کد خبر: 945850
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
دولت پاکستان برنامه‌هایی ویژه و البته پرخرج برای استقبال از محمد بن‌سلمان که قرار است به اسلام‌آباد سفر کند تدارک دیده است، اما مردم و سیاسیون این کشور از سفر ولیعهد سعودی به کشورشان خشمگین هستند. مردم پاکستان روز جمعه بار دیگر دست به تظاهرات گسترده در اعتراض به سفر ولیعهد عربستان زدند و جنایات آل‌سعود علیه ملت‌های مسلمان را محکوم کردند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: پس از سفر محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی به کشور‌های عربی شمال آفریقا که موجی از اعتراضات را به همراه داشت، این بار هم سفر بن‌سلمان به پاکستان خبرساز شده است و مردم مخالف حضور ولیعهد سعودی در کشورشان هستند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، معترضان با محکومیت همدستی برخی از سران عرب از جمله حاکمان سعودی برای تجاوز به سوریه، یمن و سازش با رژیم صهیونیستی، شعار‌هایی علیه حاکمان آل سعود، امریکا و رژیم صهیونیستی سر دادند. مردم پاکستان دخالت‌های کشور‌های عربی در امور داخلی پاکستان را باعث ایجاد مشکلات برای این کشور دانسته و تأکید کردند عربستان و برخی از دولت‌های عربی تلاش دارند به منظور دستیابی به اهداف خود، پاکستان را وارد بحران‌های منطقه از جمله جنگ یمن کنند. علاوه بر مردم، سیاستمداران پاکستانی هم با حضور در برنامه‌های تحلیلی شبکه‌های مختلف از اسراف و ریخت و پاش دولت عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان برای استقبال از یک مهمان خارجی به شدت انتقاد کردند. منتقدان اعلام کردند که «شعار‌های دولت برای صرفه‌جویی اقتصادی کجا رفت و چرا برای ولیعهد عربستان به این شعار‌ها عمل نمی‌شود». به گفته سیاستمداران پاکستانی، شعار عمران خان و حزب تحریک انصاف درخصوص ساده‌زیستی و پرهیز از مخارج بیهوده در کشور هرگز با تکاپوی دولت برای میزبانی پرهزینه از هیئت بن‌سلمان، مطابقت ندارد. آنان به عملکرد دولت عمران خان در حوزه سیاست خارجی و تعامل با کشور‌های اسلامی اشاره کردند و گفتند: «دولت باید توازن لازم در خصوص روابط با کشور‌های اسلامی را رعایت کند». همزمان با ورود ولیعهد سعودی به اسلام‌آباد، مسیر‌های ارتباطی میان پایتخت یعنی اسلام‌آباد و شهر راولپندی، جایی که قرار است هواپیمای حامل شاهزاده‌های سعودی در پایگاه هوایی نورخان، فرود بیاید، بسته خواهد شد. دولت پاکستان از فرودگاه «نورخان» تا کاخ نخست‌وزیری تابلو‌های بزرگی از بن‌سلمان و پادشاه عربستان نصب کرده است. همچنین تدابیر شدید امنیتی در پایتخت به اجرا گذاشته می‌شود و تمام پرواز‌های مسافری لغو و خدمات تلفن همراه قطع خواهد بود. قرار است ۴۰ خودرو ولیعهد عربستان را از فرودگاه تا کاخ نخست‌وزیری پاکستان اسکورت کنند، این در حالی است که عمران خان رانندگی خودروی بن‌سلمان را به عهده دارد.
صرف هزینه‌های هنگفت برای استقبال از بن‌سلمان، درحالی است که ساکنان پایتخت پاکستان به علت استقبال از ولیعهد عربستان با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند، برای تأمین امنیت و رفاه بن‌سلمان و کاروان ۱۰۲ نفره وی، تردد ساکنان شهر‌های اسلام‌آباد و راولپندی محدود و سرویس تلفن همراه قطع خواهد بود. عربستان از زمان روی کار آمدن عمران خان، تلاش می‌کند دولت جدید اسلام‌آباد را به سمت خود جلب کند. ماه گذشته عربستان یک میلیارد دلار به دولت پاکستان کمک مالی انجام داد و همین مسئله در توسعه روابط دو کشور تأثیرگذار بوده است. اقتصاد پاکستان نیازمند کمک‌های خارجی است و عربستان سعودی از این مسئله سوء استفاده کرده و به دنبال جلب حمایت اسلام‌آباد در سیاست‌های منطقه‌ای خود است، چرا که جنایات بن‌سلمان علیه مردم یمن و قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی وجهه سعودی‌ها را در منطقه و جهان مخدوش کرده است و ریاض به دنبال یارگیری‌های منطقه‌ای است و روی پاکستان حساب ویژه‌ای باز کرده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار