کد خبر: 945726
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۶
در حالی که به گفته عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس ۷۰ درصد شرکت‌های سهام عدالتی زیان‌ده هستند، رئیس سازمان خصوصی سازی، بدون اشاره به این موضوع که چه تعداد شرکت موجود در سبد سهام عدالت سود‌ده و زیان‌ده هستند از تلاشش برای واریز سود سهام عدالت سال مالی ۹۶ شرکت‌ها به حساب مشمولان خبر داد و پیش‌بینی کرد که این رقم در هر یک میلیون تومان سهام در حدود ۱۷۵ هزار تومان باشد.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: «سود ۵/ ۱۷ درصدی سالانه هر یک میلیون تومان برگه سهام عدالت» در حالی مورد ادعای رئیس سازمان خصوصی‌سازی واقع شد‌ه‌است که وضعیت بیش از ۶۰ شرکت سهام عدالتی بورسی و غیر بورسی مبهم است و مشخص نیست سود ادعا شده از سوی رئیس سازمان خصوصی‌سازی از درآمد شرکت‌ها ایجاد شده‌است یا محل‌های دیگری، چون سپرده‌گذاری و سرمایه‌گذاری مجدد این وجوه، زیرا چندی پیش عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مدعی شد که بررسی‌ها در بهمن ماه سال گذشته نشان داده‌است ۷۰ درصد شرکت‌های سهام عدالت زیان‌ده است.
رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی طی روز‌های اخیر با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا پایان سال سود سهام عدالت سال مالی ۹۶ شرکت‌های سرمایه‌پذیر را به حساب سایر مشمولان واریز کنیم، گفت: برای یک میلیون تومان سهام عدالت ۱۷۵ هزار تومان سود پرداخت می‌شود.
پوری‌حسینی افزود: اقداماتی پس از پایان ۱۰ سال مهلت قانونی اجرای طرح، برای آزادسازی سهام عدالت انجام شده، اما مصوبه نهایی برای آزادسازی سهام عدالت هنوز صادر نشده، در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد که این موضوع موجب تأخیر سه ساله در آزادسازی سهام عدالت شده‌است.
وی افزود: از ارائه لایحه ساماندهی سهام عدالت توسط دولت به مجلس حدود ۱۳ ماه می‌گذرد، در حال حاضر نمایندگان مجلس در حال تصویب بودجه سال آینده هستند، بعید به‌نظر می‌رسد لایحه ساماندهی سهام عدالت تا پایان امسال در مجلس به تصویب برسد.

نماینده مجلس: ۷۰درصد شرکت‌های سهام عدالت زیان‌ده هستند
چندی پیش نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در واکنش به اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور مبنی بر ارزش ۱۴ میلیونی سهام عدالت مدعی شده‌بود، براساس ارزیابی کدام صورت‌های مالی ارزش سهام عدالت ۱۴ میلیون تومان برآورد شده‌است؛ چراکه بهمن ماه سال گذشته صورت‌های مالی شرکت‌های سهام عدالت رؤیت شده و حدود ۷۰ درصد شرکت‌ها زیان‌ده بودند و دولت طرحی هم برای آزادسازی نداده‌است. معصومه آقاپور علیشاهی تصریح کرده‌بود در حال حاضر هنوز مجوز خرید و فروش سهام عدالت صادر نشده و حدود ۷۰ درصد شرکت‌ها زیان‌ده بوده و سودده نیستند. سهام عدالت باید ابتدا شفاف‌سازی و برای ارائه در بورس آماده شود، سپس اعداد و ارقامی درباره ارزش آن اعلام شود.

منشأ سود سهام عدالت کارکرد شرکت‌ها است ویا سرمایه‌گذاری
در این میان، اگر چه پرسش‌های زیادی پیرامون سهام عدالت مطرح است، اما به نظر می‌رسد سهام عدالت با توجه به اینکه یک سبد از سهام بیش از ۶۰ شرکت بورسی و غیر بورسی است و شرکت‌های بورسی به فرض سودآوری هشت‌ماه برای پرداخت سود به سهامداران زمان دارد، جای دارد رئیس سازمان خصوصی‌سازی به شکل دقیق در کنار انتشار صورت‌های مالی شرکت‌های سهام عدالت، همراه با سند‌های متقن توضیح دهد که دقیقاً چه زمانی سود شرکت‌های سود‌ده به حساب سازمان خصوصی‌سازی یا خزانه‌داری کل کشور واریز و سپس پس از کسر حقوق دولتی، حقوق ۴۹ میلیون سهامدار چه زمانی به حساب آن‌ها یا وراث ۲ میلیون نفر فوت شده واریز شده‌است.
زیرا شایعاتی مبنی بر تأخیر در دریافت سود سهام عدالت در برخی از شرکت‌های سهام عدالتی یا دریافت و سپرده‌گذاری این وجوه در شبکه بانکی و مواردی از این دست مطرح است که با شفاف‌سازی سازمان خصوصی‌سازی در ایران رابطه امید است تمامی این شایعات تکذیب شود. به‌طور نمونه اگر سود شرکت‌های سهام عدالتی به خزانه‌داری کل واریز شود و سپس بعد از کسر سهم دولت، بلافاصله این سود‌ها به حساب سهامداران سهام عدالت واریز شود، این شایعات بی‌پایه است.
از سوی دیگر، وضعیت شرکت‌های سهام عدالتی چندان شفاف نیست و به نظر می‌رسد ارائه یک گزارش مفصل تفسیری از سوی بخش‌هایی، چون وزارت اقتصاد، سازمان خصوصی‌سازی، مرکز آینده‌پژوهی، مرکز پژوهش‌های مجلس یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالتی استانی در رابطه با عملکرد شرکت‌های سهام عدالتی و حسابداری گردش وجوه شرکت‌های سود‌ده از زمان پرداخت توسط شرکت تا زمان واریز به حساب دولت و ۴۹ میلیون سهامدار می‌تواند در این رابطه شفاف‌سازی کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار