کد خبر: 945351
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳
هم اكنون صادرات شرکت‌هاي دانش‌بنيان و محصولات فناور استان مركزي از مرز يک ميليون و ۸37 هزار دلار نيز گذشته است
محمدرضا سوري

جوان آنلاین: پس از پيروزي انقلاب اسلامي يكي از مسائلي كه به شدت مورد توجه مسئولان كشور قرار گرفت، مباحث علمي و تحقيقاتي بود چراكه اين مباحث مي‌توانست ضمن ارزش‌آفريني كشور را در زمينه برخي توليدات كه به كشورهاي خارج وابسته بود، بي‌نياز كند. در ميان مباحث علمي موجود يكي از مواردي كه از اهميت خاصي برخوردار بود، موضوع ايجاد شركت‌هاي دانش‌بنيان بود، چراكه پايه و اساس شرکت‌هاي دانش بنيان و محصولات و خدمات آنها بر اساس تکنولوژي و روش توليد محصولات يا خدمات آنها بود؛ موضوعي كه با آغاز چهارمين دهه انقلاب موجب شد تا رئيس پارک علم و فناوري استان مرکزي اعلام كند: «صادرات شرکت‌هاي دانش‌بنيان و محصولات فناور استان از مرز يک ميليون و ۸37 هزار دلار گذشت و اين سهم را مي‌توان در سايه تقويت زيرساخت‌هاي هدفمند در صنعت، کشاورزي و خدمات به صورت جدي افزايش داد.» اين در حالي است كه هم اكنون علاوه بر استان مركزي بسياري از استان‌هاي كشور در اين زمينه فعال بوده‌اند و خدمات خوبي براي كشور و در زمينه صادرات انجام مي‌دهند.

نوروز سال 95 بود كه رهبر معظم انقلاب به مناسبت سال نو در حرم رضوي فرمودند: « اقتصاد مقاومتي، اقتصادي دانش‌بنيان است يعني از پيشرفت‌هاي علمي استفاده مي‌کند، به پيشرفت‌هاي علمي تکيه مي‌کند و اقتصاد را بر محور علم قرار مي‌دهد.»
اين اظهارات موجب شد تا فعاليت شركت‌هاي دانش‌بنيان از سرعت بالايي برخوردار شوند.
در اين ميان ليزر، فوتونيک و ساختارهاي ميکروني، آب، خشکسالي فرسايش و محيط‌زيست، سلول‌هاي بنيادي، گياهان دارويي و طب سنتي، مواد و ساخت پيشرفته، انرژي‌هاي تجديدپذير، فرهنگ علم، فناوري و اقتصاد دانش‌بنيان، علوم و فناوري‌هاي شناختي، نفت، گاز و ذغال سنگ، نانو، زيست فناوري، صنايع دانش‌بنيان دريايي، بهينه‌سازي انرژي و محيط زيست، صنايع دانش‌بنيان هوايي و هوانوردي، فناوري اطلاعات، ارتباطات و ميکروالکتريک، نرم و هويت‌ساز از جمله موارد علمي به حساب مي‌آيند كه نياز است در زمينه استفاده از آنها و كاربردهاي مختلف آنها سرمايه‌گذاري ويژه‌اي انجام پذيرد؛ موضوعاتي كه در دو دهه اخير و با مطرح شدن آنها در محافل علمي از جايگاه ويژه‌اي در كشور و محافل علمي برخوردار شده‌اند.
در اين ميان استان مركزي به دليل موقعيت آن از جمله مناطقي به شمار مي‌رود كه محققان آن توانسته‌اند بهره خوبي از اين موقعيت ببرند.


2ميليارد صادرات سهم شركت‌هاي دانش‌بنيان استان مركزي
در ميان از استان‌هايي كه تا كنون توانسته‌اند در زمينه شركت‌هاي دانش‌بنيان قدم‌هاي خوبي را بردارند مي‌توان از استان مركزي نان برد؛ موضوعي كه به گفته رئيس پارک علم و فناوري آن موجب شد تا صادرات شرکت‌هاي دانش‌بنيان و محصولات فناور استان از مرز يک ميليون و ۸۰۰ هزار دلار بگذرد. به طوري كه اين سهم را مي‌توان در سايه تقويت زيرساخت‌هاي هدفمند در صنعت، کشاورزي و خدمات به صورت جدي افزايش داد.
محمد رفيعي مي‌گويد: « پارک علم و فناوري يک پايش جدي بر زيست‌بوم و اکوسيستم کارآفريني و نوآوري در استان داشته که در نتيجه متوجه خاموشي يا نبود يکسري مؤلفه اصلي شديم که اين مؤلفه‌ها مربوط به دانشگاه‌ها و نهادهاي دولتي است.»
وي مي‌افزايد: « با حمايت استانداري و دانشگاه‌ها اين مشکلات و خلأها برطرف شده، اما در بخش‌هاي ديگر نبود سرمايه‌گذارهاي ريسک‌پذير احساس مي‌شود.» پارک علم و فناوري با همکاري اتاق بازرگاني، دانشگاه صنعتي، دانشگاه اراک و دانشگاه علوم‌پزشکي، صندوق پژوهش و فناوري فن‌آفرين را براي اولين بار در استان کليد زده است که با آورده ۵ ميليارد و ۵۰۰ ميليون تومان کار خود را آغاز کرده است و اميدواريم با کمک معاونت علمي رياست جمهوري به ۹ ميليارد برسد. ايجاد صندوق فناوري و پژوهش از اولويت‌هاي پارک علم و فناوري استان بود.
به گفته رئيس پارک علم و فناوري استان مركزي ايجاد سايت جامع و واگذاري اراضي سايت جامع از جمله اولويت‌هاي پارک علم و فناوري است که اين اراضي به شرکت‌هاي دانش‌بنيان و واحدهاي فناوري که در پارک مستقر هستند در قالب اسناد ۳۳ يا ۹۹ ساله واگذار مي‌شود. موفقيت‌ اين شركت‌ها موجب شده تا در حال حاضر حدود ۱۶۰ واحد و ۳۴ شرکت دانش‌بنيان در پارک علم و فناوري فعاليت داشته باشند و بيش از ۵۰ درصد شرکت‌هاي دانش‌بنيان در پارک مستقر شوند. اين درحالي است كه پارک علم و فناوري استان در جشنواره شيخ بهايي در دو حوزه رتبه نخست را کسب کرده است و همچنين در دستاوردهاي پژوهشي معاونت علمي و وزارت علوم، استان به عنوان يکي از پارک‌هاي برگزيده در کشور معرفي شده است. همچنين، تقويت پيوست‌هاي حوزه اجرايي، تصميم‌سازي، برنامه‌ريزي و مطالعات عرصه صنعت، توليد و تکميل زنجيره توسعه مبتني بر فناوري موضوعي است که در استان مرکزي بايد به شکل ويژه به آن پرداخته شود.


فعاليت 4000شركت دانش‌بنيان در كشور
اهميت ايجاد شركت‌هاي دانش‌بنيان در مناطق مختلف كشور موجب شده تا در حال حاضر 4000 شركت در اين زمينه در استان‌هاي مختلف كشور فعال بوده و توليدات خود را به بازارهاي داخلي و خارجي عرضه كنند. وزير علوم با تأييد اين موضوع مي‌گويد: «اين مهم موجب شده تا ۱۹۰ مرکز رشد دانشگاهي كه تنها در دانشگاه‌ها داريم کار حمايت از شرکت‌هاي کوچک و صاحبان ايده را انجام ‌دهد.»
منصور غلامي با بيان اينکه ۴۳ پارک علم و فناوري در کشور داريم که حمايت از شرکت‌هاي دانش بنيان را دارند و خدمات ارزان قيمت و رايگان در اختيار آنها قرار مي‌دهند، مي‌افزايد: «در بخش پارک‌هاي دانشگاهي ۴هزار شرکت دانش‌بنيان مستقر داريم؛ برخي از اينها توليداتي دارند که به کشورهاي ديگر صادر مي‌شود.» وي ادامه مي‌دهد: «در دوره ۴۰ ساله انقلاب، دانشگاه‌ها از سه فاز تربيت نيروي انساني به سمت توسعه تحقيقات و توسعه فناوري، تبديل فناوري به ثروت، کارآفريني و ايجاد اشتغال پايدار حرکت کرده‌اند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار