کد خبر: 945232
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۳
وزارت جهاد کشاورزی با لغو ممنوعیت صادرات شیر خشک، آب پاکی را روی دست کارخانجات لبنی ریخت و تا اطلاع ثانوی طرح واردات شیر خشک را با ارز دولتی به بایگانی سپرد.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: مردادماه امسال بود که وزیر سابق صنعت و تجارت در آخرین روز‌های وزارتش در این وزارتخانه صادرات شیر خشک را ممنوع اعلام کرد و تلاش وزیر جهاد کشاورزی در لغو این دستور شریعتمداری نیز بی‌نتیجه ماند. با این اقدام شریعتمداری، شیر خشک در لیست کالا‌های مشمول دریافت ارز دولتی قرار گرفت. پس از این اقدام صنایع لبنی داخلی به بهانه کمبود شیر خام، واردات شیر خشک را پیگیری کردند. برخی از برند‌های معروف به دنبال کسب مجوز برای واردات شیر خشک با ارز ۴۲۰۰ تومانی بودند که این پیشنهاد نیز با مخالفت وزیر جهاد کشاورزی و نمایندگان مجلس روبه‌روشد. رئیس انجمن صنفی گاوداران، پشت پرده ممنوعیت صادرات شیرخشک را کارخانه‌های لبنی می‌دانست و معتقد بود: طی سال‌های گذشته کارخانه‌های لبنی شیر خام را از دامداران تحویل می‌گرفتند و با کارمزد و گرفتن خامه و چربی آن شیر خشک را صادر می‌کردند که در واقع در این سیستم کارخانه‌های لبنی بودند که برای دامداران و کارخانه‌های شیرخشک تعیین‌تکلیف می‌کردند و البته با توجه به اینکه قیمت شیرخشک در دنیا با یارانه از سوی دولت‌های مختلف پایین آمده بود، قدرت رقابت برای این محصول وجود نداشت، به همین سبب دولت سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه در این زمینه در نظر گرفت که تقریباً به ازای هر کیلو صادرات شیرخشک یک دلار اختصاص پیدا می‌کرد. به گفته مقدسی، همین عامل سبب شد تا حدود ۳۰ هزار تن شیرخشک باقی مانده در انبار‌ها صادر شود که ارزشی حدود ۷۰ میلیون دلار معادل بیش از ۱۰ درصد صادرات کل لبنیات در سال گذشته داشت. امسال در پی افزایش نرخ ارز، دامداران ارتباط خود را با کارخانجات شیرخشک به صورت مستقیم برقرار کردند و از اوایل مرداد ماه خودشان به صورت مستقیم شیرخشک را البته بدون یارانه دولتی صادر می‌کردند، اما ناگهان برخلاف قانون وزیر صنعت، معدن و تجارت مصوبه‌ای ابلاغ کرد که براساس آن صادرات شیرخشک ممنوع شد. اکنون پس از پنج ماه توقف، صادرات این کالا آزاد شده‌است. روز گذشته، رکنی مشاور وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای به مهر فرد، معاون بازرگانی این وزارتخانه صادرات شیر خشک صنعتی را آزاد و اعلام کرد: صادرا‌ت ۵ هزار تن شیر خشک بلامانع است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۸
2
2
صادرات شیر خشک کاملا آزاد نشده است بلکه صادرات فقط ۵ هزار تن شیر خشک آزاد شده است که به هیچ عنوان رقم قابل توجهی نمی باشد .
علی
|
-
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۰
0
0
گروه...ز.....بورسی صعودی میشود..خصوصا~ زدشت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار