کد خبر: 945442
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۳
پشت گوشی‌های هوشمند، هوش و حواستان جمع باشد
آنقدر می‌توان از پشت یک صفحه هوشمند خود را پاک و صادق جلوه داد که نگو و نپرس. پشت این پرده شیشه‌ای و دروغین همه آدم‌ها مقدس و مهربان و قابل اعتماد هستند.
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین- نگین خلج سرشکی: امان از آن روزی که یک مربع الکترونیکی و چهار، پنج تا دکمه جای بوی گل رز و شیرینی خامه‌ای مراسم خواستگاری را گرفتند. امان از آن روزی که اعتماد کردن و دست در دست هم گذاشتن‌ها شارژی و بسته‌ای و گیگابایتی شدند. عشق گیگابایتی به درد همان دنیای مجازی و توهمی می‌خورد. درست است که آدم باید به‌روز باشد، باید مدرن باشد، اما به چه قیمتی این زندگی مدرن ساخته می‌شود؟ این روز‌ها فقط همه می‌خواهند از بقیه عقب نمانند، اما حواسشان نیست که از عزت و احترام خودشان عقب مانده‌اند.

عشق شناخت می‌خواهد، باور می‌خواهد، شجاعت می‌طلبد و چطور همه این‌ها از پشت یک صفحه شیشه‌ای و چند تا سیم برای برخی مشخص می‌شود؟ ازدواج به طور طبیعی مانند یک هندوانه در بسته است و با تمام شناخت‌های قبلی، باز هم برخی از زوجین به مشکل برمی‌خورند و وای به حال روزی که این هندوانه در بسته را چشم بسته انتخاب کنند. عشق گیگابایتی یعنی با چشم بسته انتخاب کردن. پشت گوشی‌های هوشمند هرچند همه چیز هوشمندانه گفته می‌شود، اما شناخت واقعی شکل نمی‌گیرد. پشت گوشی‌های هوشمند همه انگار سال‌ها است که یکدیگر را می‌شناسند و اصلاً مثل در و تخته برای هم جور شده‌اند، اما غافل هستند که این جور شدن بد جور است! دختر‌ها فراموش کرده‌اند که آقا پسر باید با کلی احترام و اصالت به خواستگاری آن‌ها بیاید و خواستار همراهی دختر شود. آن‌ها فراموش کرده‌اند که اصالت و احترام یک چهار گوش الکتریکی نیست. جالب است که امروزه حتی بسیاری از خانواده‌ها هم به این نوع آشنایی تن می‌دهند و به دختر و پسر مدرن خود افتخار می‌کنند. دختر و پسر‌ها هم که تفاهم و شناخت را در رنگ و غذای مورد علاقه می‌دانند، فکر می‌کنند همین که اشتراک سلیقه‌ای آن‌ها زیاد شد، یعنی تفاهم و شناخت هم کامل شده، اما نمی‌دانند که تفاهم یعنی فهمیدن تفاوت‌های فکری یکدیگر. این فهم دوطرفه هیچ وقت از گوشی هوشمند و سایت همسریابی و یک صفحه و هزار تا جمله به دست نمی‌آید.

جالب است که فکر می‌کنند خودشان همه‌چیزدان و دنیادیده هستند و حرف‌های قشنگ پدربزرگ در مراسم خواستگاری دیگر کهنه شده و به قولی مال قدیم است. اما تمام لطف مراسم خواستگاری و آشنایی‌های واقعی به وجود بزرگ‌تر‌ها است. بزرگ‌تر‌ها هیچ وقت بد بچه خود را نمی‌خواهند و حرف‌های آن‌ها از سر تجربه است، اما در دنیای هوشمند این روز‌ها کسی به موی سفید و تجربه ۷۰، ۸۰ ساله اهمیت نمی‌دهد. این روز‌ها دیگر چای بردن با دست لرزان و خنده‌های پر حجب و حیا و ترس از ریختن چای به روی آقا داماد هیچ رنگ و بویی ندارد.
قبل‌تر‌ها چای روز خواستگاری مزه زعفران و هل و گل محمدی می‌داد، اما الان مزه گیگابایت و سیم و صفحه شیشه‌ای می‌دهد. قبل‌تر‌ها پسر کلی فکر می‌کرد که به چه بهانه با دختر روبه‌رو شود، مؤدبانه‌تر است و شخصیت دختر حفظ می‌شود، اما الان هرچه سرعت اینترنتت بالاتر باشد، راحت‌تر می‌توانی با عشقت رو‌به‌رو شوی!

شناختی که از متن زیر پست‌های اینستاگرام حاصل شود، به درد همان چهار تا قلب سرد اینستاگرامی می‌خورد. خیلی جالب است که آدم‌ها به این باور رسیده‌اند که با گشتن در صفحه شخصی یک نفر به واقعی بودن و اصل بودن آن شخص می‌توان پی برد. اما فراموش کرده‌اند اصالت به عکس صبحانه در کافه و عکس حضور در کنسرت و این چیز‌ها نیست. اصالت از خانواده می‌آید، از تربیت، از حجب و حیا و نوع خواستگاری کردن.

مسیر زندگی واقعی مثل فیسبوک و تلگرام و اینستاگرام که مجازی نیست. مسیر زندگی واقعی بالا و پایین دارد. روزگار واقعی سرد و گرم دارد. عشق واقعی سختی و آسانی دارد. هیچ عشقی آسان میسر نمی‌شود.
عشق آسان فقط در همان فضا‌های مجازی پیدا می‌شود و همانقدر دروغین باقی می‌ماند. عشق اگر عشق باشد، صبر فرهاد و شور شیرین می‌طلبد. عشق اگر عشق باشد باید برای آن، دل شیر داشته باشی و از هفت خان رستم بگذری. دختر و پسری که واقعاً یکدیگر را بخواهند و مایه سرگرمی هم نباشند، تمام آیین عشق را به جا می‌آورند. عشق آیینی دارد، اصول و شیوه و سنتی دارد. قدیمی‌ها می‌گویند: «هر چیز که عیان است چه حاجت به بیان است» و واقعاً هم از ظاهر عشق اینترنتی می‌توان متوجه شد که چقدر سست و خیالی است. همانطور که ناگهان آنتن خط و اینترنت قطع می‌شود، اعتماد دوطرفه اینترنتی هم قطع خواهد شد. پس ساختمان عشق خود را جوری بنا کنید که به این راحتی‌ها آوار نشود.

عشقی که اینترنتی باشد به‌راحتی قابل فیلتر شدن است. فرد قبل از وصل شدن یک فیلتر سر راه حرف‌های خود می‌گذارد و خیلی هوشمندانه با احساسات بقیه بازی می‌کند. آنقدر می‌توان از پشت یک صفحه هوشمند خود را پاک و صادق جلوه داد که نگو و نپرس. پشت این پرده شیشه‌ای و دروغین همه آدم‌ها مقدس و مهربان و قابل اعتماد هستند. اگر از این راه عاشق شدی، باید بدانی که خودت خواسته‌ای زودباور و ساده‌لوح باشی. اگر از این راه عاشق شدی بدان چیزی که می‌بینی فیلتر شده است و خیلی هوشمندانه تو را به دام انداخته. زندگی واقعی زیر یک سقف واقعی هیچ وقت فیلترشدنی نیست و آن موقع چهره واقعی عشق خود را خواهی دید.

طاقت عشق گیگابایتی زود طاق می‌شود. این سقف کاذب خیلی زود بر سر صاحبخانه آوار خواهد شد. باید سقف خانه عشق را بلند ساخت، چون هدف از عشق قد بلند کردن دوتایی و رشد دو طرفه است. اما سقف خانه اینترنتی خیلی کوتاه‌تر از این حرف‌هاست. اگر سقف کوچک باشد هیچ قدکشیدنی در زیر آن وجود ندارد. اگر طاق خانه کوتاه باشد نفس عشق تنگ می‌شود و جان می‌دهد. حواس خود را جمع قلب و روح خود کنید. اجازه ندهید هر معمار بی‌کفایتی سقف خانه عشق شما را بسازد.

این فضای مجازی چنان تنوعی دارد که نگو و نپرس. هزاران شکلک متنوع که هرکدام معنی و مفهوم هوشمندانه‌ای دارد. هر کس که برای شما شکلک چشم قلبی می‌فرستد، لایق عشق شما نیست. هر قلب قرمزرنگی معنی تا دنیا دنیا است قلب من مال تو خواهد بود را با خود به همراه ندارد. اجازه ندهید هر بی‌سر و پایی وارد ذهن و قلب شما شود. مراقب افکار و احساس خوب باشید. قلب شما احترام دارد و اجازه ندهید زمین پاک آن با هر قدمی آلوده شود. شما باید دیوار عشق خود را با زیباترین خاطرات عاشقانه تزئین کنید. پس اجازه ندهید هر کسی بیاید و شکلکی دروغین بر آن آویزان کند.

زندگی مشترک یک مسیر دوسویه است و باید دو تایی آن را طی کرد. همه بالا و پایین آن را باید دوتایی و دست به دست هم پشت سر گذاشت. عشق واقعی بوی نان و پنیر و سبزی می‌دهد و زوجین با کم و زیاد هم می‌سازند. زندگی مشترک واقعی یعنی دو تایی از صفر به صد رسیدن، اما عشق اینترنتی یکطرفه است و طرف دیگر فقط دارد سر خود را گرم می‌کند. عشق گیگابایتی زیاده‌خواه است و اگر سرعت اینترنتت پایین باشد، تو را به‌راحتی رها می‌کند. چشم خود را باز کنید و اجازه ندهید یک گیگ عشق شما را از هوش ببرد. عشق باید به بی‌نهایت برسد نه اینکه به اندازه یک گیگ و دو گیگ دوام داشته باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
.....
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۱
0
0
عالی بود
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار