کد خبر: 945864
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۳
کویت می‌گوید که عکس دسته‌جمعی در کنار نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست ورشو به معنای عادی‌سازی روابط با این رژیم نیست. اما براساس اعلام منابع صهیونیستی نخست‌وزیر این رژیم طی یک سال گذشته به چهار کشور عربی «مخفیانه» سفر کرده است. بماند که در سایه همکاری تل‌آویو در آموزش نظامیان متجاوز علیه یمن ارتباط مقامات مستقیم رژیم صهیونیستی و سعودی تقریباً هفتگی شده، اما ریاض فعلاً خواسته این روابط پنهان بماند و از عواقب این افشاگری صهیونیست‌ها بیمناک است، چیزی که نشان می‌دهد سران عرب اگرچه خائنانه در مسیر عادی‌سازی هستند، اما در عین حال از خیزش افکار عمومی کشورشان هم در هراسند. در چنین شرایطی دولت پاکستان گویی که نخواسته باشد از رهبران عرب عقب بیفتد، از قصد عادی‌سازی رابطه با تل‌آویو خبر داد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت در گزارشی درباره اتفاقات نشست ورشو نوشت: در یکی از نشست‌های پشت در‌های بسته ورشو زمانی که نوبت بنیامین نتانیاهو برای سخنرانی رسید وی میکروفن را گرفت، اما صدای او شنیده نشد در همین حال وزیر خارجه دولت (مستعفی) یمن که در کنار نتانیاهو نشسته بود میکروفن خود را به او قرض داد و نخست‌وزیر اسرائیل که از این اتفاق تعجب کرده بود در پاسخ به شوخی گفت که «همکاری جدیدی میان اسرائیل و یمن وجود خواهد داشت.» البته موضوع صرفاً یک تعارف میکروفن نیست. روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» از عضویت غیررسمی رژیم صهیونیستی در ائتلاف سعودی در جنگ علیه مردم و به نفع دولت فراری مورد حمایت ریاض خبر داد. به نوشته این روزنامه شرکت‌های اینترنتی صهیونیستی، تاجران سلاح، کسانی که آموزش‌های نظامی علیه تروریسم می‌دهند، افرادی که از کشور‌های دیگر برای جنگ در یمن به کار گرفته شده‌اند و توسط شرکت‌های صهیونیستی مدیریت می‌شوند، همه و همه شریک جنگ در یمن هستند. «الخلیج الجدید» در سپتامبر سال گذشته در گزارشی به دست داشتن رژیم صهیونیستی در آموزش نظامیان کلمبیایی و نپالی که امارات آن‌ها را برای جنگ در یمن به خدمت گرفته بود، اشاره کرد. به هر تقدیر آحارونوت یادآوری کرد ورشو پس از کنفرانس مادرید در سال ۱۹۹۱ تاکنون اولین جایی بود که نخست‌وزیر اسرائیل در یک کنفرانس بین‌المللی مشارکت می‌کرد که وزرای خارجه و معاون وزرای خارجه ۱۱ کشور عربی حضور داشتند.
آحارونوت در ادامه نوشت: اسرائیل وارد مرحله جدیدی از عادی‌سازی روابط با کشور‌های عربی شده است و مشکلات موجود با فلسطینی‌ها که در کنفرانس مشارکت نکردند دیگر مانع پیشرفت روابط کشور‌های مذکور با تل‌آویو نیست و تهدید مشترک ایران است که از اهمیت بیشتری برای همه برخوردار است و آن‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کند.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: خبرنگاران اسرائیلی بر اظهار نظر خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین تمرکز کردند که گفت، وی اطمینان دارد روابط دیپلماتیک با تل‌آویو در آینده برقرار خواهد شد. نتانیاهو نیز گفته است: من نمی‌خواهم از خاورمیانه جدید صحبت کنم، اما چیز بزرگی در اینجا اتفاق می‌افتد، اگر در گفت‌وگو‌های پشت در‌های بسته حاضر بودید شگفت زده می‌شدید! از مجموع پنج وزیر خارجه عربی که سخنرانی کردند چهار تن از آنان از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر ایران حمایت کردند. آن‌ها (وزرای خارجه عرب) گفتند که ابتدا باید راه‌حلی برای مشکل ایران پیدا شود، چرا که پیش از آن نمی‌توان نزاع (میان فلسطین و اسرائیل) را حل کرد.
در همین راستا، روزنامه «تایمز آو اسرائیل» نیز نوشت: کنفرانس ورشو به ریاست امریکا که آل‌خلیفه و نخست‌وزیر اسرائیل در آن حضور داشتند و در آن نتانیاهو در کنار رهبران عرب ایستاده بود با امید کمک به جبهه مشترک آن‌ها در مقابل ایران بود و راه را برای عادی‌سازی گسترده روابط (با اسرائیل) هموار می‌کند.
تماس هفتگی و سفر مخفیانه!
شبکه ۲ رژیم صهیونیستی فاش کرده که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به خبرنگار اعزامی این شبکه به نشست ورشو قبل از بازگشت از این نشست گفته است طی یک سال گذشته به چهار کشوری که هیچ روابط رسمی با این رژیم ندارند، پنهانی سفر کرده است. خبرنگار شبکه ۲ از گفتن نام چهار کشوری که نتانیاهو به آن‌ها سفر داشته، امتناع کرده است.
در چنین شرایطی منابع عالی رتبه عربی در گفت‌وگو با «الخلیج اونلاین» از تماس‌های محرمانه تازه‌ای بین مقامات صهیونیستی با وزارت خارجه عربستان به منظور مطالعه توسعه روابط دو‌جانبه بین دو کشور خبر دادند که شاهد پیشرفتی کم‌سابقه و غیر قابل انتظار در دوره محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی بوده است.
این منابع تأکید کردند: تماس‌های مستقیم بین دو طرف (اسرائیل و عربستان سعودی) تقریباً هفتگی و در چارچوب دیپلماسی پیشرفته شده است و روابط به سطح برگزاری جلسات در کشور‌های عربی و خارجی از طریق واسطه‌های عربی یا از واشنگتن توسعه یافته است.
بر اساس این گزارش ریاض از اقدام برخی از رسانه‌های عبری، به ویژه روزنامه هاآرتص و کانال ۱۳ عبری که در چند روز گذشته به شدت و به طور قابل توجهی بر روابط و جلسات و ارتباطات مخفی بین عربستان سعودی و دولت اشغالگر متمرکز شده بود و تلاش کرد تا آن‌ها را به مردم نشان دهد، خشمگین شده است. این منابع توضیح دادند که ریاض اسرائیل را مطلع کرد که انتشار این اطلاعات در حال حاضر به آن‌ها آسیب رسانده و جوامع عرب و مسلمان را علیه آن‌ها تحریک و فلسطینی‌ها را وحشت زده می‌کند آن هم در شرایطی که مذاکرات صلح پیچیده و به بن‌بست رسیده و مسئلۀ فلسطین به‌شدت تحت تأثیر اسرائیل قرار گرفته است. با وجود چنین روابط عمیق و گسترده‌ای منابع عربی به «الخلیج اونلاین» گفته‌اند که مقامات در ریاض می‌خواهند پرونده توسعه روابط با اسرائیل، حداقل در زمان حال، سری و محرمانه بماند، تا زمانی که روابط به اندازه‌ای پخته شود که بتوان آن را به طور رسمی اعلام کرد، آن هم پس از اینکه جامعه سعودی، عربی و اسلامی برای این اقدام آماده شده‌اند.
کویت: عکس عادی‌سازی نیست
«خالد الجارالله» معاون وزیر خارجه کویت در واکنش به انتقاد فعالان شبکه‌های اجتماعی از گرفتن عکس جمعی در کنار نتانیاهو در نشست ورشو گفت: «کویت بنا به دعوت امریکا و لهستان که ارتباط تنگاتنگی با این کشور‌ها دارد، در این نشست شرکت کرد همچنان که دستور کار نشست هم به آینده امنیت و ثبات غرب آسیا مربوط بود.» جارالله همچنین تصریح کرد: «شرکت کویت در این نشست برای دفاع از مسئله فلسطین بوده نه کوتاهی درباره آن و موضع روشن و قاطع ما درباره فلسطین در محافل بین‌المللی و شورای امنیت اعلام شده است.» وی اشاره کرد که کویت بار‌ها تأکید کرده که آخرین کشوری خواهد بود که به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اقدام خواهد کرد و آن هم پس از تحقق عادلانه و فراگیر قضیه فلسطین بر اساس قطعنامه‌های بین‌المللی، طرح صلح عربی و تشکیل دولت فلسطین به پایتختی قدس شرقی صورت خواهد گرفت. این مقام کویتی ضمن اشاره به اینکه موضع کویت در مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی تغییری نکرده است، افزود که «چنانچه موضع ما تغییر کند راه‌های زیادی برای اعلام آن وجود دارد نه با گرفتن عکس جمعی در کنفرانسی که اسرائیل نیز در آن حضور دارد.»
وی تصریح کرد که «هر کس تصور می‌کند تغییری در موضع قاطعانه کویت در خصوص مخالفت با عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی رخ داده است، در توهم به‌سر می‌برد و هر کس این تغییر موضع را در گرفتن عکس جمعی تفسیر می‌کند، در اشتباه است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار