کد خبر: 945728
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۰
تبلیغات گسترده امریکا و رژیم صهیونیستی برای تشکیل ائتلاف جهانی علیه ایران در نشست ورشو، به دلیل عدم اجماع بین شرکت کنندگان آن، حتی در صدور بیانیه ضدایرانی ناکام ماند. به‌رغم استقبال سرد و مشارکت سطح پایین کشورهادر ورشو، تنها دستاورد کنفرانس برای واشنگتن این بود که فرصتی برای وزیران کشور‌های عربی فراهم آورد تا با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی عکس یادگاری انداخته و منافع مشترکی از رویارویی با ایران را پیش ببرند.
روح الله صالحی
سرویس بین الملل جوان آنلاین: نشست امنیتی دو روزه ورشو در لهستان، با موضوع صلح و امنیت در خاورمیانه روز پنج شنبه پس از دو روز پایان یافت و در بیانیه پایانی شرکت‌کنندگان در کنفرانس اشاره‌ای به کشور خاصی نشده است. در عین حال در کنفرانس مطبوعاتی پایانی این نشست، وزرای خارجه امریکا و لهستان که میزبان نشست بودند بار‌ها از ایران به عنوان یک «تهدید امنیتی» نام بردند. به گزارش خبرگزاری رویترز، مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا برای اینکه نشست ورشو را موفقیت آمیز جلوه دهد، عصر پنج شنبه در پایان این نشست و در گفت‌وگو با همتای لهستانی خود بازهم به فشار تبلیغاتی علیه تهران روی آورد و از همه کشور‌های جهان درخواست کرد که برای مقابله با تهران با هم متحد شوند. پمپئو با اعلام اینکه در ورشو درباره مسائل مختلف خاورمیانه از جمله حقوق بشر، تهدیدات سایبری، تروریسم و مسائل فلسطینیان و اسرائیل و به ویژه ایران گفت‌وگو به عمل آمد، گفت: «مسائلی که در خاورمیانه وجود دارند مسائلی نیستند که انتظار داشته باشیم به طور معجزه‌آسا حل و فصل شوند، بلکه باید درباره آن‌ها فکر کرد و با هم‌اندیشی و اجماع به حل آن‌ها پرداخت». مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور امریکا هم که از استقبال سرد اروپایی‌ها از نشست ورشو خشمگین به نظر می‌رسید، در سخنرانی‌اش در ورشو، به طرح اظهاراتی ضدایرانی پرداخت و مدعی شد که «ایران مهم‌ترین تهدید برای امنیت منطقه غرب آسیا است». پنس با اشاره به ساز و کار مالی موسوم به «اینستکس» که از سوی آلمان، فرانسه و انگلیس به بهانه تسهیل مبادلات تجاری اروپا و ایران تأسیس شده، مدعی شد: «ما این را، تلاشی برای شکستن تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران می‌دانیم. زمان آن فرارسیده که شرکای اروپایی ما کنار ما و مردم ایران بایستند و در کنار متحدان و شرکای ما در آن منطقه بایستند». به گزارش شبکه سی‌ان‌ان، وزیر خارجه لهستان در پاسخ به سؤالی درباره دلیل تمرکز بر ایران در نشست ورشو ادعا کرد که کشور‌های منطقه در بیان این نظر که ایران عامل بی‌ثبات‌کننده در منطقه است، اتفاق نظر داشتند. او گفت: «این به معنای آن نیست که بایستی ایران را از گفت‌وگو‌ها بر سر مسائل منطقه کنار گذاشت.»
اگرچه قرار بود موضوع اصلی کنفرانس صلح و امنیت خاورمیانه، ایران باشد، اما اختلافات عمیق میان برخی کشور‌های اروپایی و دولت امریکا بر موضوع اصلی تحریم‌های اقتصادی علیه ایران موجب شد کشور هایی، چون آلمان و فرانسه در سطح بسیار نازلی در این کنفرانس شرکت کنند. در لابه‌لای این نشست بار‌ها طرف‌های امریکایی و صهیونیستی ادعا‌های واهی علیه ایران مطرح کردند، اما در نهایت، امریکا به اهداف خود نرسید و در بیانیه پایانی هم نامی از ایران برده نشد. باتوجه به اینکه نشست ورشو در مورد ایران به اجماع نرسید، می‌توان گفت که نه تنها اهداف واشنگتن محقق نشده، بلکه در مواردی این کنفرانس یک گام به عقب نیز برای امریکا بوده است.

واکنش‌ها
واکنش‌ها در خصوص این نشست و به ویژه ناکامی امریکا برای فشار و تبلیغ علیه ایران گسترده بود و بسیاری از رسانه‌ها از همان ابتدا این نشست را محکوم به شکست خوانده بودند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره بی‌نتیجه بودن نشست ورشو گفت: «تعداد و سطح پایین شرکت‌کنندگان نشست ورشو که آنان نیز از همراهی با هرگونه تصمیم ضدایرانی امتناع کردند، در فرجام این نشست از پیش شکست خورده، بیانیه پایانی آن را به سندی بی‌خاصیت تبدیل کرد. متن و نوشته‌ای که تنها از سوی دو کشور برگزارکننده صادر شد و فاقد هرگونه اعتبار و تصمیم بود». روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی شکست تلاش‌های وزیر امور خارجه امریکا در جلب نظر همتایان غربی برای شرکت در نشست ورشو را شکاف بین واشنگتن و اروپا درباره ایران دانست. روزنامه گلوبال‌تایمز چین از نشست ورشو به عنوان کنفرانس شکست خورده نام برد و نوشت: «این نشست درس عبرتی برای امریکا است تا در سیاست‌های خصمانه خود نسبت به ایران تجدیدنظر کند». شبکه الجزیره، هم درباره بی‌حاصل بودن این نشست نوشت: «میزان مشارکت اندک کشور‌ها در نشست ورشو نشان می‌دهد که وقتی موضوع به فلسطین و ایران مربوط می‌شود، بسیاری از کشور‌ها حاضر به حضور در آن نیستند و این نشانگر انزوای دولت امریکا در اتخاذ سیاست‌هایی علیه ایران و فلسطین است». شبکه المیادین نیز در مقاله‌ای درباره نشست ورشو نوشت: «امریکا از اجماع علیه ایران در این نشست، ناتوان است و نمی‌تواند تهران را تسلیم دیکته‌های کاخ سفید و شرکایش کند». الکس وارد، تحلیلگر مسائل امنیت بین‌الملل در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: «امریکا نشست جهانی برای انزوای ایران برگزار کرد، ولی در عوض خود منزوی شد.»

محفل عربی – صهیونیستی
به‌رغم همه تبلیغات درباره اهداف نشست ورشو، این نشست به محفلی برای آشتی کشور‌های عربی با رژیم صهیونیستی و گامی علنی برای عادی‌سازی با این رژیم تبدیل شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه امریکا گفت که نمایندگان کشور‌های عربی و اسرائیل در ورشو در یک ضیافت شام مشترک شرکت کرده‌اند. پمپئو گفت که آن‌ها درباره منافع مشترک بحث و تبادل نظر کردند. او مدعی شد: «قابل انکار نیست که ستیزه‌جویی ایران در منطقه، کشور‌های عربی و اسرائیل را به هم نزدیک کرده است». دیروز همچنین دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی فیلمی از دیدار مقامات عربی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل منتشر کرد. به گزارش یورونیوز، رسانه‌های اسرائیلی روز جمعه با انتشار گزارشی در این خصوص به ویدئویی استناد کردند که در جریان یکی از نشست‌های حاشیه‌ای کنفرانس ورشو توسط دوربین تلفن همراه گرفته شده و ظاهراً قرار نبوده است که علنی و رسانه‌ای شود. خالد بن حمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین یکی از شرکت‌کنندگان در این نشست است که در بخشی از این ویدئو می‌گوید: «ما با شنیدن این جمله بزرگ شدیم که مناقشه فلسطین و اسرائیل بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مشکل است، اما سپس متوجه شدیم که مشکلی بزرگ‌تر و خطرناک‌تر از آن که حتی در عصر مدرن خطرناک‌ترین معضل به شمار می‌رود از ناحیه ایران ناشی می‌شود». عادل الجبیر، وزیر خارجه سابق عربستان هم به عنوان یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در این نشست ضمن تأکید بر تهدید ناشی از یک «ایران مسلح به بمب اتم» فعالیت‌های موشکی ایران را محکوم و ایران را به حمایت و انجام عملیات تروریستی متهم می‌کند. عادل الجبیر همچنین در ادامه سخنان خود خواهان اعمال تحریم و مجازات‌های بیشتر بر ضد ایران می‌شود. در ادامه وزیر خارجه امارات در مورد حملات هوایی رژیم صهیونیستی در سوریه به بهانه مقابله با ایران، به دفاع از تل‌آویو پرداخته و می‌گوید: «خب، هر کشوری حق دارد وقتی از سوی یک کشور سرکش به چالش کشیده می‌شود، از خود دفاع کند. بله». بنیامین نتانیاهو در سخنانی کنفرانس ورشو را به دلیل تشکیل جبهه مشترک اسرائیل و کشور‌های عربی بر ضد ایران نوعی نقطه عطف تاریخی قلمداد کرده است. نتانیاهو مدت‌هاست با اتخاذ یک رویکرد انتقادی سخت و آشکار فعالیت‌های هسته‌ای و موشکی ایران و نیز نفوذ تهران در کشور‌های همسایه را به شدت مورد حمله قرار داده است و برای مقابله با تهدیدات ادعایی از سوی ایران، به دنبال همگرایی هر چه بیشتر با رژیم‌های عربی منطقه است. رژیم‌های عربی حاشیه خلیج فارس و اسرائیل در سال‌های گذشته به سمت عادی‌سازی روابط با یکدیگر پیش رفته‌اند و بار‌ها دیدار‌هایی بین مقامات دو طرف برگزار شده است. همگرایی اعراب و تل‌آویو پس از توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ گسترش یافته و نتانیاهو بار‌ها مدعی شده است که تهدیدات ایران، اعراب را به اسرائیل نزدیک‌تر کرده است و حتی مدعی شده است که اعراب، دیگر اسرائیل را دشمن خود نمی‌دانند بلکه دشمن درجه یک اعراب، ایران است. سیاست نزدیکی اعراب و اسرائیل در دولت دونالد ترامپ، بیش از هر زمان دیگری دنبال می‌شود و واشنگتن تلاش می‌کند ائتلافی منطقه‌ای علیه ایران تشکیل دهد. امریکا درصدد است با همگرایی اعراب و اسرائیل بخشی از تعهدات خود را در منطقه به متحدانش سپرده و هزینه‌های حضور خود را کاهش دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار