کد خبر: 945239
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۹
امریکا بار دیگر ۲۰۰ کامیون مملو از تجهیزات نظامی به مناطق تحت کنترل کرد‌ها در شمال سوریه ارسال کرد؛ اقدامی که در راستای تثبیت جای پای واشنگتن در خاک سوریه است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: هنوز نیرو‌های امریکایی از سوریه خارج نشده‌اند که سیل تسلیحات این کشور به متحدانش در شمال سوریه سرازیر شده است. به گزارش خبرگزاری آناتولی، نزدیک به ۲۰۰ دستگاه کامیون حامل خودرو‌های زرهی، تجهیزات فنی و ژنراتور‌ها از گذرگاه سیمالکا واقع در مرز‌های سوریه-عراق وارد خاک سوریه شدند. این کامیون‌ها روز سه شنبه محموله‌های خود را به مراکز لجستیک نیرو‌های امریکایی در دو منطقه «خراب عشق» واقع در غرب شهر عین عیسی و صرین رسانده و در آنجا تخلیه کردند. همچنین این خبرگزاری ترکیه‌ای اعلام کرد، از جمله خودرو‌های زرهی امریکایی که به این مناطق منتقل شدند، خودرو‌های زرهی «هاموی» بودند که از قابلیت‌های مختلف و نیز قابلیت حرکتی خوب در مناطق مختلف برخوردار است، پیش از این نیز وزارت دفاع امریکا این خودرو‌ها را در اختیار نیرو‌های سوریه دموکراتیک قرار داده بود. خودرو‌های زرهی هاموی به نیرو‌های سوریه دموکراتیک اختصاص دارد و نظامیان امریکایی که در منطقه حضور دارند، معمولاً از خودرو‌های زرهی مدل «هامر» استفاده می‌کنند. این خبرگزاری ضمن انتشار ویدئویی که آن را مربوط به عملیات انتقال تجهیزات نظامی امریکا به شمال سوریه دانست، تأکید کرد، ورود کاروان نظامی امریکا به این منطقه نشان می‌دهد، در واقع امریکا در حال تقویت حضور نظامی خود در سوریه است. همچنین آناتولی «احتمال داد که از ژنراتور‌ها برای رفع نیاز پایگاه‌های نظامی امریکا در سوریه یا برای تأمین برق پایگاه‌های جدید احتمالی استفاده خواهد شد». گروه موسوم به دیده‌بان حقوق بشر سوریه هم روز چهار شنبه در گزارشی اعلام کرد که این کامیون‌ها از خاک عراق وارد «عامودا» در ریف الحسکه شدند و به سمت مواضع ائتلاف امریکا در منطقه شرق فرات منتقل شد.
ارسال تجهیزات جدید نظامی برای کرد‌های سوریه درحالی است که دونالد ترامپ ماه گذشته دستور داد نیرو‌ها و تجهیزات امریکایی از خاک سوریه خارج شوند، اما به نظر می‌رسد امریکا قصد ندارد خاک سوریه را به یکباره تخلیه کند. ارسال تسلیحات گسترده امریکایی به شمال سوریه، حاکی از این است که واشنگتن درصدد است جای پای خود در این منطقه را محکم کند. پیش از این مقامات روسی بار‌ها در سخنانی گفته بودند که نسبت به نیات امریکا برای خروج از خاک سوریه تردید دارند و الآن با گذشت ۴۵ روز از تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه، هیچ نیروی امریکایی از سوریه خارج نشده است. امریکا از پیروزی محور مقاومت در سوریه نگران است و در سال‌های اخیر برای مقابله با نیرو‌های ارتش سوریه و هم‌پیمانانش کمک‌های تسلیحاتی زیادی به گروه‌های تروریستی انجام داده است تا راه پیشروی محور مقاومت را سد کند. واشنگتن همچنین حدود دو سال پیش با ایجاد پایگاه جدید خود در منطقه التنف در جنوب شرق سوریه ۶۰۰ نظامی دیگر خود را برای آموزش و تجهیز تروریست‌ها به این پایگاه اعزام کرد و در هفته‌های اخیر هم مقامات واشنگتن گفته‌اند که قصد دارند این پایگاه را حفظ کنند. امریکایی‌ها گفته‌اند که در صورتی از خاک سوریه خارج می‌شوند که از تضمین امنیتی کرد‌ها از جانب ترکیه اطمینان حاصل کنند. ترکیه قصد دارد به محض خروج امریکا، عملیات جدیدی را علیه کرد‌ها در شمال سوریه ترتیب دهد، اقدامی که با واکنش تند واشنگتن روبه‌رو شده است. از سوی دیگر، جوزف ووتل، فرمانده کل فرماندهی مرکزی امریکا با بیان اینکه درباره خروج نیرو‌های امریکایی از سوریه با او مشورت نشده است، گفت: «این خروج بر مبنای زمان یا شرایط خاصی نیست و من برای خروج از سوریه تا تاریخ تعیین شده‌ای تحت فشار قرار ندارم و نباید پیش از خروج نیرو‌ها به شروط خاصی عمل کنم و آن را «وظیفه» دیگری در کمپین مبارزه با داعش می‌دانم». وی افزود: «ما همچنین مسئله محافظت از شرکای کرد خود را نیز در نظر داریم. نگرانی‌های ترکیه درباره مرز خود را نیز درنظر خواهیم داشت و راه‌های حفظ فشار بر داعش را نیز بررسی می‌کنیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار