کد خبر: 945859
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۷
روز گذشته در نوبت بعد از ظهر نمایندگان با ۱۱۷ رأی موافق، ۸۶ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۲ نماینده حاضر در مجلس، کلیات بودجه ۹۸ را تصویب کردند، جالب این است که بیش از ۷۰ نماینده مجلس در ارائه نظر جهت تصویب کلیات مهم‌ترین سند مالی یک سال آتی کشور غیبت داشتند و حال آنکه کشور در جنگ اقتصادی با امریکا قرار دارد.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، در حالی که در ۹ ماهه سال جاری از هزینه ۱۹۳‌هزار میلیارد تومانی جاری در حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان آن از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای، چون نفت تأمین شده است و در جنگ اقتصادی و ظالمانه‌ای که امریکا علیه ایران به راه انداخته است بخش نفت مورد هدف است و در سال جاری افزایش بهای ارز از محدوده ۴ به ۱۲‌هزار تومان تورم‌آفرین بوده است، عقلای اقتصادی معتقدند بودجه سال ۹۸ باید با حساسیت تنظیم شود، در این میان متأسفانه به‌رغم تأکید مقامات برای اصلاحات بودجه‌ای و جدایی بودجه از نفت به نظر می‌رسد دولت و مجلس کمی در این رابطه کم‌لطفی دارند، زیرا روز گذشته، روزی که کلیات بودجه، مهم‌ترین سند مالی دخل و خرج یک سال آتی کشور تصویب شد، بیش از ۷۰ نفر از نمایندگان مجلس غیبت داشتند. محمدرضا پورابراهیمی در این‌باره گفت: نظر ما این است که به جای اینکه بودجه را به این شکل جلو ببریم، آن را به صورت «دو دوازدهم» و «سه دوازدهم» بگذاریم تا تغییرات اساسی را انجام دهیم.
به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در جمع خبرنگاران درباره جلسه غیرعلنی صبح روزگذشته مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در این جلسه رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ گزارشی را درباره آخرین اقدامات این کمیسیون پس از ارائه لایحه بودجه به مجلس ارائه کرد.
وی ادامه داد: همچنین وزرای نفت، جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت اظهارات خود را مطرح کردند و نوبخت هم در پایان جلسه مباحثی را مطرح کرد و جمع‌بندی‌های نهایی انجام شد. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: همچنین در این جلسه تعدادی از نمایندگان صحبت‌های خود را مطرح کردند و اکثراً اعتقاد داشتند که متناسب با شرایط و وضع اقتصادی کشور، بودجه تغییرات محتوایی و ماهوی ندارد و عمدتاً تغییرات آن جزئی است و بر این اساس آنان بر این باور بودند که باید تغییرات جدی در لایحه بودجه ۹۸ انجام شود.
پورابراهیمی بیان کرد: جمع‌بندی نهایی این است که یا ما مسیر حرکت را بر اساس همین گزارشی که نهایی شده‌است، مبنا قرار دهیم یا آنکه تغییرات بودجه به صورت ساختاری و متفاوت با این گزارش انجام شود. وی افزود: این لایحه بودجه، لایحه‌ای نیست که بتوانیم با آن به اهداف بلندی که در حوزه کلان اقتصادی داریم، برسیم و مطالبه ما این است که باید موضوعات پایه‌ای بیشتری را در ساختار بودجه ۹۸ قرار دهیم.
پورابراهیمی گفت: همچنین پیشنهاد ما این است که با توجه به اینکه تغییرات ساختاری باید در بودجه ۹۸ انجام شود و بازه زمانی آن قرار است دو ماه دیگر عملیاتی شود، ما شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنیم که بودجه بر اساس دو دوازدهم یا سه دوازدهم حرکت کند و کار بودجه متوقف نشود و در این مدت تغییرات ساختاری هم زودتر اعمال شود؛ چراکه این تغییرات مطالبه جدی مقام معظم رهبری و همچنین نمایندگان است.
وی تأکید کرد: گزارشی که در کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ نهایی شده‌است، به دلیل آنکه بر اساس بودجه ۹۸ نمی‌توانیم تغییرات زیادی را انجام دهیم، نیازمند یک تحول محتوایی است و باید ببینیم که جمع‌بندی نهایی امروز به چه سمتی می‌رود.
پورابراهیمی با اشاره به اینکه تصور بنده این است که در کلیات و چارچوب مباحث بتوانیم یک تصمیم‌گیری داشته باشیم، تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که به جای آنکه بودجه را به این شکل جلو ببریم، دو دوازدهم یا سه دوازدهم بگذاریم و تغییرات ساختاری را انجام دهیم، چراکه فضای کلی مجلس این است که بودجه فعلی ارائه شده از سوی دولت با واقعیت‌های جامعه و شرایط سال ۹۸ مطابقت ندارد و مانند بودجه‌های سنوات گذشته است.
وی متذکر شد: همچنین رئیس‌جمهور اخیراً در شورای عالی اقتصادی مطرح کرد که ما ظرف سه یا چهار ماه آینده گزارش جامع تحولات ساختاری را هم درباره بودجه و هم غیر بودجه می‌آوریم. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: در صورتی که مجلس عصر امروز جلسه داشته باشد، با توجه به فضای موجود، احتمال دارد که به کلیات بودجه رأی داده نشود و برگردد تا اصلاحات ساختاری صورت گیرد یا آنکه اگر کلیات رأی بیاورد، حین بررسی بودجه، قطعا اصلاحات ساختاری را مدنظر قرار خواهیم داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار