کد خبر: 945238
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۷
ناتو در لتونی رزمایش برگزار کرد روسیه و فرانسه آزمایش موشکی انجام دادند
وزیر خارجه روسیه اعلام کرد روسیه طی شش ماه از پیمان نیرو‌های اتمی میان‌برد موسوم به «INF» خارج می‌شود. تنش‌ها بین دو طرف در حال تشدید شدن است و در حالی که استونی رزمایشی را با حضور گردان‌های ناتو آغاز کرده، روس‌ها آزمایش موشکی موفقیت‌آمیزی در مناطق شرقی خاک‌شان برگزار کردند. نیروی هوایی فرانسه نیز یک موشک با قابلیت حمل کلاهک اتمی آزمایش کرد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه دیروز گفت که مسکو در واکنش به خروج امریکا از پیمان موشکی سال ۱۹۸۷، رفتاری کاملاً «آینه‌وار» در پیش خواهد گرفت: «امریکایی‌ها عضویت‌شان در این پیمان را به حالت تعلیق درآورده‌اند. ما نیز همین کار را می‌کنیم. پس از پایان دوره شش‌ماهه و بر اساس نتایج اظهارنظر رسمی امریکا درباره خروج این کشور از این توافق، این پیمان متوقف می‌شود.» میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین به اسپوتنیک گفته که هرچند کشورش «در‌ها را برای مذاکرات بعدی نمی‌بندد»، ولی تأکید کرده که اقدامات دفاعی و مناسب را در نظر دارد: «توپ اکنون در زمین امریکا و ناتو است. واشنگتن و ناتو هنوز زمان برای بررسی مجدد سیاست‌های‌شان دارند.»
در روندی نه چندان آرام، ثباتی استراتژیک که در اثر حضور امریکا در پیمان نیرو‌های اتمی میان‌برد وجود داشت، در حال فروپاشی است. وزارت دفاع روسیه روز چهار شنبه اعلام کرد که موشک «یارس» در شرق این کشور با موفقیت آزمایش شده است؛ موشکی قاره‌پیما که وزارت دفاع روسیه گفته که کلاهک‎های آزمایشی آن به اهداف تعیین شده در شبه‌جزیره کامچاتکا در شرق دور روسیه اصابت کرده است. ناتو نیز در اقدامی متقابل، در خاک استونی در حال برگزار کردن رزمایش است. بیش از هزار نفر از پرسنل نظامی شامل اعضای ارتش استونی، به همراه گردان‌های چندملیتی ناتو و نیرو‌های امریکایی در رزمایش موسوم به «کمپ زمستانی» که دیروز در استونی آغاز شد، شرکت کردند. دگارز رینکویکس، وزیر امور خارجه لتونی به خبرگزاری فرانسه گفته که خواهان یک دیپلماسی بلندمدت به منظور دستیابی به یک توافق بین‌المللی جدید در مورد موشک‌های هسته‌ای میان‌برد است. او در مصاحبه‌ای در واشنگتن گفته که چنین توافقی باید فراتر از امریکا و روسیه باشد، زیرا به گفته او، در مقایسه با ۳۰ سال پیش کشور‌های بیشتری هستند که می‌توانند چنین سلاح‌هایی را تولید کنند.
بی‌ثباتی بر اثر خروج امریکا از INF به حوزه روسیه- امریکا محدود نماند و دیروز فرانسه در اقدامی که نشان‌دهنده اثر دومینویی خروج امریکا است، یک موشک با قابلیت حمل کلاهک اتمی آزمایش کرد. به نوشته «بیزینس اینسایدر» در مأموریتی که تمام مراحل یک حمله اتمی در آن اجرا شد، جنگنده «رافائل» نیروی هوایی فرانسه در حالی که یک نوبت سوختگیری هوایی نیز انجام داد، یک تیر موشک بدون مهمات و قادر به حمل کلاهک اتمی شلیک کرد. سخنگوی نیروی هوایی فرانسه در این زمینه گفت: «این حملات بر اساس نوع سامانه‌های جنگی برنامه‌ریزی شده‌اند که در فواصل منظم، اما نادر انجام می‌شود.»‌بیزینس اینسایدر نوشته است: «دومین کشور اتمی اروپا، در حال قدرت‌نمایی نظامی و نشان دادن استقلال خود از امریکا بعد از سخنان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور ابن کشور در امور دفاعی است. این اقدام فرانسه بعد از خروج امریکا و روسیه از پیمان منع موشک‌های اتمی میان‌برد رخ داد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار