کد خبر: 945504
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۹
"دولت لهستان با میزبانی کنفرانس بین‌المللی درباره خاورمیانه امیدوار است روابطش با واشنگتن را تقویت کند، اما این اقدام روابط ورشو با کشور‌های دیگر را به خطر می‌اندازد. "

جوان آ‌نلاین: آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به کنفرانس بین‌المللی درباره خاورمیانه به میزبانی لهستان نوشت: دولت ایران این کنفرانس را به عنوان یک اقدام خصمانه می‌بیند و هشدار داده است که برگزاری این کنفرانس عواقبی برای ورشو دارد. برخی از صاحب نظران سیاسی نیز می‌ترسند که دولت لهستان در اروپا با محکم‌تر کردن روابط با واشنگتن منزوی‌تر شود. به خصوص از سوی کشور‌های اروپایی که منتقد سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هستند.

در همین راستا پیوتر بوراس، رئیس دفتر امور ورشو در شورای اروپا اعلام کرد: آن چه که مرا نگران می‌کند تلاش‌های دولت لهستان برای قرار دادن تمام تخم مرغ‌هایش نه حتی در سبد آمریکا بلکه تنها در سبد ترامپ است.

وی ادامه داد: این مسئله به بهای روابط با شرکای اروپایی و حتی به بهای اتحاد ناتو خواهد بود.

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه قدرت‌های کلیدی اروپا و همچنین روسیه در کنفرانس ورشو در روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه شرکت نمی‌کنند، در کنفرانسی که به میزبانی وزرای خارجه آمریکا و لهستان برگزار خواهد شد. از دیگر شرکت کنندگان در این کنفرانس می‌توان به مایک پنس، معاون رئیس جمهوری آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اشاره کرد.

این کنفرانس در حالی برگزار می‌شود که لهستان در حال لابی کردن در آمریکا برای ساخت یک پایگاه آمریکایی در خاک کشورش است. این اقدام باعث اعزام دوره‌ای نیرو‌های ناتو به سمت شرق اروپا و برگزاری رزمایش‌های بیشتر در نزدیکی روسیه می‌شود.

وزیر خارجه لهستان چند روز گذشته اعلام کرد ورشو میزبانی این کنفرانس را برعهده گرفت، زیرا می‌خواهد به جهان نشان دهد که این کشور نقش فعالی در تضمین ثبات و صلح دارد.

وی ادامه داد: من امیدوارم این مسئله باعث افزایش اعتماد به کشور ما شود و همچنین روابط آمریکا با لهستان تقویت شود. حتی پیشتر دولت لهستان پیشنهاد داده بود که نقش میانجی گر میان اروپا و آمریکا در مسئله ایران داشته باشد.

این اولین بار نیست که کشور‌های اروپای شرقی از جمله لهستان با اروپای غربی دچار اختلاف نظر می‌شوند. زمانی که جورج دبیلو بوش در سال ۲۰۰۳ به عراق حمله کرد لهستان و دیگر کشور‌های اروپای مرکزی از بوش حمایت کردند. این در حالی است که کشور‌های اروپای غربی مخالف جنگ بودند.

همچنین رهبران لهستان به خاطر میزبانی یکی از سایت‌های سیا برای نگهداری مظنونان تروریستی مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

رادک سیکورسکی، وزیر خارجه پیشین لهستان با انتقاد از این که ورشو پیرو و سرسپرده آمریکا شده است، گفت: این کنفرانس باعث تقویت اتحاد آمریکا و لهستان می‌شود، اما از نظر دیپلماتیک باعث انزوای بیشتر ورشو در اتحادیه اروپا می‌شود.

وی ادامه داد، ترامپ می‌خواهد از لهستان برای ایجاد شکاف در اتحادیه اروپا استفاده کند.

با این حال سردبیر نشریه ویزگراد اینسایت اعلام کرد: ممکن است این مسئله تأثیراتی داشته باشد، اما لزوماً باعث انزوای بیشتر نمی‌شود، حزب حاکم از زمان به قدرت رسیدن در ۲۰۱۶ به دنبال روابط نزدیک با واشنگتن و به عهده‌گیری نقش میانجی میان آمریکا و اتحادیه اروپا برای حل بحران‌ها در خاورمیانه بوده است.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار