کد خبر: 945466
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۵
ظریف در جمع سفرای خارجی مقیم تهران: درون‌زایی عنصر اصلی اقتدار ماست
مرکز مطالعات سیاسی و بین‌الملل وزارت امور خارجه روز گذشته میزبان وزیران خارجه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و جمعی از سفرا و نمایندگی‌های مقیم تهران بود؛ نشستی که به بهانه واکاوی و بررسی «دستاورد‌های چهل سیاست خارجی ایران» برگزار شد.
سرویس سیاست جوان آنلاین: علی‌اکبر ولایتی، وزیر خارجه پیشین ایران طی سخنانی در این نشست با تأکید بر اینکه مهم‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی در ۴۰ سال گذشته عزتمندی و اقتدار است، گفت: اصلی کلی که در همه دوره‌ها و البته با برنامه‌های متفاوت در سیاست خارجی بر آن تکیه شده است، عزت، حکمت و مصلحت است.
وی افزود: عزتمندی افزون بر آنکه یک اصل اسلامی است، یکی از ویژگی‌های تاریخی ملت ایران است. سیاست خارجی که در همه حال باید برآورد از افکار عمومی داخل کشور باشد و در جهت تحقق آمال این ملت عمل کند نمی‌تواند عزتمندی این ملت را در نظر نگیرد. ولایتی ادامه داد: شاید مهم‌ترین دستاورد جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته در کنار عزتمندی، اقتدار باشد، نظامی مقتدر که با تکیه بر توانایی‌های ملت شریف ایران توانسته است بدون اتکا بر هیچ قدرت خارجی در برابر توطئه‌های پایان‌ناپذیر نظام سلطه و به‌ویژه ایالات متحده امریکا ایستادگی کند. وی در ادامه در تعریف سیاست خارجی عزتمند و مقتدر به کلید واژه‌های «ملت، مقاومت و محیط پیرامونی» اشاره کرد و گفت: ملت بزرگ ایران، خود به وجود آورنده این انقلاب و پاسدار آن است که با دقت و تیزبینی منافع ملی خود را پاس می‌دارد و در هنگامه مشکلات بزرگ، راه درست را درمی‌یابد.

امریکا از کشور‌ها باج‌خواهی مالی و امنیتی می‌کند
سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی نیز در این نشست استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی را سه شعار محوری انقلاب عنوان کرد و افزود: ما برای این سه شعار هزینه‌های سنگینی را پرداخته‌ایم، چه در ابتدای پیروزی انقلاب که با تروریسم روبه‌رو بودیم و چه در جنگ هشت‌ساله و بعد از آن تحریم و همچنین ادامه تروریسم در داخل و منطقه که با آن مواجه شدیم. وی بیان کرد: مبارزه با دشمن طبیعتاً هزینه دارد و ملت ایران این آمادگی را نشان داده است که آماده است در راستای اهداف انقلاب هرگونه هزینه‌ای را بپردازد.
خرازی اضافه کرد: ما امروز در حالی چهلمین بار پیروزی انقلاب را جشن می‌گیریم که دنیا با یک بحران جدی روبه‌رو است، بعد از ناکامی فاشیسم و کمونیسم امروز شاهد ناکامی لیبرالیسم و کاپیتالیسم هستیم. آنچه در اروپا و امریکا اتفاق می‌افتد نشان می‌دهد که لیبرالیسم با مشکلات جدی مواجه است. وی خاطرنشان کرد: امروز دولت امریکا به باج‌خواهی مالی از کشور‌هایی مثل چین، روسیه و حتی اروپا می‌پردازد و از طرف دیگر می‌بینیم که امریکا شروع به باج‌خواهی امنیتی کرده است. ایران به‌رغم ۴۰ سال تحریم و دشمنی به پشتوانه و ایثار مردم باثبات‌ترین کشور منطقه است و دنیا این را می‌داند که جمهوری اسلامی باثبات‌ترین کشور منطقه و مستقل‌ترین کشور دنیاست، چون به فرمان هیچ کس نیست و هیچ کس نمی‌تواند آمال خود را بر جمهوری اسلامی تحمیل کند.

سیاست برگرفته از عزت، حکمت و مصلحت
منوچهر متکی، دیگر سخنران این نشست بود که سخنان خود را با ذکر خاطره‌ای از یکی از یاران امام خمینی آغاز کرد: «زمانی که ایشان چهره‌های به هم ریخته ما را ملاحظه کردند، این جملات را گفتند که شاه شرایطی را به وجود آورد که فکر می‌کند که ما نه راه پیش داریم نه راه پس و نه در جایی که هستیم می‌توانیم بمانیم، ان‌شاءالله کاری خواهیم کرد که شاه نه راه پیش داشته باشد نه راه پس و نه در جایی که هست، بتواند بماند.» وزیر پیشین وزارت امور خارجه یادآور شد: این روایت پیروزی انقلابی شد که شما دیروز آخرین چشمه حضور ملت را در پیوند رهبری و مردم مشاهده کردید. متکی اضافه کرد: پیام خیلی روشن مردم این است که آقای ترامپ از ۴ نوامبر سال ۲۰۱۸ گمان کرده است که ما را در شرایطی قرار خواهد داد که راه پیش و پس نداشته باشیم، اما رویکرد و عملکرد آقای ترامپ نه تنها در خصوص ایران بلکه در مجموعه مناسبات جهانی خود برای خود او راه پیش و راه پس نخواهد گذاشت. وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک پاسخ منطقی بود، یادآور شد: از زمان نادرشاه به بعد تقریباً ملت ایران روی استقلال جدی را به خود ندید و شرایط روز به روز سخت‌تر شد، در سطح جهانی هم بعد از رنسانس و از قرن ۱۸ غرب به دنبال پایه‌گذاری یک حکمرانی خوب بر مبنای سکولاریسم بود. وزیر پیشین امور خارجه خاطرنشان کرد: اوایل قرن نوزدهم کمونیسم با حذف خدامحوری تلاش کرد الگوی دیگری از حکمرانی را ارائه کند. انقلاب اسلامی پاسخی است به این دو نگرش ناقص در حکمرانی بر پایه دین‌محوری.

مردم پایه اقتدار و امنیت ایران هستند
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی علاوه بر اصل عزت، حکمت و مصلحت دو مبنای درونزایی و برون‌گرایی را در سطح جهان دنبال می‌کند، گفت: مردم به عنوان پایه‌های اصلی اقتدار و امنیت ایران فشار‌های دشمن را خنثی می‌کنند.
ظریف اظهار داشت: این ملت وقتی پای مصالح ملی و امنیت ملی به میان می‌آید زیر باران و برف در خیابان حضور می‌یابند و نمایشی را در مقابل جهانیان نشان می‌دهند که بی سابقه است. ظریف ادامه داد: مردم پایه اقتدار این حکومت هستند و برای همین هم هست که برای ما رعایت حقوق این مردم تنها یک امر اخلاقی نیست، بلکه یک ضرورت امنیت ملی است. ما به چیز دیگری جز مردم وابسته نیستیم. وی تصریح کرد: ما بدون مردم هیچ هستیم و با این مردم همه چیز هستیم، این قاعده اول جمهوری اسلامی است؛ ما توانستیم استقلال، توسعه، امنیت و آرامش خودمان را با اتکای به مردم به دست بیاوریم و حفظ کنیم.
وزیر امور خارجه همچنین خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی علاوه بر اصل عزت حکمت و مصلحت دو مبنا برای سیاست خود در سطح جهان داشته است. یکی از این دو مبنا درونزایی و دیگری برون‌گرایی است؛ مبنای درون‌زایی ما ناشی از تجربه تاریخی مردم ایران است.
ظریف یادآور شد: مردم ما در گذشته شاهد تلاش بیگانگان برای سلطه بر این کشور و مقدرات آن بودند و دیدند که سیاست ما در سفارتخانه‌های خارجی تعیین می‌شود و آینده و مقدرات ما در سایر کشور‌ها تصمیم‌گیری می‌شود. رئیس دستگاه دیپلماسی کشور گفت: بولتون چه فکر می‌کند که اعلام می‌کند سال ۲۰۱۹ ما در ایران جشن می‌گیریم، این ملت، مبنای انقلاب و مبنای قدرت ماست و تا زمانی که این ملت همراه است ما درون‌زا هستیم یعنی امنیت ما به داخل وابسته است.
رئیس دستگاه سیاست خارجی ادامه داد: همه دوستانی که سیاست خارجی ایران را دنبال می‌کنند، ضروری است متوجه شوند که ما همه چیز را از این مردم داریم، نگاه ما برای امنیت، توسعه، پیشرفت داخلی است و هر چقدر بر ما فشار بیاورند اتکای ما بر مردم بیشتر می‌شود و ایستادگی مردم بیشتر می‌شود. ظریف خطاب به سفرا و نمایندگی‌های حاضر در نشست ادامه داد: دیروز دیدید به پایتخت‌های‌تان گزارش کنید که این مردم تا کجا پای انقلاب ایستادند. چند نفر از شما در گزارش روز قبل از آن نوشته بودید که این مقدار شرکت می‌کنند. همه نوشتید ایران چهار روز تعطیلی دارد، نوشتید مردم دچار فشار اقتصادی هستند، مردم ناراضی هستند، دیدید که چگونه به خیابان‌ها آمدند. بنویسید با فشار این مردم را از دولت‌شان نمی‌توانید جدا کنید و فشار اثر عکس دارد، به خاطر اینکه ما این کشور را بر مبنای درون‌زایی اداره می‌کنیم و این عنصر اصلی اقتدار ماست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار