کد خبر: 945579
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۸
جواد شمقدری مطرح کرد
نویسنده و کارگردان سریال «خط تماس» گفت: تمام اتفاق‌هایی که در قصه سریال رخ می‌دهد کاملاً مستند و واقعی و اسناد آن نیز موجود است و نسخه کامل این سریال در مهرماه سال آینده از تلویزیون پخش خواهد شد.
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: «جواد شمقدری» در گفت‌وگو با فارس درباره سریال «خط تماس» که با موضوع لانه جاسوسی امریکا در ایران ساخته شده گفت: از ابتدا قرار بر این بود تا کل سریال پخش شود، اما صداوسیما برای دهه فجر امسال سریالی برای پخش نداشت و از ما خواهش کردند اگر امکان دارد ۱۰ قسمت ابتدایی سریال را برای این ایام برای پخش آماده کنیم و از آنجایی که هنوز تصویربرداری‌مان کامل نشده بود، از ۱۵قسمت اول سریال بخش‌هایی را تدوین کردیم و با داستانی متفاوت در ۱۰قسمت تحویل پخش دادیم.
وی درباره اینکه آیا این ۱۰ قسمت خلاصه شده همان ۴۰قسمت اصلی سریال است نیز بیان داشت: از سریال اصلی حدود ۱۵قسمت اول را با داستانی متفاوت با عنوان خط تماس در نظر گرفتیم که از شبکه یک سیما پخش شد.
شمقدری درباره اینکه برای به تصویر کشیدن واقعیت در این سریال تلاش‌های بسیاری داشتیم، افزود: فرصت نشد تا منابع این کار را در تیتراژ بیاوریم. تمام اتفاق‌هایی که در قصه رخ می‌داد کاملاً مستند و واقعی و اسناد آن نیز موجود است.
وی با اشاره به منابعی که در این سریال به عنوان مرجع مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است نیز گفت: حدود ۷۰جلد کتاب را برای این سریال مطالعه کردیم که در خصوص انقلاب ایران در آن مقطع است. تعدادی از این کتاب‌ها اتفاق‌ها را تحلیل کرده و برخی نیز خاطراتی را نقل می‌کند. مهم‌ترین کتابی که از آن استفاده کردیم ۱۱جلد کتاب اسناد لانه جاسوسی است که درباره فعالیت‌های امریکا قبل و بعد انقلاب در ایران است. کتاب خاطرات هم درباره افرادی است که در انقلاب حضور داشتند، حال چه افرادی که تا الان پای دیدگاه‌های انقلابی‌شان ایستاده‌اند، چه افرادی که امروزه به جریان اپوزیسیون و ضدانقلاب پیوستند و بخشی هم درباره افرادی است که در رژیم طاغوتی شاه بودند از جمله پرویز ثابتی و...
وی ادامه داد: ما از ابتدا بحث دهه فجر را در این سریال نداشتیم و برایمان «انقلاب دوم» مهم بود که نام اولیه همین سریال بود، اما در مقطعی که درباره برجام مذاکره می‌کنند برخی از مدیران فکر می‌کنند سیاست‌های جمهوری اسلامی در حال تغییر است و به همین خاطر نگرانند. در این میان نظر برخی مدیران متفاوت بود و خوشبختانه نظرشان به نظر سایرین غلبه کرد و گذاشتند کار مورد حمایت قرار بگیرد چراکه اگر از ما حمایت نمی‌کردند من هم نمی‌توانستم ادامه دهم و سریال را به سرانجام برسانم.
شمقدری با اشاره به اینکه در همین ۱۰قسمت مخاطب شاهد ماجرای نفوذ امریکا در ایران نیز بوده است، بیان داشت: همین داستان گنبد که ما به آن پرداختیم و خلق ترکمان و حوادث گنبد در سال ۵۸ از جمله همین‌هاست. از قبل صحنه‌ای داریم مربوط به اینکه یکی از افراد CIA در ایران مأمور است و با یکی از نفوذی‌ها و وابسته به چریک‌های فدایی در حال تبادل نظر هستند که چه کاری می‌شود انجام داد و در نهایت توافقی می‌شود مبنی بر اینکه روی گنبد کار کنند. از طرفی ماجرای الیزابت آن سوئیست را که یکی از دو زن گروگان امریکایی بود و بعداً معلوم شد جاسوس CIA است تماماً به تصویر کشیدیم.
وی با اشاره به اینکه تصویربرداری سریال به زودی به پایان می‌رسد، گفت: نزدیک ۷۵درصد از کار تصویربرداری شده و مابقی به حمایت سازمان صداوسیما بستگی دارد. هر چند ما حین تولید با تمامی مشکلاتی که داشتیم نگذاشتیم پروژه متوقف شود. کارگردان سریال «خط تماس» درباره زمان پخش کامل این سریال نیز گفت: نسخه اصلی و کامل سریال در چهلمین سالگرد انقلاب دوم مهر و آبان ۹۸ پخش می‌شود و قصه آن با آنچه الان مشاهده می‌کنید متفاوت خواهد بود، کما‌اینکه معتقدم شیرینی خود را دارد و به تسخیر لانه جاسوسی منتهی می‌شود. معتقدم ۹ ماه که از بهمن ۵۷ تا ۱۳آبان ۵۸ بوده و در آن دولت موقت روی کار است، یکی از پرتلاطم‌ترین زمان برای تاریخ معاصر ایران است و ریشه بسیاری از اتفاق‌های بعدی در همان زمان شکل گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار