کد خبر: 945547
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۳
بعد از گذشت حدود ۲ ماه از فعالیت داروخانه روباتیک ایران مدیر آمار و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی معتقد است داروخانه روباتیک ایران به عنوان نخستین داروخانه این دست، ایمن‌ترین و کم خطاترین خدمات را در عرصه خدمات دارویی به شهروندان ارائه می‌کند.
محمدرضا هاديلو
سرويس ايران جوان آنلاين: چند ماه پیش بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه فناوری داروخانه روباتیک ارومیه با راه‌اندازی شرکت دانش بنیان مرتبط در سطح کشور بومی می‌شود، از تولید روبات‌هایی با توانایی کار در مراکز بهداشتی و توزیع آن‌ها در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داده بود. چند روز بعد و با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وقت، اولین داروخانه روباتیک کشور در ارومیه و با سرمایه‌گذاری شرکتی فنلاندی به بهره‌برداری رسید. داروخانه‌ای که حالا به گفته مدیر آمار و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی به عنوان نخستین داروخانه روباتیک ایران ایمن‌ترین و کم خطاترین خدمات را در عرصه خدمات دارویی به شهروندان ارائه می‌کند.

امروزه می‌توان شاهد رشد روز افزون حضور و کارکرد روبات‌ها در بسیاری از صحنه‌ها بود و مطمئناً در آینده بسیار نزدیک انسان جای خود را به کارمندان بهداشت و سلامت روباتیک خواهد داد. این حقیقت در بسیاری از داروخانه‌ها، مراکز بهداشت و بیمارستان‌های دنیا در حال به وقوع پیوستن است. روبات‌های داروخانه به منظور کاهش هزینه و برای افزایش اطمینان از اینکه تمامی بیماران نسخه خود را به درستی دریافت می‌کنند پا به داروخانه‌ها گذاشته‌اند. این روبات‌ها می‌توانند اطلاعات بیش از ۳۵ هزار نوع دارو را در حافظه خود و ۱۲ نسخه را ظرف کمتر از یک دقیقه بپیچند و به میزان لازم در اختیار پرستاران و مسئولان مربوطه قرار می‌دهند. کار روبات‌های داروخانه نه تنها از کیفیت بالایی برخوردار است بلکه احتمال خطای بسیار کمی دارد.

فعالیت روبات‌های داخلی در داروخانه‌ها

اواسط آبان ماه بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی آذربایجان‌غربی از راه‌اندازی و افتتاح نخستین داروخانه هوشمند و روباتیک کشور در ارومیه خبر داد. جواد آقازاده با بیان اینکه اولین داروخانه روباتیک کشور با همکاری یک کشور فنلاندی در ارومیه راه‌اندازی می‌شود، گفت: «این داروخانه همزمان با سفر رئیس‌جمهوری به استان به بهره‌برداری می‌رسد.» به گفته این مسئول، داروخانه روباتیک مجتمع تدبیر در نوع خود در کشور بی‌نظیر است و در این داروخانه از چیدن دارو‌ها در قفسه‌ها تا ارائه دارو به مراجعه کنندگان به صورت روباتیک انجام خواهد شد، در این طرح انبارداری نیز به صورت آنلاین خواهد بود و دیگر داروی اشتباه به مراجعه کنندگان داده نخواهد شد. بعد از چند روز یعنی در ۲۸ آبان ماه سال‌جاری بود که پس از بازدید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی وقت، از طرح توسعه بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه و کلینیک تدبیر و امید، نخستین داروخانه روباتیک ایران و آزمایشگاه رفرنس ارومیه از طریق ویدیو کنفرانس با دستور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. این داروخانه در محل پروژه دی کلینیک تخصصی و فوق تخصصی تدبیر قرار دارد و در زیربنای کلی ۲۶ هزار مترمربع احداث شده است. برای راه‌اندازی نخستین داروخانه روباتیک کشور، ۱۲ میلیارد ریال اعتبار توسط سرمایه‌گذار فنلاندی هزینه شده است. گفتنی است کار ساخت پروژه فوق تخصصی و دی کلینیک تدبیر و داروخانه روباتیک در سال ۱۳۹۳ آغاز و حالا مورد بهره‌برداری قرار گرفته، ضمن اینکه برای اجرای آن ۸۰۳ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است. در همین رابطه رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی گفت: «فناوری داروخانه روباتیک ارومیه با راه‌اندازی شرکت دانش بنیان مرتبط در سطح کشور بومی می‌شود.» جواد آقازاده ادامه داد: «پس از ثبت داروخانه روباتیک به عنوان فناوری جدید با امکانات داخلی، این روبات‌ها در داخل تولید و در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور توزیع می‌شود.» وی با تأکید بر اینکه این سامانه هوشمند در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، بیان کرد: این امر علاوه بر اینکه به نفع صنعت کشور بوده، در کاهش هزینه‌ها و ایجاد اشتغال برای جوانان نیز مؤثر است.» آقازاده گفت: «سه روبات در این داروخانه در حال کار بوده که دو روبات به امر انبارگردانی و انبارداری و یک روبات در امر تحویل دارو فعال است. کاهش خطای انسانی، افزایش سرعت کار، انبارگردانی به روز داروها، ارائه دارو بر اساس قیمت درج شده روی بسته بندی دارو و ورود یک فناوری جدید به عرصه سلامت از مزایای داروخانه روباتیک است.»

بیمارستان‌ها در انتظار روبات‌ها

حالا و بعد از گذشت حدود ۲ ماه از فعالیت داروخانه روباتیک ایران مدیر آمار و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی معتقد است داروخانه روباتیک ایران به عنوان نخستین داروخانه این دست، ایمن‌ترین و کم خطاترین خدمات را در عرصه خدمات دارویی به شهروندان ارائه می‌کند.» حبیب‌الله پیرنژاد با تشریح چگونگی فعالیت این داروخانه در ارومیه می‌گوید: «این داروخانه به همت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی راه‌اندازی شده و هدف از راه‌اندازی آن این است که بتوان بهترین، ایمن‌ترین و کم خطاترین خدمات را در عرصه خدمات دارویی برای بیماران ارائه کرد.» وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی با امضای تفاهمنامه با شرکت نی آیکون فنلاند، اقدام به خرید این تکنولوژی کرد و توانست این تکنولوژی را در ارومیه پیاده‌سازی کند و در قالب آن ارتباط بین سیستم و نرم‌افزار را در کلینیک تازه تأسیس تدبیر برقرار کند، تصریح می‌کند: «این نخستین تجربه در بخش داروخانه روباتیک در کشور است و در آینده با تجربه‌ای که در این زمینه به وجود آمده امکان توسعه این تکنولوژی برای کل کشور در بیمارستان‌ها نیز به وجود می‌آید.» مدیر آمار و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی تأکید می‌کند: «نحوه کارکرد داروخانه به این شکل است که در مرحله اول دارو‌ها برای سیستم روباتیک تعریف می‌شوند و سپس در نقاله قرار می‌گیرند و از طریق نقاله وارد سیستم می‌شوند و دارو‌ها توسط روبات برداشته می‌شوند.» وی تصریح می‌کند: «با دوربین‌های حساسی که این سیستم دارد ابعاد هر باکس دارویی اندازه‌گیری می‌شود و بارکد‌ها خوانده شده و بر اساس آن اطلاعاتی که قبلاً به این روبات داده شده توسط دو روبات در قفسه‌ای که برای دارو‌ها مشخص شده است چیده می‌شوند. همچنین اگر نسخه الکترونیک از مطب توسط دکتر نوشته شود تحویل دارو‌ها با سرعت بیشتری انجام می‌شود که در حال آماده‌سازی مقدمات این مهم هستیم.» از ویژگی‌های بهره‌مندی این سیستم در داروخانه‌ها همین بس که می‌تواند فرصت‌های جدید شغلی که قبلاً وجود نداشته‌اند را نیز ایجاد و به اشتغالزایی در کشور کمک کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار