کد خبر: 945845
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
 امسال برای دومین سال پیاپی و در روزگار برپایی جشن ۴۰ سالگی انقلاب، برنامه انقلابی «ثریا» جایی در میان برگزیدگان پنجمین جشنواره جام جم رسانه ملی ندارد.
مصطفی شاه‌کرمی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین:چند سالی است که شاهد برپایی جشنواره‌ای با محوریت آثار ساخته شده در بخش‌های مختلف صدا و سیما تحت عنوان «جشنواره جام جم» هستیم. این جشنواره که امسال پنجمین دوره‌اش را تجربه می‌کند ظاهراً مایل نیست نسبت به برنامه‌های انقلابی که با تدلیل‌های منطقی، عینی و قانونی و نیز ضمن رعایت شئون مختلف برنامه‌سازی حرفه‌ای سعی دارد انعکاسی از حقیقت و واقعیت جامعه و نیز ایفاگر نقش یک تریبون بدون لکنت برای طرح و پیگیری مطالبات آحاد بی‌تریبون جامعه باشد؛ التفاتی ولو باسمه‌ای داشته باشد.
بدیهی‌ترین شاهد مثال برای این مدعا برنامه چالشی و گفت‌وگومحور «ثریا» شبکه اول سیماست که طی چند سال اخیر و با در پیش گرفتن روندی علمی و قانونی توانسته است به بررسی چالش‌های واقعی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مستظهر به عقبه کارشناسی و پژوهشی قوی به ریشه‌یابی مشکلات و معضلات کشور همراه با ارائه پاسخ و رهیافت بپردازد. برنامه «ثریا» و دست‌اندرکارانش که بار‌ها و با افتخار از حسن‌نظر رهبر انقلاب نسبت به این برنامه طی چند سال اخیر توانسته‌اند با عمق بخشیدن به بررسی‌های کارشناسی موضوعات مهم ملی، فراملی و حتی بخشی و صنفی بدون سوگیری‌های سیاسی، جریانی، حزبی و فاقد هر گونه داشتن انتفاع رانتی به یک برنامه چالشی و اثرگذار تبدیل نمایند.
در دامنه فعالیتی این برنامه می‌توان به بررسی و حضور موافقان و مخالفان توافق برجام و نیز طرح بحث علل تعطیلی دومینو‌وار کارخانجات مختلف تا نقد و بررسی لوایح مختلفی مانند معاهده پالرمو، سی‌اف‌تی و... اشاره کرد که ثریا را به محملی برای مباحث علمی و پژوهشی تبدیل کرده است. یکی دیگر از فاکتور‌های مثبت و قابل اعتنای این برنامه ورود به حوزه تولید فیلم‌های مستند خوش‌ساخت و تأثیرگذار است که باعث ارتقای تراز حرفه‌ای این برنامه شده‌اند.
به رغم شاخصه‌های بدیهی که در مورد برنامه ثریا گفته شد و با استناد به توضیحات مسعود احمدی‌افزادی، دبیر و عضو شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم در نشست خبری تبیین و توضیح ابعاد مختلف این جشنواره که گفته بود «در انتخاب آثار (جشنواره)، مدیران سیما و مدیران شبکه‌ها کار‌ها و آثار را بررسی کردند و ابتدای دی ماه به بخش داوری ارجاع شد...» باز هم این برنامه در سرلیست شاخص‌ترین قربانی‌های جشنواره پنجم جام جم قرار گرفت.
در وهله نخست مسئولان این جشنواره باید جهت اقناع و توجیه افکار عمومی جامعه اعلام کنند که چرا برنامه‌ای با خصوصیات و مشخصات «ثریا» جایی در میان آثار برگزیده - که بر اساس اظهارات دبیر این جشنواره توسط کمیسیون انتخاب آثار که همان مدیران سیما و مدیران شبکه‌های مختلف هستند- حضور ندارد؟! چطور ممکن است برنامه‌های قابل احترامی مانند «دکتر سلام» شبکه سلامت، «خانه مهر» شبکه جام جم یا برنامه «مَل مَل» شبکه نهال که مختص نوجوانان و کودکان است در لیست آثار برگزیده توسط کمیسیون‌های مختلف جشنواره- که جملگی از مدیران و مسئولان رسانه ملی هستند – حضور دارند، اما از برنامه‌ای که اتفاقاً برخی از مسئولان ارشد و عالی‌رتبه نظام نسبت به آن حسن‌نظر دارند و تنها مخالفان آن برخی چهره‌های خاص سیاسی و دولتی هستند اثری دیده نمی‌شود؟!
هر چند این اتفاق سال گذشته هم رخ داد و با ورود زودهنگام رسانه‌ها برنامه «ثریا» توانست در بخش برنامه‌های تخصصی برگزیده شود و تندیس جشنواره را هم از آن خود کند، اما شاید برای روشن‌تر شدن ابعاد مختلف و متنوع پیدا و پنهان چنین تغافل یا تجاهلی! لازم باشد به اظهارات چند روز قبل محمد سرافراز رئیس سابق سازمان صداوسیما و عضو کنونی شورای عالی فضای مجازی توجه بیشتری کنیم که گفته بود «مافیا و باند در همه بخش‌ها وجود دارد. در بخش فرهنگی خصوصاً سینما و تلویزیون تأسف‌آور شده است. این اتفاق حقیقت دارد که باعث شده بسیاری از هنرمندان و کاربلد‌ها هم کنار گذاشته شوند، چون هر روز حضور سرمایه‌گذاری‌های شخصی و اسپانسر‌ها پررنگ‌تر می‌شود...»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۸
0
0
ما داریم کجا می ریم با این وضعیتی که دچار آسیبهای مختلفیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار