها از همین ابتدای امر شروع شده است.
سران حزب دموکرات فرمان ترامپ برای اعلان وضعیت فوق‌العاده را «کودتایی خشن علیه قانون اساسی» نامیده‌اند و نانسی پلوسی، رهبر اکثریت دموکرات در مجلس نمایندگان و چاک شومر، رهبران اقلیت دموکرات در مجلس سنا، در بیانیه‌ای مشترک ترامپ را متهم به سرقت بودجه‌های دفاعی کرده و اعلام کرده‌اند: «این، آشکارا قاپیدن قدرت از سوی یک رئیس‌جمهور ناامید است که از محدوده قانون بیرون رفته است و تلاش می‌کند آنچه را که در روند قانونی مطابق قانون اساسی نتوانسته انجام دهد، به دست آورد.» باید گفت که بیانیه این دو لحن بسیار تندی علیه ترامپ دارد و همین نیز باعث شده نمایندگان دموکرات ترامپ را تهدید به کشاندن پای او به دادگاه کنند. خاویر بسرا، دادستان ایالت کالیفرنیا، از همین حالا دست به کار شده و نه تنها گفته که از این فرمان ترامپ شکایت خواهد کرد بلکه به نظر می‌رسد سعی دارد با کمک گاوین نیوسوم، فرماندار کالیفرنیا، دیگر ایالات امریکا را هم وارد کارزاری علیه ترامپ بکند. نقطه ثقل اعتراض و شکایت دموکرات‌ها بر حقوقی بودن اعلام وضعیت فوق‌العاده است چرا که به نظر آن‌ها وضعیت فعلی در مرز جنوبی با مکزیک آن قدر بحرانی نیست که لازم باشد چنین وضعیتی اعلام شود. علاوه بر این، دموکرات‌ها انگشت بر بهره‌برداری‌های صرفاً سیاسی ترامپ از اعلام این وضعیت گذاشته‌اند که به نظر آن‌ها او فقط می‌خواهد با اعلام این وضعیت و ساخت دیوار مرزی برای انتخابات ریاست جمهوری امریکا در دو سال دیگر بهره‌برداری سیاسی کند. این ادعا به معنای بهره‌برداری از بودجه و امکانات دولتی برای منافع شخصی و نقض آشکار قانون اساسی است. در هر صورت، دموکرات‌ها حالا در وضعیتی قرار گرفته‌اند که می‌توانند از فرمان ترامپ برای اعلام وضعیت فوق‌العاده به عنوان نقض قانون اساسی و سوءاستفاده ترامپ از اختیارات ریاست جمهوری استفاده کنند. چنین ادعایی برای ترامپ بسیار سنگین خواهد بود و حتی می‌تواند ریاست جمهوری‌اش را قبل از دوره چهارساله‌اش به پایان برساند اگر جمهوریخواهان به‌خصوص سناتور‌های جمهوریخواه با دموکرات‌ها همراه شده و ادعای سوءاستفاده از قدرت را تأیید کنند. شاید ترامپ به این دلیل بود که قبلاً از اعلام وضعیت فوق‌العاده صرف‌نظر کرده بود و موضوع تنها در حد گمانه‌زنی‌ها مطرح شده بود، اما حالا که به سیم آخر زده، شاید بخش قابل توجهی از نمایندگان جمهوریخواه در کنگره دیگر حاضر به همراهی با او نباشند و حاضر باشند در کنار دموکرات‌ها و مقابل ترامپ بایستند که در این صورت، ترامپ مجبور خواهد شد قبل از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در دو سال بعد دفتر کارش را ترک کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار