کد خبر: 945580
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۲
در روز اول سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر انجام شد
سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی روز گذشته با اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان در تالار وحدت آغاز شد. بخش عمده‌ای از این اجرا به مناسبت ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی، بازخوانی سرود‌های انقلابی بود.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: از دیگر برنامه‌های این روز جشنواره موسیقی فجر اجرای گروه «تریو امئل» از کشور اسلوونی خواهد بود که در تالار وحدت روی صحنه رفت. در تالار رودکی تکنوازی پیانو با نوازندگی آریینه ایسرائیلیان اجرا شد. در دیگر سانس این تالار «ارکستر سمفونیک رسانه هنر» به رهبری امیرپدرام طاهریان اجرا داشت. در تالار ایوان شمس نیز گروه «همایون پرنیا» با خوانندگی فاضل جمشیدی اجرایی را داشت. همچنین فرهنگسرای نیاوران میزبان کشور آذربایجان و گروه «موغام» بود و نیز «ارکستر نوجوانان رودکی» و گروه «گلبانگ» اجرایی را داشت. «خنیاگران خیام» به سرپرستی صمد برقی و گروه «فاخته» به سرپرستی رضا موسوی‌زاده نیز در برج آزادی اجرا داشت. در بخش نواحی جشنواره نیز گروه «راست موغام» تبریز و «زندگی» مازندران اجرا‌هایی را در سالن سوره حوزه هنری داشت. در بخش پاپ اولین روز جشنواره نیز بهنام بانی در دو سانس در برج میلاد روی صحنه رفت.
اما همزمان با آغاز سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر، فیلم‌های مستند این حوزه در سالن سیف‌الله داد در خانه سینما به نمایش درآمد. در اولین روز اکران فیلم‌ها، مستند «مایسترو» ساخته وحید زارع زاده اکران شد. این مستند ۴۴ دقیقه‌ای که سال ۹۰ ساخته شده است، زندگی لوریس چکناواریان آهنگساز بین‌المللی و خالق آثاری، چون آلبوم «رستم و سهراب» و رهبر سمفونی «رسول عشق و امید» را به تصویر می‌کشد.
همچنین مستند دیگری با نام «سمفونی ایران» به کارگردانی وحید موساییان به نمایش درآمد. در این مستند فریدون شهبازیان آهنگساز مشهور ایرانی برای یافتن ریشه‌های موسیقی مقامی این سرزمین کهن به سفری طولانی می‌رود. سمفونی ایران سال ۹۵ ساخته شده و مدت زمان آن ۶۵ دقیقه است. و، اما در سانس پایانی اولین روز جشنواره موسیقی فجر، مستند «شش قرن شش سال» به کارگردانی مجتبی میرطهماسب به نمایش درآمد. در خلاصه داستان این مستند آمده: «گروهی موسیقیدان تلاشی را آغاز می‌کنند تا تصنیف‌های منسوب به «عبدالقادر مراغی»، برجسته‌ترین موسیقیدان، نظریه‌پرداز، نویسنده و شاعرِ ۶۰۰ سال پیش را به استناد کتاب‌ها و رسالات کهن و از لابه‌لای تاریخ و فرهنگ ایران بازیابی و بازخوانی کنند. این گروه پس از شش سال کنکاش و تلاش و تمرین موفق می‌شود آثاری را که قرن‌ها پیش از ایران به ترکیه نقل مکان کرده بودند برای اولین بار ضبط و منتشر کند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار