کد خبر: 945231
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۶
مدیر کل بازرسى سازمان امور مالیاتی خبر داد
شناسایی ۴ هزار شرکت صوری، مطالبه مالیات از ۴۰۰ شخص حقیقی و حقوقی خریدار ارز در سال ۹۶، کشف ۱۱۶۶ میلیارد تومان پرونده فرار مالیاتی، در نوبت بررسی قرار داشتن ۱۱۵ میلیون رکورد اطلاعات تراکنش بانکی اشخاص مشکوک به فرار مالیاتی، شناسایی صورتحساب بانکی ۱۱هزار مؤدی مشکوک به فرار مالیاتی، شناسایی ۱۳۴۴ مؤدی واقعی کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای، بررسی ۲۴۹ شرکت پتروشیمی فعال در مناطق ویژه و آزاد برای مقابله با فرار مالیاتی، مطالبه ۴۲۰۰ میلیارد تومان مالیات و جریمه فرار مالیاتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بررسی مؤدیان صنف طلاو جواهر نشان می‌دهد که سال ۹۸ سال مالیات در اقتصاد ایران خواهد بود.
هادی غلامحسینی
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، مالیات همان ابزاری است که می‌تواند نقشه‌های وزارت خزانه‌داری امریکا را در جنگ اقتصادی که علیه ایران به را‌ه انداخته‌است، خنثی کند، از این رو سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد و دارایی در جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران نقش ویژه‌ای را برعهده دارند، زیرا سازمان امور مالیاتی باید برکلیه عملکرد و عملیات اشخاص حقیقی و حقوقی در کشور اشراف اطلاعاتی حداکثری داشته باشد و وزارت اقتصاد و دارایی نیز باید در بعد شفاف‌سازی و بهبود فضای کسب و کار و تسهیل حداکثری فعالیت و عملکرد اقتصادی جهت رشد وتولید اقتصادی به همراه سایر قوا نقش‌آفرینی کند، در این میان، سازمان برنامه و بودجه کل و سایر استان‌ها به همراه سایر قوا باید کمر همت را برای حذف و اضافه تمامی مصارف زائد هزاران دستگاه بودجه‌بگیر را از بودجه عمومی و شرکت‌ها ببندند. با توجه به عملکرد دفتر بازرسى ویژه، مبارزه با پولشویى و فرار مالیاتى سازمان امور مالیاتی به نظر می‌رسد، سازمان امور مالیاتی کمر بسته است تا با حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی درآمد در سال ۹۸ با کنار‌زدن نفت بر سکوی بیشترین درآمد‌های کشور بنشیند.
هادى خانى، مدیرکل دفتر بازرسى ویژه، مبارزه با پولشویى و فرار مالیاتى سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: مهم‌ترین کارکرد و وظیفه این دفتر، مبارزه با فرار مالیاتى است. از مهم‌ترین بستر‌ها و زمینه‌هاى کشف و شناسایى فرارهاى مالیاتى، تراکنش هاى بانکى مشکوک، شرکت‌هاى صورى، سوء‌استفاده اشخاص از معافیت‌هاى صادرات و مناطق ویژه و آزاد تجارى، سوءاستفاده از کارت‌هاى بازرگانى اجاره‌اى و فرارهاى مالیاتى در حوزه طلافروشان، خریداران عمده ارز، واردکنندگان خودرو و لوازم بهداشتى و آرایشى و ... بوده که البته در کنار این موضوعات، وصول اطلاعیه‌هاى مردمى و اطلاعیه هاى واصله از سایر نهادهاى ذیربط در باره فرار مالیاتى نیز نقش مهمى در کشف فرارهاى مالیاتى و شناسایى مؤدیان جدید داشته‌است. وی گفت: اطلاعات تراکنش‌های مشکوک بانکى در زمینه‌های مختلف می‌تواند منجر به شناسایى درآمدهاى نامشروع و کشف فرارهاى مالیاتى شود. براى مثال، در سال ۱۳۹۶ فهرست ۴۰۶ شخص حقیقى و حقوقى خریدار عمده ارز از بانک مرکزى، دریافت، تفکیک و به ادارات کل جهت تشکیل پرونده و رسیدگى و مطالبه حقوق حقه دولت ارسال شده‌است. خانی افزود: از ابتداى ایجاد دفتر ویژه، مبارزه با پولشویى و فرار مالیاتى سازمان امور مالیاتی تاکنون، صورتحساب هاى بانکى ۱۱ هزار و ۴۲۲ مؤدى مشکوک به فرار مالیاتى، جهت شناسایى مؤدیان و مطالبه و وصول مالیات متعلقه به ادارات کل ارسال شده‌است.

کشف ۱۱۶۶ میلیارد تومان پرونده فرار مالیاتی
وی خاطر نشان کرد: در این راستا بررسى بیش از ۲۳ هزار پرونده عملکرد و ارزش افزوده مرتبط با تراکنش‌هاى بانکى، منجر به صدور بیش از ۱۱ هزار برگ تشخیص شد که از این تعداد، ۳ هزار و ۷۸۶ برگ قطعى به مبلغ ۱۱۶۶ میلیارد تومان صادر و تاکنون قریب به ۱۵۲ میلیارد تومان وصول شده‌است. این مقام مسئول تأکید کرد: حال حاضر بالغ بر ۱۱۵ میلیون رکورد اطلاعات تراکنش‌هاى بانکى افراد مشکوک به فرار مالیاتى در سطح کشور، در دستور رسیدگى واحدهاى مالیاتى قرار دارد. همچنین از ابتداى ایجاد این دفتر تاکنون، از محل شناسایى بیش از ۱۱ هزار مؤدى داراى تراکنش‌هاى مشکوک بانکى، بالغ بر ۱۵هزار و ۴۴۵ میلیارد تومان مطالبه مالیات صورت گرفته‌است.

۴۰۰۰ شرکت صوری شناسایی شد
مدیر کل دفتر بازرسی سازمان مالیاتی در مورد شرکت‌های صوری و فرار از مالیات عنوان کرد: تاکنون تعداد شرکت‌های صورى شناسایی‌شده، بالغ بر ۴۰۰۰ شرکت بوده که اسامى نیز درج شده‌است. رسیدگى به مالیات عملکرد ۵۴۶ شرکت صورى شناسایی شده، انجام گرفته و نتایج به دفتر حقوقى جهت اعلام مراتب به مراجع نظارتى و قضایى ارائه شده‌است.

شناسایی ۱۳۴۴ مؤدی واقعی کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای
این مقام مسئول در مورد اقدامات مربوط به شناسایی استفاده‌کنندگان اصلی از کارت‌های بازرگانی یکبارمصرف خاطر نشان کرد: در این رابطه، ۱۳۴۴ مؤدی واقعى و صاحب اصلى درآمد ناشى از واردات که از کارت بازرگانى اجاره‌ای استفاده کرده‌اند، شناسایى و اجراى تبصره ماده ۱۵۷ ق. م. م. و پیگیری‌های لازم به منظور مطالبه مالیات از این افراد صورت گرفته‌است. بالغ‌بر ۵ هزار مؤدی نیز شناسایی‌شده‌اند که کارت بازرگانى آن‌ها از سوى اشخاص دیگر، مورد سوءاستفاده قرارگرفته و صاحب اصلى درآمد نبوده‌اند. خانی در باره اینکه یکى از بسترهاى مناسب براى فرار مالیاتى، مناطق ویژه و آزاد تجارى صنعتى هستند که از معافیت مالیاتى برخوردارند و طبیعت این معافیت‌ها، از سوى برخى شرکت‌ها مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. تدابیر و تمهیدات سازمان براى مقابله با فرار مالیاتى شرکت‌های مستقر در این مناطق چیست، اظهارداشت: در این مورد اطلاعات ۲۴۹ شرکت فعال در بخش محصولات پتروشیمى به ۲۴ اداره کل حسب مورد ارسال‌شده‌است. همچنین با همکارى دبیرخانه شوراى عالى مناطق آزاد و ویژه اقتصادى و شرکت بورس کالاى ایران، طراحى فرآیند جدید شناسایى فرار مالیاتى در معاملات بورس کالا با تأکید بر وصول مالیات بر ارزش‌افزوده در دستور کار قرارگرفته‌است.

مطالبه ۴۲۰۰ میلیارد تومان مالیات  و جریمه فرار مالیاتی در مناطق
این مقام مسئول افزود: پیگیری‌های به‌عمل‌آمده تاکنون منجر به رسیدگى به مالیات بر درآمد ۴۶۱ دوره عملکرد سال‌های گذشته و نیز بررسی ۴۳۴ دوره مالیات ارزش‌افزوده شرکت‌های فوق شده که در مجموع مالیات و جریمه به مبلغ ۴۲۰۰ میلیارد تومان مطالبه شده‌است که از این مبلغ، ۲۳۳ میلیارد تومان فرآیند دادرسى مالیاتى را طى کرده و به قطعیت رسیده و مبلغ ۲۱۵ میلیارد تومان نیز وصول‌شده‌است. مدیرکل دفتر بازرسی سازمان امور مالیاتی کشور در مورد صنف طلا و جواهرات وفرار مالیاتی این بخش بیان داشت: طبیعى است این صنف جزو صنوفى است که نیازمند شفافیت هر چه بیشتر در مبادلات خریدوفروش است و به این منظور، اطلاعات از مبادى مختلف جهت تعیین درآمد واقعى فعالان این صنف اخذ می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار