کد خبر: 945591
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۳
کنفرانس ورشو که قرار بود به مرکزی دیپلماتیک و جهانی علیه ایران تبدیل شود در حال تبدیل شدن به نماد ضعف امریکا در مقابله با تهران است، تا حدی که واشنگتن مجبور شده دست به دامن ربات‌های توئیتری شود تا با ایجاد جو روانی در فضای مجازی ابهت جعلی به این کنفرانس بدهد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، روزگذشته در پایتخت لهستان کنفرانسی به رهبری امریکا کلید خورد و قرار است امروز پایان یابد. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: محور اصلی سخنان او در این کنفرانس ایران خواهد بود. وی گفت: «محور اصلی کنفرانس ایران است؛ اینکه چطور جلوی این کشور را در سوریه گرفت، مانع پرخاشجویی آن‌ها در منطقه شد و در رأس همه این‌ها مانع دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای شد.»
این اظهارات نتانیاهو در حالی است که لهستان و امریکا که نگران مشارکت سطح پایین دعوت‌شدگان هستند دو هفته قبل مواضع خود را تغییر داده و تأکید کردند این کنفرانس علیه هیچ کشور یا موضوع واحدی نیست. حتی مایک پمپو، وزیر خارجه امریکا یک روز قبل از شروع کنفرانس به همراه همتای لهستانی خود در میان خبرنگاران حاضر شد، اما نامی از ایران نبرد و تنها درباره تاریخچه روابط واشنگتن - ورشو و چشم‌انداز بسط این روابط و آینده اروپا سخن گفت. این در حالی است که او یک ماه قبل هدف از برگزاری کنفرانس ورشو را مقابله با ایران اعلام کرد.
این تغییر موضع باعث نشد کنفرانس ورشو بر اساس خواست امریکایی‌ها پیش برود و متحدان امریکا تصمیم گرفته‌اند یا در این کنفرانس شرکت نکنند یا هیئت دون‌پایه‌ای به ورشو اعزام کنند. به گزارش بی‌بی‌سی، «وزرای کشور‌های اروپایی که امضاکنندگان برجام هستند از حضور در این کنفرانس سر باز زدند و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفته به ورشو نخواهد رفت.» تن‌ها وزیر خارجه انگلیس گفته در این کنفرانس شرکت می‌کند، اما تأکید کرده برای حضور در جلسه مربوط به یمن در این کنفرانس شرکت می‌کند. پیش‌تر عراق، لبنان و تشکیلات فلسطینی قاطعانه این کنفرانس را رد کرده بودند و چین و روسیه به عنوان اعضای دائم شورای امنیت حاضر نشدند در این کنفرانس مشارکت کنند. مسکو برگزاری این کنفرانس را محکوم کرده است. ترکیه نیز اخیراً اعلام کرد در این کنفرانس شرکت نمی‌کند. «مسعود بهنود» روزنامه‌نگار بی‌بی‌سی در صفحه توئیتر خود نوشت: «تا اینجاى کار اجتماع ورشو جز شکست براى ترامپ و همراهانش نتیجه‌ای نداشته. شغل پمپئو در خطر است. بعد از مضحکه کره شمالى، این دومین شکست است.»

لشکر ربات‌ها
این عوامل باعث شده ناظران از شکست امریکا قبل از شروع کنفرانس ورشو علیه ایران خبر دهند؛ مسئله‌ای که به نظر می‌رسد مقامات امریکایی نیز به آن پی برده‌اند و تلاش کرده‌اند در فضای مجازی و از طریق ربات‌های ساختگی شکست کنفرانس ورشو را جبران کنند. جعلی بودن این اقدامات امریکا و متحدانش در حدی آشکار بود که حتی بی‌بی‌سی نیز طی گزارشی به آن پرداخت.
وبگاه «بی‌بی‌سی مانیتورینگ» که به صورت تخصصی در زمینه رصد فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی متمرکز است، روز گذشته در گزارشی نوشت: «تحلیل بیش از ۱۴ هزار توئیتی که در ماه گذشته میلادی از هشتگ «ما از نشست لهستان حمایت می‌کنیم» استفاده کرده‌اند، نشان داد که اغلب این توئیت‌ها به تنها هشت حساب کاربری بازمی‌گردد.»
این یافته بدان معناست که محتوای منتشر شده با این توئیت ابتدا از یک به اصطلاح اتاق فرماندهی منتشر شده و سپس از سوی چند صد یا چند هزار ربات توئیتری و همچنین گروهی از کاربران همسو ریتوئیت شده و ضریب پیدا کرده است. فرض ترتیب‌دهندگان چنین عملیات‌هایی این است که استمرار این روند می‌تواند این احساس را ایجاد کند که فضای غالب شبکه اجتماعی هدف، با این هشتگ همراه است.
بی‌بی‌سی‌مانیتورینگ در این مورد نوشته است: «به نظر می‌رسد که هدف از این کار ایجاد تصنعی یک «ترند» (موضوع داغ در یک شبکه اجتماعی) است که این برداشت را به وجود آورد که از این نشست حمایت عمومی وجود دارد و به تبع آن نارضایتی گسترده‌ای از ساختار سیاسی ایران شکل گرفته است». این تنها تحقیقی نیست که ساختگی بودن موج هشتگی در حمایت از نشست ورشو را ثابت می‌کند.
اواخر دی‌ماه نیز «جیاف گولبرگ»، از کارشناسان تحلیل محتوای اینترنت با انجام یک تحقیق مشخص کرد الگوی فعالیت کاربرانی که از هشتگ «ما از نشست لهستان حمایت می‌کنیم» استفاده کرده‌اند، نشان می‌دهد که عمده این حساب‌های کاربری ربات هستند. گولبرگ در یک رشته توئیت نوشته ۵ هزار و ۵۰۰ پیام جدید را که با این هشتگ توئیت کرده‌اند انتخاب کرده است. ۶ هزار و ۳۰۰ حساب کاربری این پیام‌ها را توئیت و یا بازتوئیت کرده‌اند یا اینکه در این توئیت‌ها مورد خطاب قرار گرفته‌اند. او نوشته است: «آشکار است که با این هشتگ، دارد بازی می‌شود.» او سپس فهرستی منتشر کرده و نوشته هنگامی که این حساب‌های کاربری بررسی می‌شوند، برخی از آن‌ها هستند که بیش از ۵۰۰ بار به نام آن‌ها برمی‌خوریم. این الگو، اولین نشانه‌ای است که مشخص می‌کند احتمالاً فعالیت این حساب‌های کاربری را ماشین اداره می‌کند نه انسان.

منافقین؛ گزینه امریکا
تنها لشکر جعلی ربات‌ها و حضور نیافتن مقامات ارشد اروپایی نیست که نشان‌دهنده شکست کنفرانس ورشو است بلکه گزینه‌های جایگزینی برای جمهوری اسلامی که از سوی مقامات نزدیک به ترامپ مطرح شد عمق بی‌فایده بودن این کنفرانس را نشان می‌دهد. رودی جولیانی، وکیل سابق ترامپ در آستانه شروع کنفرانس گفت: «مسئله این است که گزینه جایگزین کیست؟ ما در اینجا جواب داریم. خانم رجوی یک طرح ۱۰ ماده‌ای داده است که از این روشن‌تر نمی‌شود طرحی را برای آینده توضیح داد.» اعلام گزینه منافقین به عنوان جایگزین در حالی است که تقریباً تمامی کارشناسان و ناظران امریکایی تأکید دارند که منافقین نه تنها هیچ جایگاهی در میان ایرانیان ندارند بلکه به دلیل عملکرد گذشته خود بسیار منفور هستند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبدالله اللهیار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
0
0
با سلام ،به نظر حقیر در پاسخ به این کنفرانسها مسولین ما به شرکت کنندگان این کنفرانسها پیامهای هشدار و توام با نصیحت و تهدید ، و چند منظوره صادر نمایند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار