کد خبر: 945493
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۲
مدیرکل غله:
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان گفت: برای کنترل قیمت ها در بازار شب عید، کالاهای اساسی به اندازه نیاز ذخیره شده و از نظر افزایش قیمت و کمبود نگرانی وجود ندارد.

محمدباقر منوچهری به خبرنگاران اظهار داشت: برنج، روغن و شکر از جمله کالاهای اساسی به شمار می رود که به اندازه کافی برای کنترل و جلوگیری از التهاب های قیمت در بازار شب عید تهیه شده است.
وی با بیان این که 20 هزار تُن برنج و 10هزار تُن روغن برای تنظیم بازار شب عید در کشور ذخیره سازی شده است، افزود: با مشخص شدن سهمیه استان ها، کالاهای اساسی، در مراکز فروش مانند فروشگاه های زنجیره ای با قیمت تصویب شده توزیع می شود.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان ادامه داد: خرید، تامین و ذخیره سازی تضمینی کالاهای اساسی برعهده شرکت غله و خدمات بازرگانی کشور است.
وی ابراز داشت: گندم یکی از محصول های راهبردی برای تامین نان و غذا محسوب می شود و اکنون به برکت پیروزی انقلاب اسلامی 31 هزار و 800 هکتار از 84 هزار هکتار اراضی قابل کشت استان سمنان زیر کشت گندم قرار دارد.
منوچهری افزود: گندم در همه شهرستان‌ها و بخش‌های این استان از اِیوانکی در غربی‌ ترین نقطه استان تا کالپوش و میامی در شرقی‌ ترین نقطه استان پهناور سمنان کشت می‌شود.
وی تصریح کرد: گندم کشت شده در شرق استان به ویژه منطقه کالپوش نسبت به گندم برداشت شده از سایر نقاط استان سمنان، از کیفیت خوبی برخوردار است.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان وجود آفت سِن را یکی از مهمترین دلایل کیفیت پایین گندم در مناطق غربی استان سمنان برشمرد و اضافه کرد: مبارزه با این آفت در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گرفته و اقدام های خوبی برای مقابله انجام شده است.
وی یادآور شد: آفت سِن مهم ترین پروتئین‌ ها و خواص گندم را از بین می‌ برد و از کیفیت آن برای پخت نان می کاهد.

منوچهری با بیان اینکه امسال 85 هزار تُن گندم استان سمنان خرید تضمینی شد، بیان کرد: بالغ بر یک هزار و 140 میلیارد ریال طلب گندمکاران استان به صورت 100درصدی پرداخت شده و کشاورزان هیچ طلبی از این اداره کل بابت فروش گندم ندارند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان گفت: هشت کارخانه آرد سازی در استان سمنان با ظرفیت ذخیره سازی آرد تولیدی به میزان 280 هزار تُن وجود دارد.
وی افزود: برای کیفیت بخشی به آرد و تولید نان با کیفیت در این استان گندم مرغوب از استان های شمالی خریداری می شود و با گندم موجود این استان مخلوط می شود و امسال بیش از 30 هزار تن گندم با کیفیت از استان گلستان خریداری و به همراه گندم با کیفیت شرق استان در اختیار کارخانه‌ های آرد قرار گرفته است.
به گفته منوچهری در استان سمنان 800 واحد خبازی وجود دارد که از این تعداد 572 واحد خبازی یارانه ای و 229 واحد خبازی آزادپز هستند.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان سمنان با بیان این که مهارت نانوا در فرآوری خمیر در پخت نان با کیفیت مهم است، گفت: باید به آموزش نانوایان استان سمنان برای تولید نان با کیفیت بیش از پیش توجه شود.
38 درصد از مزرعه های کشاورزی استان سمنان زیر کشت گندم است و ظرفیت ذخیره گندم استان سمنان در بخش دولتی 127 هزار و 500تُن و دربخش خصوصی 153 هزار تُن است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر