کد خبر: 945546
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۳
عرصه‌های طبیعی با توسعه فضا‌های سبز احیا می‌شود
جنگل‌ها؛ این کارخانه‌های وسیع و طبیعی اکسیژن‌سازی طی ۴۰ سال گذشته مورد توجه ویژه مسئولان قرار گرفته‌اند و روزبه‌روز توسعه می‌یابند.
ميترا شهبازی
سرويس ايران جوان آنلاين: جنگل‌ها؛ این کارخانه‌های وسیع و طبیعی اکسیژن‌سازی طی ۴۰ سال گذشته مورد توجه ویژه مسئولان قرار گرفته‌اند و روزبه‌روز توسعه می‌یابند. امری که تا پیش از پیروزی انقلاب به گفته کارشناسان آنچنان مورد توجه نبوده و حالا به عنوان دغدغه مهم متولیان شناخته می‌شود. از همین رو هر سال طی مناسبت‌های مختلف صد‌ها هکتار از عرصه‌های طبیعی جنگل‌کاری می‌شود. کاری که ثمره آن بعد از چهار دهه در سه استان کهگیلویه و بویر احمد، گلستان و همدان به بیش از ۱۳۲ هزار هکتار رسیده و قرار است بیش از گذشته نیز دنبال شود.

در هر گوشه و کنار، حتی در دورترین و صعب‌العبورترین استان‌های کشور هم می‌توان به وضوح دستاورد‌های انقلاب اسلامی را با پیشرفت و آبادانی دید. دستاورد‌هایی که تنها به توسعه زیرساخت‌هایی، چون جاده سازی، گسترش انشعابات آب، برق، گاز ختم نمی‎‌شود و حتی به عرصه‌های طبیعی و موضوع جنگل‌کاری هم می‌رسد. به طوری که طی این ۴۰ سال تنها در سه استان کهگیلویه و بویراحمد، گلستان و همدان بیش از ۱۳۲ هزار هکتار جنگل‌کاری انجام شده است. کاری که به گفته کارشناسان آنچنان در سال‌های قبل از انقلاب مورد توجه نبوده است.

در این خصوص مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در تأیید مطالب فوق بیان می‌کند: «طی ۴۰ سال گذشته ۵۱ هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد جنگل‌کاری شده است.» غلام‌حسین حکمتیان با اشاره به اینکه اکنون استان دارای یک میلیون و ۴۲۶ هزار و ۳۰۰ هکتار منابع ملی است، می‌افزاید: «از این میزان ۸۷۳ هزار و ۶۰۰ هکتار جنگل و ۵۵۲ هزار و ۷۰۰ هکتار نیز مرتع است.» وی با اشاره به اینکه میزان تخریب اراضی جنگلی در استان سال به سال در حال افزایش است ادامه می‌دهد: «عوامل شامل آفات و امراض درختان جنگلی، قاچاق چوب، برداشت بی‌رویه، خشکسالی، آتش‌سوزی و از همه مهم‌تر پروژه‌های عمران و آبادی زمینه کاهش پوشش جنگل‌های را فراهم کرده است.» از همین رو به گفته این مقام مسئول توسعه و ترویج فرهنگ حفاظت از اراضی جنگلی و مرتعی و همچنین ترغیب مردم به پاسداشت طبیعت و حفاظت از این عرصه‌ها جزو مهم‌ترین برنامه‌های کاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری است. کاری که اکنون در تمام استان‌ها به جد دنبال می‌شود.

سرمایه‌هایی که پس از انقلاب مورد توجه قرار گرفت

مضاف بر استان کهگیلویه و بویر احمد در استان همدان نیز پروژه‌های متعدد جنگل‌کاری دنبال می‌شود. در این خصوص مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری همدان بیان می‌کند: «اجرای ۶ هزار و ۳۳ هکتار طرح‌های جنگل‌کاری و توسعه فضای سبز یکی از مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است.» اسفندیار خزایی با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ درخت‌کاری و حفاظت از عرصه‌های جنگلی و مرتعی و بهبود محیط زندگی مردم از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره است، می‌افزاید: «استقبال و همکاری مردم و مسئولان در توسعه جنگل و فضای سبز با هدف حفاظت از منابع طبیعی طی این چهار دهه افزایش یافته است.» این مقام مسئول ادامه می‌دهد: «یکی از وظایف اصلی و هدف مهم این نهاد صیانت و پاسداشت منابع طبیعی است در حالی که پیش از انقلاب اسلامی مورد بهره‌برداری گسترده قرار می‌گرفت و سرمایه‌های ملی کشور برای کسب درآمد مورد تاراج و دست‌اندازی واقع می‌شد.» مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز با تأیید مطالب فوق در خصوص توسعه جنگل‌ها در گلستان می‌گوید: «پس از انقلاب سطح جنگل‌های گلستان روند افزایشی داشته و ۷۵ هزار هکتار جنگل‌کاری در استان انجام شده است.» ابوطالب قزلسفلو می‌افزاید: «علاوه بر اجرای عملیات جنگل‌کاری، عملیات آبخیزداری نیز پس از پیروزی انقلاب مورد توجه قرار گرفت و پیش از آن هیچ عملیات آبخیزداری در گلستان انجام نشده بود.» لازم به ذکر است که بیشترین جنگل‌کاری‌ها در استان گلستان در مناطق شرقی استان به خصوص در توسکستان، دهنه محمدآبادکتول و رامیان انجام شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار