کد خبر: 945567
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲
گزارش «جوان آنلاین» از خودرو‌هایی که فقط در عرض چندثانیه سرقت می‌شوند
در حالی که «پراید» و «پژو ۴۰۵» در عرض چند ثانیه سرقت می‌شود و پلیس بار‌ها رعایت استانداردسازی امنیت خودرو‌ها را به خودروسازان گوشزد کرده است، اما «سایپا» و «ایران خودرو» نسبت به ایمن‌سازی خودروها، اقدام موثری انجام نداده‌اند.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین – محیا حسینی: فیلم‌های بسیاری از سارقان در فضای مجازی منتشر شده که آنها در عرض چندثانیه، درب خودرو را باز می‌کنند و آن را به سرقت می‌برند. این فیلم‌ها واکنش‌های بسیاری را از سوی کاربران فضای مجازی به دنبال داشته و گلایه‌هایی را نسبت به ناایمن بودن خودرو‌های داخلی مطرح کرده است. این کاربران می‌گویند که چطور خودرو‌ها به‌راحتی سرقت می‌شوند، اما خودروسازان نسبت به آن بی‌توجه هستند و برای جلوگیری از سرقت چند ثانیه‌ای این خودرو‌ها کاری انجام نمی‌دهند؟

این در حالی است که بار‌ها پلیس از عدم رعایت موارد استانداردسازی امنیت خودرو‌ها از سوی خودروسازان گلایه کرده و هشدار‌های متعددی هم به آن‌ها داده است، اما خودروسازان به بهانه مختلفی از این مسئولیت شانه خالی کرده‌اند. در نتیجه بی‌توجهی خودروسازان نسبت به ایمن‌سازی خودرو‌ها در برابر سرقت نیز بسیاری از صاحبان خودرو دچار خسارت شده‌اند و خودروهایشان را در عرض چند ثانیه از دست داده‌اند.

پراید و پژو ۴۰۵، خودرو‌های مورد علاقه سارقان

به تازگی سرهنگ رضا خالقی رئیس پلیس آگاهی استان یزد در مورد خودرو‌هایی که از امنیت پایینی برای سرقت برخوردار هستند، اعلام کرده: «خودرو‌هایی مانند پیکان، پراید و پژو ۴۰۵ که از نظر ایمنی ضعیف هستند و به‌راحتی سرقت می‌شوند.»

او با بیان اینکه خودرو‌هایی مانند پیکان، پراید و پژو ۴۰۵ که از نظر قفل، سوئیچ و دیگر قسمت‌های در خودرو از نظر ایمنی و ضدسرقت بودن، بسیار ضعیف هستند، گفته: «این خودرو‌ها به راحتی و با شگرد‌های پیش پا افتاده توسط سارقان قابل نفوذ هستند.»

هرچند که هیچ خودرویی از سرقت در امان نیست و سارقان می‌توانند سراغ هر خودرویی بروند، اما از آنجایی که سرقت پراید و پژو ۴۰۵ زمان بسیار کمتری از سارقان می‌گیرد، بیشتر در معرض سرقت است. سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا «ساپیا» و «ایران خودرو» برای ایمن‌سازی این خودرو‌ها کاری انجام نداده‌اند و هشدار‌های پلیس را جدی نگرفته‌اند؟

توجه یا بی‌توجهی سایپا نسبت به ایمن‌سازی پراید؟

یکی از مسئولان روابط عمومی سایپا درباره ایمن‌سازی پراید در برابر سرقت به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «از سال ۱۳۸۶ که بحث ایمن‌سازی خودرو‌ها در برابر سرقت مطرح شد این مسئله در دستور کار گروه خودروسازی سایپا قرار گرفت. به این ترتیب سیستم‌های ضدسرقت (ایمولایزر) بر روی خودرو‌ها نصب شد و همچنین قفل‌ها نیز ایمن شد و این کار هر سال بهینه شد و مورد توجه سایپا قرار گرفت.»

او با بیان اینکه اقداماتی در جهت کاهش آمار سرقت پراید انجام شده است، می‌گوید: «سرقت پراید‌های مدل ۸۶ به بعد بسیار کمتر از پراید‌های تولید شده قبل از این سال است و این موضوع نشان می‌دهد که سایپا نسبت به ایمن‌سازی خودرو‌ها توجه داشته است.»

پراید بیشتر، سرقت بیشتر!

این مسئول روابط عمومی سایپا با اشاره به اینکه ۷ میلیون دستگاه خودرو در سطح شهر در حال تردد است، اظهار می‌دارد: «باید به این موضوع توجه کرد که تعداد سرقتی که از پراید اعلام می‌شود باید نسبت به آمار تولید این خودرو درنظر گرفته شود. وقتی یک سوم خودرو‌های موجود در سطح کشور، «پراید» هست مطمئنا تعداد تصادفات و سرقت آن بیشتر است. وقتی وارد هر کوچه‌ای از خیابان‌های شهر شوید عمده خودرو‌هایی که در آن پارک شده «پراید» است و در نتیجه بیشتر در معرض سرقت است.»

او درباره اینکه چه زمانی تولید پراید متوقف می‌شود، می‌گوید: «قرار بود به مرور زمان تولید پراید کم شود و به مرور زمان خودروی دیگری جایگزین آن شود؛ که در حال حاضر تولید خانواده x۱۰۰ به مراتب کمتر از تیراژ تولید ۴ سال پیش است؛ و خارج شدن پراید از خط تولید بستگی به شرایط اقتصادی کشور دارد.»

اقداماتی که کافی نیست

روابط عمومی ایران خودرو در پاسخ به این سوال که برای ایمن‌سازی «پژو ۴۰۵» برای سرقت چه اقداماتی انجام شده است، می‌گوید: «قفل، سوییچ و درب‌های خودروی ۴۰۵ نسبت به سال‌های قبل ایمن‌تر شده و احتمال سرقت آن کاهش یافته است.»

این در حالی است که با وجود اقدامات «ساپیا» و «ایران خودرو» برای کاهش سرقت «پراید» و «پژو ۴۰۵»، این خودرو‌ها مورد علاقه سارقان است و آمار بیشترین سرقت را به خود اختصاص داده‌اند؛ بنابراین مشخص است که اقدامات این دو خودروساز بزرگ کشور کافی نبوده و باید کارشناسانه‌تر برای ایمن‌سازی خودرو‌ها مقابل سرقت حرکت کنند و دغدغه بیشتری نسبت به این مسئله داشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار