کد خبر: 945862
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۱
فدریکا موگرینی به فاصله کمتر از ۱۸ ساعت بعد از ملاقات با وزیر خارجه امریکا در بروکسل، به مونیخ رفت؛ جایی که او با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دیدار کرد و یک بار دیگر از متعهد ماندن اروپا به برجام زمینه ساخت برای طرح مجدد درخواست‌های اروپا از ایران درباره FATF و مسائل حقوق بشری. کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا باز هم برجام را برای اروپاییان «مسئله امنیتی» خواند و تلویحاً درخواست مایک پنس برای خروج اروپا از برجام را رد کرد. در این کش و قوس، مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا در گفتن و گویی جداگانه، یک بار دیگر لایه‌های زیرین سیاست قدرت در امریکا را آشکار ساخته و تلویحاً گفته که اگر ایران هم مثل کره‌شمالی سلاح هسته‌ای داشت، امریکا به جای ۱۲ شرط، بدون پیش شرط وارد مذاکره با مقام‌های ایرانی می‌شد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان» احتمالاً حالا دیگر ۱۰ بار شده که فدریکا موگرینی کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپایی برجام را برای اروپاییان «مسئله‌ای امنیتی» می‌خواند و متعاقب آن، درخواست روز جمعه مایک پنس معاون رئیس‌جمهور امریکا برای خروج اروپاییان از برجام را رد می‌کند. در بیانیه طرف اروپایی آمده که موگرینی در ملاقات با ظریف، «برعزم راسخ اتحادیه اروپا برای حفظ برجام»‌تأکید کرده، (توافقی) که به گفته موگرینی «همچنان اهدافش در حال تحقق است و برای امنیت منطقه‌ای و جهانی نقشی مهم ایفا می‌کند.» اروپاییان همزمان سعی دارند پاسخ «نه» به درخواست امریکا برای خروج اروپا از برجام را به طرف ایرانی بفروشند و از آن پلی بزنند برای طرح خواسته‌های دیگر طرف اروپایی. در بیانیه طرف اروپایی آمده است: «موگرینی و ظریف درباره تعدادی دیگر از موضوعات از حقوق بشر گرفته تا اجرای برنامه اقدام FATF، بحران‌های منطقه شامل سوریه، یمن و افغانستان تبادل نظر کردند.» سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه هم به مخالف‌خوانی‌های امریکا علیه کانال مالی اتحادیه اروپا پاسخ داده و گفته که فرانسه نسبت به اجرای برجام با ایران متعهد است: «این امر در راستای احترام به توافق‌های بین‌المللی و امنیت جهانی است. پاریس از برجام حمایت خواهد کرد.»‌سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز از ابراز تعهد مجدد به توافق هسته‌ای با ایران استفاده کرده تا لزوم مذاکره بر سر مسئله هسته‌ای ایران را گوشزدکند: «فرانسه به همراه آلمان و انگلیس از رهیافتی که به نظارت بلند مدت بر برنامه هسته‌ای ایران، محدود‌سازی برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران مربوط می‌شود، حمایت می‌کند. همه اعضای اتحادیه اروپا روز چهارم فوریه بر ضرورت رهیافتی جامع و متعادل در برابر ایران تأکید کردند.»

آفرین بعیدی نژاد!
حمید بعیدی‌نژاد روز گذشته در صفحه توئیتر خود با انتشار تصویر دیدار فدریکا موگرینی و مایک پمپئو که روز جمعه در بروکسل صورت گرفت، نوشته که خانم موگرینی که حاضر نشد در نشست ورشو شرکت کند و لذا مایک پمپئو را (در ورشو) ملاقات نکرد، حالا به عنوان رئیس دستگاه سیاست خارجی اروپا، پمپئو را مجبور کرد که در اوج اختلافات امریکا و اروپا یک روز بعد از نشست ورشو برای ملاقات با وی به بروکسل برود.Bravo.. آفرین‌گویی بعیدی‌نژاد تقریباً در همان روزی ابراز شده که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان طی سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ، به صراحت تمام، اختلاف امریکا-اروپا بر سر ایران را تاکتیکی خوانده و گفته که هدف نهایی هر دو طرف در خصوص ایران یکی است. صدراعظم آلمان می‌گوید: «من در یک سخنرانی در کنست تأکید کردم که حق موجودیت اسرائیل جزئی از مصالح ملی آلمان خواهد بود و من برنامه موشکی ایران را می‌بینم، ایران در یمن و سوریه حضور دارد و تنها سؤالی که بین ما اروپایی‌ها و امریکایی‌ها وجود دارد این است که، آیا ما با لغو توافق برجام به اهداف مشترک مان کمک خواهیم کرد؟» به گفته مرکل، خروج امریکا از تنها توافق موجود (برجام)، تأثیری بر مهار آنچه وی آثار منفی ایران خواند، ندارد تأکید می‌کند: «اگر نیرو‌های امریکایی سوریه را ترک کنند، آیا این باعث افزایش نفوذ ایران و روسیه در سوریه نمی‌شود؟» همین موضع را برایان هوک رئیس میز ایران در وزارت خارجه امریکا در گفت‌وگو با الشرق‌الاوسط ابراز کرده است: «اروپایی‌ها در ماه‌های گذشته گام‌هایی را برای فشار بر ایران برداشته‌اند و اختلاف بین ما درباره ایران تاکتیک‌ها بوده و اتحادیه اروپا برای اولین بار از زمان اجرای توافق هسته‌ای تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرده که این اقدامی مثبت به شمار می‌آید.»

کره متفاوت است
در کشاکش این بحث‌ها، اظهارات روز گذشته مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا بیش از هرچیز دیگر توجه‌ها را به خود جلب کرد. پمپئو در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی، یک بار دیگر واقعیت بی‌پرده قدرت در سیاست بین‌الملل و تأثیر آن بر محتوای مذاکره‌کنندگان امریکایی را آشکار کرد؛ جایی که او به طور تلویحی گفته که اگر ایران هم مثل کره‌شمالی سلاح هسته‌ای داشت، امریکا به جای ۱۲ شرط، بدون پیش شرط وارد مذاکره با مقام‌های ایرانی می‌شد. خبرنگار بی‌بی‌سی از پمپئو می‌پرسد که امریکا از ایران خواسته که قبل از هرگونه مذاکره هسته‌ای، شرط را برآورده سازد، چرا چنین پیش‌شرط‌هایی برای کره‌شمالی نگذاشتید؟» پمپئو پاسخ می‌دهد: «ما به صراحت روشن کرده‌ایم که شرایط این‌ها خیلی متفاوت است. ما هرکدام از این شرایط را محقق شود، پیگیری می‌کنیم. کره شمالی امروز سلاح دارد، سلاح هسته‌ای دارد که به امریکا می‌رسد. این تهدیدی است که پرزیدنت ترامپ گفته که ما باید همین حالا و فوراً به آن رسیدگی کنیم.»‌پمپئو می‌گوید: «رئیس‌جمهور این را انتخاب کرده که با رئیس کیم ملاقات کند، من خودم شخصاً چند بار با او ملاقات کرده‌ام.»‌پنس البته مدعی شده که کره‌شمالی رفتاری متفاوت از ایران دارد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمدرضا کیانفر
|
-
|
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
0
0
نیاز ما به سرمایه گذاری است تا بتوانیم مواد خاممان را که مفت می‌فروشیم تبدیل به فراورده نماییم سپس بفروشیم تا بیست میلیون شغل در مملکت ایجاد گردد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار