کد خبر: 945822
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۰
رشد ۱۲ برابری معادن سمنان بعد از انقلاب اسلامی
سراسر کشور مملو از ثروت‌های خدادادی است که باید با برنامه‌ریزی مناسب از تمامی آن‌ها به بهترین نحو بهره برد. معادن استان سمنان هم یکی از همین مواهب الهی است که تا قبل از انقلاب اسلامی توجهی به آن‌ها نشده بود.
ميترا شهبازى
سرویس ایران جوان آنلاین: پیش از بهمن ۵۷ تنها ۵۰ معدن در سراسر استان سمنان فعال بود. استانی که به لحاظ ظرفیت‌های معدنی از اهمیت بالایی برخوردار بود، اما هیچ برنامه‌ای برای دست‌یابی به این ثروت خدادادی وجود نداشت. از همین رو مردم همواره با مشکلات بسیاری در زمینه اشتغال و تأمین معیشت مواجه بودند. معضلاتی که درست بعد از انقلاب اسلامی و کشف این ثروت‌های ملی کم‌کم کمرنگ شد و حالا بعد از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی نه تنها تعداد معادن این استان از ۵۰ واحد به ۶۰۰ واحد رسیده بلکه برای بیش از ۳۶۰۰ نفر هم به طور مستقیم اشتغالزایی دارند. اتفاقی که اگر با احداث صنایع ثانویه همراه شود می‌تواند کمک بزرگ‌تری در زمینه رونق اقتصادی برای استان داشته باشد.

سراسر کشور مملو از ثروت‌های خدادادی است که باید با برنامه‌ریزی مناسب از تمامی آن‌ها به بهترین نحو بهره برد. معادن استان سمنان هم یکی از همین مواهب الهی است که تا قبل از انقلاب اسلامی توجهی به آن‌ها نشده بود. معادنی که تا قبل از بهمن ۵۷ تنها ۵۰ واحد از آن‌ها در سراسر استان غنی سمنان وجود داشت و عمده محصولات معدنی مورد نیاز کشور از خارج تأمین می‌شد. از همین رو از همان سال‌های اول انقلاب خودکفایی و توجه به ثروت‌های ملی مورد توجه قرار گرفت و معادن جدید در استان سمنان یکی پس از دیگری حفر شدند. به طوری که اکنون تعداد معادن سمنان به ۶۰۰ واحد رسیده است. معادنی که حالا نه تنها جلوی خروج ارز و واردات بی‌رویه را می‌گیرند، بلکه برای بیش از ۳ هزار ۶۰۰ نفر هم فرصت اشتغال ایجاد کرده‌اند. در این راستا رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سمنان با تأیید مطالب فوق بیان می‌کند: «تعداد معادن استان سمنان نسبت به چهار دهه بیش با رشد ۱۲ برابری اکنون به ۶۰۰ واحد افزایش یافته است.» بهروز اسودی با اشاره به اینکه اکنون ۳ هزار و ۶۰۰ نفر در معادن استان مشغول به کار هستند، می‌افزاید: «در حال حاضر این استان رتبه دوم را از نظر تولید سولفات سدیم و فیروزه، رتبه سوم در تولید زغال‌سنگ و کرومیت و رتبه پنجم از لحاظ تعداد معادن را در کشور داراست.» مضاف بر این موارد، اکنون استان سمنان رتبه اول از نظر تعداد معادن گچ، نمک سنگی، سلستین، زئولیت، سیلیس زینتی و سولفات سدیم سنگی را هم در کشور به خود اختصاص داده است. اسودی با تأیید موارد بیان شده، ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه سمنان به لحاظ نوع مواد معدنی بسیار غنی است، این مهم می‌طلبد تا پژوهش‌های بسیاری برای بهره‌وری بهتر از آن‌ها صورت گیرد.» رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سمنان همچنین اضافه می‌کند: «در این راستا باید از خام فروشی معادن استان جلوگیری شود.» بنابر این ضروری است برای افزایش سوددهی این معادن، واحد‌های فرآوری هم در کنار معادن مستقر شوند. با این کار نه تنها ارزش افزوده مواد معدنی افزایش می‌یابد، بلکه جلوی هزینه‌های اضافه حمل و نقل هم گرفته می‌شود و تمام سود حاصل از این فعالیت‌ها به استان سمنان اختصاص می‌یابد. البته در این راستا لازم است متولیان سیاست‌های تشویقی مناسبی را برای جذب سرمایه‌گذاران در نظر بگیرند که ارائه تسهیلات، فراهم کردن زیرساخت‌ها می‌تواند از این دست باشد.

معادن سمنان ظرفیت بهره‌وری بیشتری دارند

با این تفاسیر بر اساس گفته کارشناسان در صورتی که معادن سمنان رویکرد فرآوری، دانش بنیان و صادراتی با ارزش افزوده داشته باشند، می‌توانند اقتصاد استان را رونق دهند. در حال حاضر بیش از ۴۰ نوع ماده معدنی از معادن استان سمنان استخراج می‌شود و این استان بیش از ۶۰ درصد گچ کشور را تأمین می‌کند که این موضوع خود حکایت از سودآور بودن این معادن دارد. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان اضافه می‌کند: «برای سوددهی بیشتر معدن‌کاران نباید فقط به دنبال اکتشاف و استخراج مواد معدنی باشند.» به‌رغم اینکه فرآوری مواد معدنی می‌تواند سود مضاعفی را نصیب معدن داران کند، اما این مقام مسئول بیان می‌کند: «یکی از دلایل اصلی فرآوری نشدن مواد معدنی در سمنان ضعیف بودن ساختار‌های زیربنایی مانند برق، گاز و آب است.» بنابر این در صورتی که این زیرساخت‌ها فراهم شود و سرمایه‌گذاران برای تأسیس واحد‌های فرآوری به استان بیایند، می‌توان ارزش افزوده مواد استخراج شده را تا بیش از ۵۰ برابر افزایش داد. لازم به ذکر است که استخراج مواد معدنی از معادن سمنان سالانه به بیش از ۲۳ میلیون تن انواع مواد معدنی می‌رسد. ظرفیتی که پس از انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفت و با برنامه‌ریزی بهتر متولیان می‌تو‌اند اقتصاد استان و کشور را با تحولی بزرگ مواجه کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار