کد خبر: 945679
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۴
از یک طرف کشور همسایه غربی گنج‌های زیادی در خود جای داده و از طرف دیگر فرصت‌های تاریخی استثنایی برای ایرانیان فراهم شده تا حضور اقتصادی قدرتمندی در عراق پس از صدام، تحریم، جنگ و داعش داشته باشند.
محمد بابايى
سرویس بین‌الملل جوان آنلاین: مقامات غربی پس از اینکه به این نتیجه رسیدند نفوذ ایران در منطقه به مرحله برگشت‌ناپذیر رسیده و از طریق زور و نایبان مسلح خود امکان ساقط کردن دولت‌های متحد ایران در سوریه، بغداد و یمن را ندارد، تمام قوای خود را به حوزه اقتصاد آوردند تا بدین طریق مقاومت را به زانو درآورند به‌ویژه این که آن‌ها به‌خوبی به ضعف اقتصادی تهران آگاه هستند.

پس حالا زمان آن فرا رسیده تا ایرانیان نیز گاردی سراسراقتصادی گرفته و به دنبال فرصت‌هایی باشند که تحریم و جنگ اقتصادی به‌رغم تهدید بودن با خود به همراه دارند. تحریم فروش نفت و کاهش ارزش پول ملی انگیزه کم‌نظیری را برای «برون‌گرایی اقتصادی» و صادرات غیرنفتی فراهم آورده‌اند. بازار کشور‌های همسایه طبیعتاً اولین هدف هستند. همانگونه که مقام معظم رهبری در سخنرانی اول فروردین ۱۳۹۷ فرمودند: «اگر بتوانیم ۲۰ درصد نیاز بازار‌های ۱۵ همسایه ایران را با کالای مرغوب ایرانی تأمین کنیم، در ایجاد اشتغال و افزایش ثروت ملی گام‌های مهمی برداشته‌ایم.» در میان کشور‌های همسایه، عراق از شرایط استثنایی برای رسیدن به این هدف برخوردار است. سه دهه دیکتاتوری و جنگ‌های صدام، تحریم‌های غرب و سه سال و نیم جنگ شهری با داعش انبوهی از ویرانی و عقب‌افتادگی بر عراق تحمیل کرده‌اند. ۲۰۰ میلیارد دلار میانگین تخمین‌هایی است که برای بازسازی و رفع عقب‌ماندگی‌های این کشور زده می‌شود و با توجه به اینکه عراق کشور نفت‌خیزی است به نظر نمی‌رسد در میان‌مدت و بلندمدت مشکلی برای تأمین این هزینه‌ها داشته باشد. در همین حال، شرایط جغرافیایی، تاریخی، سیاسی، فرهنگی و این اواخر پیروزی‌های میدانی مقاومت علیه تروریسم و پروژه‌های بی‌ثبات‌ساز غربی باعث شده‌اند تا ایرانیان بیش از هر کس دیگری استحقاق حضور در بازار بزرگ عراق را داشته باشند.

هجوم گسترده تجار و بازرگانان ایرانی برای حضور در بازار عراق از یک طرف و ابعاد گسترده و پیچیده اقتصاد این کشور از طرف دیگر این نیاز را ایجاد می‌کرد تا پویایی اقتصاد عراق را بر اساس آخرین اطلاعات و آمار به تصویر کشد تا برای بازرگانان، محققان و سیاستگذاران ایرانی نقشه راهی برای بازار این کشور فراهم آورد. ضرورت این مسئله زمانی به صورت جدی احساس شد که محمدجواد ظریف وزیر خارجه به همراه عده‌ای از فعالان بخش خصوصی در کنفرانس بازسازی عراق شرکت کردند و با «اطلاعات و آمار‌های متناقض مواجه» شدند. در جریان این سفر بود که جرقه نوشتن کتابی درباره اقتصاد عراق زده شد و سید حمید حسینی دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق پیشنهاد داد اطلاعات از منابع مختلف جمع‌آوری، مقایسه و اعتبارسنجی شود. سرانجام این کتاب پس از شش ماه با عنوان «اقتصاد عراق» به قلم رضا مونسان، رئیس کمیسیون «خدمات فنی، مهندسی و صنعت ساختمان» اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق و خانم دکتر مردانه استاد اقتصاد در دانشگاه به چاپ رسید. در فصل اول کتاب، پس از معرفی استان‌های عراق، به جمعیت‌شناسی و تحلیل شاخص‌های فضای کسب و کار پرداخته شده و در فصل دوم تمام شاخص‌های اقتصادی عراق از منابع مختلف جمع‌آوری، اعتبارسنجی و تحلیل شده است. در فصل سوم کتاب نیز فهرستی از تمام فرصت‌های سرمایه‌گذاری در عراق که در منابع مختلف معرفی شده‌اند، گردآوری، تجمیع، ترجمه و در ۱۳ سرفصل ارائه شده‌اند. در بخش پایانی هم ترجمه آخرین نسخ قوانین سرمایه‌گذاری عراق در بخش فدرال و اقلیم، به همراه فهرستی از نشانی وب‌سایت‌های سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی و خصوصی عراق ارائه شده است.

نکته مهمی که تاجران و سرمایه‌گذاران ایرانی برای حضور در بازار عراق باید در نظر داشته باشند این است که منطقه و ساختار اقتصادی و سیاسی جهان در حال گذار و آشوب قرار دارد، اما می‌توانند اطمینان پیدا کنند که پیروزی منطقه‌ای تهران به مرحله برگشت‌ناپذیر رسیده و می‌توانند زیر چتر امنیتی و سیاسی مقاومت به دنبال اهداف اقتصادی خود باشند. درواقع کسانی در بازار عراق موفق خواهند بود که بتوانند در این مرحله گذار کسب و کارشان را به شکل مناسب هدایت کنند تا در مرحله ثبات از رقبای خود چندین گام جلو باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار