کد خبر: 945346
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳
به بهانه بازنشر خاطرات آیت‌الله سیدعلی‌اصغر دستغیب
انقلاب اسلامي ايران به رهبري حضرت امام خميني(قدس‌سره) قيامي الهي بود كه در امتداد خط حركت انبياي عظام و خصوصاً حضرت ختمي مرتبت محمدمصطفي(ص) و ائمه معصومين(ع) به وقوع پيوست
محمدرضا كائيني

جوان‌آنلاین:‌ اثر تاريخي- روايي خاطرات آيت‌الله سيدعلي اصغر دستغيب، اخيراً با اضافات فراوان از سوي مركز اسناد انقلاب اسلامي بازنشر شده است. ناشر در ديباچه اين اثر در باره علل و ضرورت‌هاي انتشار اين‌گونه آثار آورده است:
«با آنكه خاطره‌نويسي و خاطره‌گويي در روزگار ما مورد قبول و توجه جدي قرار گرفته، به معناي امروزين آن رواج و سابقه چنداني در ادب و تاريخ اين سرزمين نداشته است. در آثار گذشتگان رد و نشان خاطره‌نويسي را مي‌توان در زندگينامه‌ها، تذكره‌ها، سفرنامه‌ها، وقايع‌نامه‌ها و حسب‌الحال‌ها و امثال آن جست‌و‌جو كرد. خاطره بنابر اتفاق رأي تاريخ‌شناسان از جمله منابع مهم تاريخي به شمار مي‌آيد. خاطره‌ها و خاطره‌نگاشته‌ها از حيث نقش و حضور راوي در وقايع و مقاطع تاريخي، فراگيري موضوع و محتوا، چگونگي نقل و نگارش و توجه صاحب خاطره به رعايت دقت در نقل و پرهيز از ديگرگون‌نمايي ارزش و اعتبار مي‌يابند. نهضت اسلامي ملت ايران به رهبري امام خميني(ره) در ذيل و تداوم تاريخ اسلام و قيام‌هاي حق‌طلبانه شيعه و در گستره تاريخ ايران و دوران معاصر از چنان عظمت و اهميتي برخوردار است كه سال‌هاي سال ‌بايد در آن مطالعه و مداقه شود. در اين ميان شناخت چند و چون حوادث پيدا و پنهاني كه از نخستين بارقه‌هاي قيام تا انفجار نور به وقوع پيوسته به طريق اولي بر ذمه زبان و قلم آناني است كه در بطن و متن اين واقعه بزرگ حضور داشته‌اند. نقل و نگارش و تدوين خاطرات و مشاهدات انسان‌هاي آزاده و برانگيخته‌اي كه از طليعه قيام ياريگر رهبري و نهضت بوده‌اند مي‌تواند روشنگر نكته‌ها و ناگفته‌ها و شناساي تلاش و همت ايشان باشد و فراتر از اين در باز‌شناسي و پژوهش تاريخ جامع انقلاب اسلامي به كار آيد.»
آيت‌الله سيدعلي اصغر دستغيب راوي خاطرات نيز بر اين كتاب مقدمه‌اي نگاشته است كه ماهيت خاطره‌نگاري وي را تا حدودي روشن مي‌سازد:
«انقلاب اسلامي ايران به رهبري حضرت امام خميني(قدس‌سره) قيامي الهي بود كه در امتداد خط حركت انبياي عظام و خصوصاً حضرت ختمي مرتبت محمدمصطفي(ص) و ائمه معصومين(ع) به وقوع پيوست. ميليون‌ها انسان حق‌طلب با ندايي آشنا همچون دريايي خروشان جاري شدند و با نيروي ايمان نشئت گرفته از قدرت لايزال حق‌تعالي به پيروزي رسيدند و همچنان براي حراست از رها‌وردهاي عظيم انقلاب افتخار‌آفرين خود يعني استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي ثابت و استوار ايستادند و به عنوان ملتي مقاوم و ايثارگر الگوي جهانيان شدند.
اينجانب در اين ميان قطره‌اي از آن درياي بيكران بوده‌ام و اگر در سايه الطاف الهي و بركات اولياي بزرگوارش گامي ناچيز برداشته‌ام هرگز قابل خطور به خاطر نيست تا چه رسد كه لايق تحرير خاطره باشد. لكن با توجه به توضيحات كتبي يا حضوري بعضي مسئولان گرانقدر مبني بر ضرورت ثبت و ضبط وقايع انقلاب و درخواست ارسال مكتوبي از خاطرات، احساس وظيفه نموده و اين مجموعه را تهيه و تقديم داشتم.
شايان ذكر است كه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي، ساواك شيراز به وسيله مردم مؤمن و انقلابي تسخير شد و اسناد و مدارك توسط اشخاص مختلف از آن محل خارج گرديد، در همان اثنا يكي از خواهران تلفني اطلاع داد كه پرونده اينجانب در منزل ايشان است و متعاقباً آن را به خودم تحويل داد كه پس از پيروزي انقلاب و تهيه فتوكپي از صفحاتش اصل آن را به محلي كه جهت جمع‌آوري و نگهداري اسناد و مدارك تعيين شده بود باز گردانيدم،بنابراين اسنادي كه در آخر اين نوشتار بازنويسي شده نسخه‌هايي از فتوكپي همان پرونده است. با توجه به لزوم ارائه اصل اسناد نمونه‌هايي نيز در بخش ضمائم، به صورت پالايش نشده آن آمده است. از خداوند متعال خواهانم كه ما را از شر شيطان و نفس‌اماره در امان داشته و حسن عاقبت عنايت فرمايد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار