کد خبر: 945729
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۳
هر ۱۵ عضو شورای امنیت حتی امریکا، در یک بیانیه حمله تروریستی در جنوب شرقی ایران را محکوم کردند؛ بیانیه‌ای که اگر نام دولت ایران و حمله تروریستی استان سیستان و بلوچستان از آن حذف شود، له و علیه هر موجودیت دیگری قابل‌صادر کردن است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان» روز پنج شنبه هنوز ۲۴ ساعت از حمله تروریستی به اتوبوس حامل مرزبانان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نگذشته بود که شورای امنیت سازمان ملل علیه این اقدام تروریستی بیانیه صادر کرد و این بیانیه با اجماع هر ۱۵ عضو شورای امنیت از جمله امریکا به تصویب رسید. این بیانیه که مشخص نیست به پیشنهاد کدام عضو تهیه و تصویب شده، از عمومی‌ترین عبارت‌های ممکن در محکومیت تروریسم استفاده می‌کند و معطوف به رسمیت بخشیدن به هیچ اقدام چندجانبه یا یکجانبه یا هزینه‌بر ساختن اقدام تروریستی علیه یک موجودیت سیاسی خارجی مشخص نیست. «آنتونیو اندونگ امبی‌ای» رئیس گینه‌ای شورای امنیت در این بیانیه آورده است: «اعضای شورای امنیت با قوی‌ترین لحن ممکن حمله تروریستی فجیع و بزدلانه‌ای را که در ۱۳ فوریه ۲۰۱۹ در استان سیستان و بلوچستان ایران رخ داد و به کشته شدن ۲۷ نفر و زخمی شدن ۱۳ تن دیگر منجر شد، محکوم کردند. اعضای شورای امنیت همدردی و تسلیت عمیق خود را به خانواده‌های قربانیان و به دولت ایران ابراز می‌کنند و امید به بهبود فوری و کامل مجروحان دارند.» در این بیانیه هیچ اشاره‌ای به گروه تروریستی جیش‌العدل که رسماً مسئولیت حمله را به عهده گرفته، نشده است، گروهی که تنها از طرف ایران و هند در لیست تروریسم قرار گرفته است. در این بیانیه بر لزوم مسئولیت‌پذیر ساختن آماده‌کنندگان، سازمان‌دهندگان، حامیان مالی و حامیان این اقدام تروریستی و به دست عدالت سپردن آن‌ها تأکید شده، ولی هیچ اشاره مستقیم یا ضمنی به طرف خاصی نشده است. در این بیانیه با لفظی عمومی «تروریسم در همه اشکال آن، یکی از جدی‌ترین تهدیدات برای صلح و امنیت بین‌المللی است» شناخته شده است. اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای جداگانه بدون اشاره به گروه تروریستی موسوم به جیش‌العدل، حمله تروریستی رخ داده علیه نیرو‌های مسلح ایرانی در استان سیستان و بلوچستان ایران را محکوم کرده است. اتحادیه اروپا تأکید می‌کند: «هیچ توجیهی برای چنین اقدام تروریستی ظالمانه‌ای وجود ندارد. این اتحادیه به خانواده قربانیان و مردم ایران تسلیت می‌گوید و برای مجروحان [این حادثه تروریستی]آرزوی بهبودی هرچه سریع‌تر دارد.»

محکومیت جهانی
ابومهدی المهندس، معاون سازمان الحشدالشعبی (بسیج مردمی) عراق در پیامی به سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، حادثه حمله تروریستی و کینه‌جویانه زاهدان همزمان با چهل‌سالگی انقلاب اسلامی را تسلیت گفت. جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در بیانیه‌ای با لحنی متفاوت حمله تروریستی به نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در استان سیستان و بلوچستان را محکوم کرد: «حماس حمله تروریستی به کاروان [نیرو‌های سپاه]پاسداران انقلاب اسلامی ایران را محکوم می‌کند.» در این بیانیه آمده: «این حمله تروریستی تنها در راستای اهداف دشمنان امت اسلام است؛ دشمنانی که در کمین این امت نشسته‌اند و روی نابودی و تغذیه آن با درگیری‌ها و ضربه زدن به امنیت و ثبات آن حساب باز کرده‌اند تا از این رهگذر، بر اراده آن‌ها سیطره پیدا کرده و ثروت‌های آن‌ها را غارت کنند و در خدمت منافع و نقشه‌ها و توطئه‌های امریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در منطقه باشند.» ترکیه، کویت، جمهوری آذربایجان، اسپانیا، عراق، سوریه، لبنان، هند و پاکستان این حمله تروریستی را محکوم کرده‌اند.

اقدامی در آستانه سفر بن‌سلمان
«مادرن دیپلماسی» در گزارشی به قلم جیمز دورسی، به همزمانی حمله تروریستی در ایران با سفر محمد بن سلمان اشاره کرده و نوشته است: «این حمله با شاخص‌هایی همراه شده که نشان می‌دهد عربستان سعودی و امریکا در فکر اقدامات مخفی علیه ایران با استفاده از سکوی پرش بلوچستان پاکستان هستند، منطقه‌ای که منافع اقتصادی و تجاری عربستان در آن، بخشی از گفت‌وگو‌های محمد (بن‌سلمان) در اسلام‌آباد را تشکیل می‌دهد.» به نوشته سایت اروپایی مادرن دیپلماسی، در جریان سفر بن‌سلمان یک یادداشت تفاهم به ارزش ۱۰ میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری عربستان امضا خواهد شد که این سرمایه‌گذاری نفوذ سعودی را در پاکستان و همچنین ردپای عربستان در بلوچستان تقویت می‌کند. با وجود اعتراضات فراوان مردمی علیه سفر «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی قرار است وی شنبه وارد اسلام آباد شود. داون‌نیوز در این خصوص نوشت: تمام اقدامات امنیتی برعهده ارتش پاکستان است و نیرو‌های ارتش تأمین امنیتی هوایی و زمینی را به عهده دارند. گزارش‌ها حاکی است ارتش برای کنترل کامل اوضاع در مقر وزارت کشور پاکستان اتاق کنترلی تشکیل داده و تمام مسیر‌های منتهی به محل اقامت بن‌سلمان را زیر نظر خواهد داشت. علاوه بر این ۱۲ هزار نیروی ویژه ارتش در شهر‌های اسلام آباد و راولپندی مستقر هستند تا هرگونه تردد مشکوکی را زیر نظر بگیرند. هواپیمای بن‌سلمان از لحظه ورود به حریم هوایی پاکستان تا لحظه فرود در فرودگاه اسلام‌آباد در حصار کامل جنگنده‌های ارتش پاکستان خواهد بود. این جنگنده‌ها در مدت اقامت بن‌سلمان نیز دائماً در آسمان پاکستان گشت‌زنی می‌کنند تا مانع تهدید‌های احتمالی شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار